Korsförlamning - upp i vikt!

cello

Trådstartare
Min häst har fått korsförlamning ett par gånger, så jag vill helst inte ge henne någon stärkelse utöver grovfodrets innehåll.

Samtidigt tappar hon lätt mycket och snabbt i vikt under vinterhalvåret och det vill jag gärna försöka slippa i år. Korn, majs osv är ju då inga speciellt bra alternativ.

Jag har hittat ett risbaserat kraftfoder som jag tycker funkar bra, men kommer nog behöva något mer utöver det.

Hur är det med lusern, innehåller det mycket stärkelse? Pellets tröttnar hon snabbt på, så jag får testa hack isf..
Någon som har några bra lägga på sig-tips till korsförlamningshäst? Någon olja som är speciellt bra? Hösilage får hon såklart så mycket hon orkar äta.

Sv: Korsförlamning - upp i vikt!

Undrar om det inte är någon som har något tips...

Har fått analys på hösilaget: TS 64, 36 smp/kilo foder, 6,3 MJ/kilo foder.

Hon får 13 kilo hösilage och 0,5 - 1 kilo lusernhack.

Hon är tunn över hals, rygg och rumpa (och något bukig). Min tanke är att hon behöver mer protein, men jag vet inte hur jag ska få i henne det. Jag hittar inget färdigfoder med extra högt proteininnehåll som samtidigt är fritt från spannmål. Vad finns det för andra alternativ? Lusern får jag inte i henne mer än det hon får nu. Körde med linfrö och vetekli ett tag, men vet inte om jag tycker det var så bra, hon gillade det inte direkt heller..

Jag kan inte så mkt om korsförlamning men har en fånghäst som antagligen är insulinresistent (eller har varit). Det är ju inte alls samma sjukdom utan när det gäller insulinfunktionen fungerar de tvärtom. Min ponny har inte kunnat använda sitt insulin effektivt och din häst kan använda det för snabbt.

Men utfodringen blir på samma sätt : man ska så som du skriver undvika stärkelse men också socker.

Ditt grovfoder innehåller antagligen för lite proteiner. Det beror på vad du har för häst.

Bra proteinfodermedel med låga socker/stärkelsehalter är: lusern (utan melasstillsats, det finns hack utanmelass), sojamjöl, potatisprotein, linfrö, (vetekli är nog inte bra, tror inte det i alla fall), rapskaka. När det gäller energifodermedel så är olja bra, vanlig rapsolja är bra eftersom den innehålller ganska stor andel fleromättade fettsyror, linfröolja (i mindre mängder), betfibrer (det finns speciell betfor utan melass.

Ett annat tips kan vara att söka i gamla trådar här på forumet och då på användaren HelenaHandberg och korsförlamning men även olja. Hon har skrivit en hel del inlägg om detta (jag fick upp ett antal när jag sökte nyss) och hon är mkt väl insatt i vad man kan ge dem.

Tack för tipsen!
Potatisprotein har jag funderat lite på, verkar krångligt att få tag på dock. Har du någon erfarenhet av det?

Som sagt, du ska utfodra din häst på samma sätt som om den vore IR. (vilket du ju redan vet) -potatisprotein är kanon, får du inte tag på det så ge soja.

Lucern utan melass, olja för energi, som FA skriver.

Har du fått någon diagnos el. testat din häst för PSSM/EPSM?

Vetekli hade jag undvikit. Det finns ett bra lucern utan melass och med hög halt smb prt som heter Complett (eller Teknosan) och som tillverkas av Spannex.

Senast ändrad:

Jag har ingen erfarenhet av potatisprotein, har varit lite lat själv och köpt soja på lantmännen.

Kvarnbyfoder har både potatisprotein och lucern utan melass, lucernen håller 8MJ och 150 gram smb rp!

De har även Vitafor Proteinmineral och Balansmineral som kanske kan passa en korsförlamningshäst, innehåller minimalt med stärkelse och ca 3% melass!

Ska kolla lite mer efter potatisprotein, det verkar ju väldigt bra!

Ville testa min häst för pssm för något år sedan, men veterinären sa att hon omöjligt kunde ha det eftersom hon inte var quarter..... Har inte brytt mig om det sen dess, men har funderat på att kolla upp det igen.

Min lusern är visserligen melassfri, men har 116 sm rp, 7,5MJ. Kan ju vara värt att kolla andra alternativ då.

Ge mkt betfor o pot. protein.

Kolla efter studier som är gjorda just på KF-hästar o mjölksyrautvecklingen baserat på vilket foder som har använts.
Socker ger snabb energi o mindre mjölksyra.

På travhästar har man provat att ge enbart kanongrovfoder o det funkar på många, men inte alla.

Briar fick väldigt mkt betfor- enligt utsago

Betfor måste vara mkt olämpligt till en kf häst pga den tillsatta melassen.
Betfibrer däremot som alltså inte innehåller socker är bra!
Om den behöver mkt energi är socker en bra källa.

Läs rapporten!

Bara för att tjocka eller fånghästar inte mår bra av socker är det inget som säger att det är dåligt för svårfödda PRESTERANDE HÄSTAR- inte ponnies.

Du har fått sockernoja.
min stora som nu är under konditionsträning äter sämre o petar i sig max 3 kg havre o fritt hö o behöver nu Hestekraften som gud bevars innehåller både melass o stärkelse via majsen. Dessutom får den betfor.

när den bara motionrids blir den tjock numera o får därför foder efter uträttat arbete o hull.
Svårare än så behöver det inte vara.

Senast ändrad:

Om den behöver mkt energi är socker en bra källa.

.

Jag har kanske tappat bort mig i diskussionen men jag trodde att tråden handlar om energi till korsförlamnings häst.

Jag hittar inget i tråden om ngn rapport om utf av X-hästar, gör du?

Du går väl leta... Googla

Jo det handlar om anledningen till KF- nedbrytning av musklerna i korset pga kvarstående mjölksyra- mjölksyraproducering o transport av slaggprodukter.

Återhämtning sker bäst av enbart grovfoder, näst bäst är socker o olja o sist stärkelse.

Du går väl leta... Googla

Jo det handlar om anledningen till KF- nedbrytning av musklerna i korset pga kvarstående mjölksyra- mjölksyraproducering o transport av slaggprodukter.

Återhämtning sker bäst av enbart grovfoder, näst bäst är socker o olja o sist stärkelse.

Jag ser ingen anledning till varför jag ska leta upp en referens som du hänvisar till!
Men i de jag har läst bla NRCs senaste upplaga av Nutrient Requirements of Horses s 240 står det att Xhästar blir sämre av att äta stora mängder energikoncentrat som innehåller stärkelse och socker.

NRC är ett slags forskningsråd sammansatt av världens främsta forskare inom området och deras råd och anvisningar brukar gälla i många länder. Även agronomer mfl från vårt svenska SLU hänvisar till dem.

tro det om du vill men till alla andra som läser tråden och kanske ev har en Xhäst så ska man alltså akta sig även för socker.

Senast ändrad:

Linfrökaka o att alltid skritta av / värma upp hästen länge o med varmt täcke på rumpan- bör hålla KF i shack.

Den bör absolut inte stå ute o skaka.
Se min förlängda stjärtlapp:idea::cool:

Jag tror inte att Forest har haft ngn svårfödd häst o lider nu av både fångest o sockerskräck.

Då skulle man inte kunna ha svårfödda hästar på bete- som kan vara mkt sockerrikt.
Jag fattar inte problemet med att skilja på lättfödda/ övergödda ponnies o svårfödda stora hästar som arbetar- inte bara lullar i skogen.

Om man som Forest tips endast skulle ge sockerfri betfor får man nog oxå sluta att rida hästen- om den inte ska falla ur ännu mer:crazy:
Den får fritt hö- tillräckligt med fibrer. Det är inte det man är ute efter utan energin.

Jag tror inte att Forest har haft ngn svårfödd häst o lider nu av både fångest o sockerskräck.

Då skulle man inte kunna ha svårfödda hästar på bete- som kan vara mkt sockerrikt.
Jag fattar inte problemet med att skilja på lättfödda/ övergödda ponnies o svårfödda stora hästar som arbetar- inte bara lullar i skogen.

Om man som Forest tips endast skulle ge sockerfri betfor får man nog oxå sluta att rida hästen- om den inte ska falla ur ännu mer:crazy:
Den får fritt hö- tillräckligt med fibrer. Det är inte det man är ute efter utan energin.

Jag har inga problem att skilja på olika hästar och vi har här hemma ett varmblod och ett fullblod.

Var har jag skrivit att de bara ska äta betfibrer? Nu är du tramsig! Det finns annat foder men det ska inte innehålla stärkelse eller socker.
Det är ju just sockret från stärkelsen som ställer till det. Eller du tror att hela stärkelsemolekylen passerar gnm tunntarmens väg och in i blodkärlen? Det är helt omöjligt och det hade du insett - om du hade lärt dig detta lite mer på molekylnivå det är ett litet tips från min sida.;)

Korsförlamning fungerar tvärtom mot insulinresistens. En IR häst får för lite socker in i musklerna medan det i en Xhäst blir för mkt. Insulinet fungerar inte normalt i ngt av fallen. Jag har förstått det som att det med en Xhäst (i alla fall vissa typer av Xförlamning) är om möjligt ännu viktigare att undvika socker eftersom cellerna blir proppfulla med socker. Därav min reaktion på dina inlägg.

Man får alltså tänka på exakt samma sätt med båda sjukdomarna - utom att Xhästarna inte behöver banta, vilket nog gör det svårare att planera utfodringen eftersom den måste ha mkt energi.
Du kan alltså ge riskli, linfrö, soja, betfibrer, olja osv.

Vem har sagt att det är bra för en svårfödd Xhäst att gå på ett sockerrikt bete?

Våra stora hästar har inga problem med beten - men de har heller (om man nu vågar påstå det) inte haft eller har ngn av dessa två sjukdomar.

Senast ändrad:

Nu opponerade du dig mot vanlig hederlig betfor. Den innehåller ingen stärkelse.

Stärkelse bör man undvika till KF-hästar. Därav betfor- en bättre ENERGIkälla till inte bara dessa hästar.

Sen undrar jag varför folk är så rädda för att ge havre till presterande hästar:confused:, men kan ge korn som har en mkt större stärkelsemängd o vad innehåller inte alla färdigfoder.

Jag talar inte om ngn ponny eller lättfödd individ.

De får inte korsförlamning för att de har för mkt socker i muskulaturen, utan slagg utav mjölksyran som ej transporteras bort o blir kvar. Mjölksyra bildas när musklerna förbränner av energin o stärkelse gör att den bildar mer.

Senast ändrad:

Nu opponerade du dig mot vanlig hederlig betfor. Den innehåller ingen stärkelse.

Stärkelse bör man undvika till KF-hästar. Därav betfor- en bättre ENERGIkälla till inte bara dessa hästar.

De får inte korsförlamning för att de har för mkt socker i muskulaturen, utan slagg utav mjölksyran som ej transporteras bort o blir kvar. Mjölksyra bildas när musklerna förbränner av energin o stärkelse gör att den bildar mer.

Jag har aldrig påstått att betfor innehåller stärkelse. Den tillsatt melassen innehåller socker.

Du missade att svara på mina argument eller också så förstod du inte vad jag menade, tar det en gång till:

Stärkelsen
som kommer med maten spjälkas av tunntarmens enzymer till glukos dvs socker som sedan tas upp i tunntarmen och kommer ut i blodet. Sockret transporteras sedan till cellerna där det kan användas på olika sätt. Socker som kommer med maten spjälkas mitt itu om det är en större molekyl till glukos och tas sedan upp från tarmen. Det är bara dessa enkla sockermolekyler som tex glukos som kan komma in i kroppen från tarmen. Så om det kommer in som stärkelse eller socker spelar ingen roll det tar bara lite olika lång tid.

så var vänlig och förklara skillnaden dvs varför är det farligt med stärkelse men ofarligt med socker?

Det är alltså inte långa stärkelse molekyler som transporteras ut från tarmen, in i blodet, fram till cellerna, över cellmembranet osv

Liknande trådar

Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 809
Senast: mackan
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 462
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 074
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V