Korsförlamning - upp i vikt!

Sv: Korsförlamning - upp i vikt!

Du glömmer att stärkelsen kan störa mag-tarmfloran o det finns en doktorsavhandling från SLU( eftersom det är så viktigkt för dig) om betforens gynnsamma effekter på minskad mjölksyra i musklerna som här är av vikt.

OM... hästen inte klarar att föda sig på enbart grovfoder o dessutom tappar i vikt- vad är då din rekommendation? Lite olja?

Det är uppenbart att du inte har haft ngn svårfödd o kanske t o m kräsen häst. Den svälter om man inte ser till andra lösningar.

Du glömmer att stärkelsen kan störa mag-tarmfloran o det finns en doktorsavhandling från SLU( eftersom det är så viktigkt för dig) om betforens gynnsamma effekter på minskad mjölksyra i musklerna som här är av vikt.

OM... hästen inte klarar att föda sig på enbart grovfoder o dessutom tappar i vikt- vad är då din rekommendation? Lite olja?

Det är uppenbart att du inte har haft ngn svårfödd o kanske t o m kräsen häst. Den svälter om man inte ser till andra lösningar.

Jag hittar inte det du hänvisar till, länka gärna så ska jag läsa den.

Men i min bok av NRC (se tidigare inlägg) så står det att Xförl inte beror på för mkt mjölksyra i musklerna. Man har inte lyckats visa att X hästar har mer mjölksyra än andra. Däremot så har de (som jag skrev tidigare) en större insulinkänslighet än andra. Det medför att deras muskler får massor av socker som de sedan lagrar som glykogen. Det finns flera studier som visar på detta hos X hästar.

NRCs utfrek för dessa hästar är

1. ge dem grovfoder med låga NSC halter
2. inget spannmål eller melass
3. vid behov för att öka energigivan :ge alternativa energifodermedel som olja, riskli, betfibrer utan melass (dvs ej betfor).

Jag vet inte riktigt vad stärkelse i grovtarmen har med detta att göra? Det är väl aldrig meningen att man ska ge så mkt stärkelse att den rinner vidare? Men att feljäsningen skulle utlösa just Xförlamning undrar jag förstås. Då måste risken vara mkt större att den utlöses av den stärkelse som tas upp i form av socker i tunntarmen.

Betfibrer är säkert jättebra för X-hästar eftersom de snabbt fermenteras till lättflyktiga fettsyror i tarmen vilket på samma sätt som fetter kan påverka energiomsättningen så att kroppen väljer andra former av energisubstrat när den utför ett arbete.

Min häst har fått korsförlamning.

Veterinären rekomenderade betfor, olja, B-vitamin, E-vitamin och att undvika spannmålsprodukter.

Men fortfarande- vad är det som UTLÖSER KF- menar du?
de har ju ett smband med musklerna som ansträngs av olika orsaker.

socker eller glykogen fastnar inte i musklerna utan är på cellnivå- i hela kroppen.

Det finns långsam energi- stärkelse som oftast oxå innehåller en massa annat nyttigt som havrens protein o Lysin.

Socker ger en snabbare energi- om den används. Jag pratar om högpresterande alt. svårfödda STORA hästar- inte feta ponnies som gör ngn knop ibland.

Men fortfarande- vad är det som UTLÖSER KF- menar du?
Problemet med KF hästar är motsatsen till IR hästarnas problem. Hos en KF häst fungerar insulinet för bra och deras muskelceller (och andra celler) får alldeles för mkt socker. De blir fyllda av socker vilket sedan utlöser symptomen.
Sedan är det möjligt att det finns olika sorters KF. Jag är inte så insatt i det.

socker eller glykogen fastnar inte i musklerna utan är på cellnivå- i hela kroppen.
Detta förstår jag inte? I detta fallet blir det just så (om vi nu ska diskutera på cell- och molekylnivå ;)?)

Det finns långsam energi- stärkelse som oftast oxå innehåller en massa annat nyttigt som havrens protein o Lysin.
Detta är jag inte heller riktigt med på?
Men i vilket fall som så ska inte KF hästar äta foder med mkt stärkelse eller socker - av ovanstående anledning. Stärkelse är lättast att undvika - ge dem inte spannmål.

Socker ger en snabbare energi- om den används. Jag pratar om högpresterande alt. svårfödda STORA hästar- inte feta ponnies som gör ngn knop ibland.
Mina inlägg i denna tråden handlar om korsförlamningshästar. Frågeställningen var hur man kan öka energigivan. Det är det jag har svarat på. Jag förstår inte vad feta ponnyer har med detta att göra? Jag antar att det är ganska ovanligt (eller snarare omöjligt - kanske?) att de får korsförlamning.

Senast ändrad:

Det ni båda verkar glömma är att hästen faktiskt är skapad för att utvinna energi ur cellulosa. Alltså är det inte inte bara stärkelse och socker som bidrar med energi. Betfibrer borde innehålla cellulosa och därmed ge hästen energi.

från hippocampus.slu.se hemsida

Strukturkolhydrater

Strukturkolhydraterna ingår tillsammans med lignin i de ämnen som med ett samlingsnamn kallas för växttråd eller fibrer. De är växternas stödjevävnad, som ger växten och strået dess stadga och de skyddar också växtens inre delar. De består till stor del av cellulosa och hemicellulosa, men med ökande utvecklingsgrad ökar också vedämnet lignin. Däggdjur kan inte själva bryta ner dessa kolhydrater, men hästar och idisslare är anpassade för att med hjälp av mikroorganismer utnyttja energin i dessa ämnen. Lignin, som inte är en kolhydrat, men som finns tillsammans med dessa, klarar inte ens mikroorganismerna av att bryta ner. En annan kolhydrat, som hästarna inte har enzym för att bryta ner, men som lätt spjälkas av mikroorganismerna, är pektin, som bland annat finns i betmassa.

Länk: http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/unghast.cfm?Call=foder

Kanske ett bättre grovfoder skulle vara lösningen? Om det inte går nu så kanske försöka fixa till nästa vinter?

Jag håller helt med dig om att hästen är anpassad till att utvinna energin ur fibrerna. Men jag tolkade frågeställningen som att grovfodret inte räckte till. Sedan tror jag att det finns en begränsnig på hur mkt energi en häst kan utvinna ur fibrerna. Om man har en svårfödd häst och bara vill ge grovfoder så måste man nog välja ett grovfoder med mer socker/fruktan andel. Och jag hävdar fortfarande kanske med en dåres envishet att det inte är bra för en X häst.

Om det fungerar är det ju bra, men om inte...

Nu framgår det inte om TS´häst står inackorderad o måste ta det som finns.

Man kan ju ge den fri tillgång o sen komplettera.
Betfor är altså gynnsamt för en svårfödd häst. Sockerarter är naturligt medan oljor inte finns i hästens normala kost o den är inte konstruerad för det heller.
Den får mao inte i sig tillräckligt med energi o troligen ej heller protein.

Har man gjort ngn större riskanalys för oljeanvändning?

Jag får inte riktigt ihop det med att forskningen på att enbart grovfoder som nu används i stor utsträckning, träckprover mm o ändå sker fler buköppningar än förut:confused:

Du som vet. vet man anledningen alla gånger?

.
Betfor är altså gynnsamt för en svårfödd häst. Sockerarter är naturligt medan oljor inte finns i hästens normala kost o den är inte konstruerad för det heller.

Har man gjort ngn större riskanalys för oljeanvändning?

Jag får inte riktigt ihop det med att forskningen på att enbart grovfoder som nu används i stor utsträckning, träckprover mm o ändå sker fler buköppningar än förut:confused:

Jag förstår inte varför det är så svårt att förstå att det är farligt med socker.

Varför det skulle vara farligt med olja undrar jag också?

Och det sista jag citerar, vad har buköppningar med forskning om grovfoder att göra?

Det finns många trådar om utfodring av korsförlamningshästar. En av mina absoluta favorithästar (dock inte min egen), ett litet underbart arabsto, hade ibland korsförlamning. Därav mitt engagemang i tråden.
För den som är intresserad har jag letat upp en tidigare tråd om korsförlamningshästar, socker, olja och lite annat intressant.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=844473&highlight=korsf%F6rlamning+olja

Läs gärna hh s inlägg. Hon är mkt väl insatt i utfodring av hästar.

Om det är farligt med socker skulle våra hästar inte kunna äta gräs eller hö för den delen.

Sen är det återigen en fråga om hur mkt hästen behöver/ förbrukar.

jag talar återigen inte om lättfödda ponnies, utan tränande hästar.

Den undersökningen jag läste om betfor var för att FÖREBYGGA KF. Återigen för arbetande hästar.

Om det är farligt med socker skulle våra hästar inte kunna äta gräs eller hö för den delen.

Sen är det återigen en fråga om hur mkt hästen behöver/ förbrukar.

jag talar återigen inte om lättfödda ponnies, utan tränande hästar.

Den undersökningen jag läste om betfor var för att FÖREBYGGA KF. Återigen för arbetande hästar.

Vem har påstått att det är farligt för en häst att äta en rimlig mängd socker? De flesta hästar klarar trots allt av att äta en hel del socker. Sedan kan de säkert inte äta hur mkt som helst men så är det ju med allting. Du kan inte äta hur mkt socker som helst du heller. Men nu var det frågan om en X-häst dvs en häst som har en sjukdom som gör att insulinet inte fungerar på rätt sätt.

Jag fattar inte varför du tjatar om lättfödda ponnyer hela tiden.:confused:

Jag antar att det är samma studie du hänvisar till båda gångerna. Det går inte att hitta en doktorsavhandling som handlar om detta i SLU biblioteket. Men jag vill gärna läsa den så du kan kanske länka till den, tala om författarens namn eller titel på avhandlingen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 809
Senast: mackan
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 462
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 074
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka