Rosen

Trådstartare
Är det någon som varit med om att en häst kan bli halt därför att felet sitter i korset eller kring dessa leder? Hur behandlar man såna problem i så fall? Veterínärer kan ju inte undersöka hältproblem högre upp än knälederna bak. Om bedövning har lagts i alla leder ända upp till knäleden bak och hästen fortfarande är halt så borde ju felet sitta ännu högre upp eller? :confused:

Svar ja, hältan kan härstamma från ryggen.
Mestadels saccralleden och dess övergång till ländryggen, visar sig oftast som frambenshälta men förekommer även bakbenshälta på dessa typer av problem.
Det beror egentligen på hur hästen rids, och hur den är skolad från början.

Säg inte att det är omöjligt att undersöka högre upp, en av mina damer hade sträckt sig i mjukdelarna runt bakknäet och den veterinär som kollade det hade en teori om att man kunde försöka sig på att bedöva både höftled och SI-led om hon inte blev bra??? Jag har aldrig hört talas om det, och som tur var så var det bara en sträckning...

Och till frågan, så visst kan hältorna komma från problem i korset/ryggen det är faktiskt rätt vanligt att hästen blir halt på grund av att den avlastar en ansträngd muskel och överbelastar t. ex. ett framben så att det blir inflammation.
Jag vet inte hur många trådar det finns där folk rekommenderas att söka grundproblemet för att hästen fått t. ex. kotledsinflammation...

/// ghost

En av anledningarna till att jag frågar är att min häst är ett mysterium när det gäller hälta. Han var i stort sett utdömd efter förra klinikbesöket p.g.a. spatt. Han går väldigt dåligt på volt och det konstiga är att han är halt ena gången höger bak och nästa veterinärbesök vänster bak. Det var en ung veterinär som trodde att hon såg spattförändringar i hasleden men det är avfärdat nu som orsak till min hästs hälta. Man har behandlat knäleden på både vänster och höger sida men det har inte hjälpt. Man har bedövat knäleder och haser utan att hältan har försvunnit. Nu tror veterinär att det kan vara mjukdelsskador men hur har de uppkommit. Hästen är knappt riden så det kan inte vara någon överansträngning heller. Nu har hästen vilat i 12 veckor och ätit fenylbuta, fenydin och blivit sprutat med cortison i led efter led. Veterinären förstår inte var felet sitter. Har börjat fundera över en kiropraktiker. Kan det vara någon låsning i korset eller så. Det sitter inte i hovarna heller för det är kollat. Hästen är 5 år och har ridits endast några månader totalt och väldigt försiktigt. Jag fattar ingenting!! Alla tips motages tacksamt. Om inte hästen går att få bättre och man inte hittar orsaken kommer han att bli utdömd som ridhäst. Man börjar bli smått desperat och griper efter alla halmstån.

Stackars dig, det är inte kul alls med en halt häst, speciellt inte när den är så ung och man inte vet varifrån hältan kommer. Vad är det för slags häst?

Jag har själv ett liknande problem med min 7-åring, han är halt på vänster bakben i höger voltvarv, och veterinären kan inte fastställa varifrån hältan kommer eller exakt var den sitter.

För några dagar sen var kiropraktorn i stallet och undersökte honom, och h*n sa att hästen har stora problem i övergången rygg-kors samt i si-leden (om jag förstod det rätt) på höger sida. Hon trodde att hältan på vänster bak kommit av att han kompenserat smärtan i höger bak. Hon behandlade och sa åt mig att vänta några dagar innan jag såg efter om hästen verkade må bättre.

Så här är jag nu, väntandes, ska kolla honom imorrn.

Mitt tips är att låta en equiterapeut eller kiropraktor kolla hästen, det skadar ju aldrig iaf. De tittar ju ofta på hästen mer ur ett helhetsperspektiv och ser ledinflammationer tex mer som en följd av ett annat problem än som själva huvudproblemet.

lycka till

Har du gått så här långt i utredning på hästen utan resultat, tycker jag absolut att du skall prova ett annan alternativ också. Kiropraktor helt klart, i detta läget finns inget som kan göra det hela sämre.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka