Korsband/TPLO

paradox

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av TPLO?

Min kelpie har gjort sig illa i knät, och ska på artroskopi för att se vad som felas. Förhoppningsvis är det en menisk och lätt att fixa vid artroskopin, men har vi otur är det korsbandet som är trasigt (ej av i så fall i dagsläget, leden är stabil).

Jag har hört så mycket skräckhistorier om TPLO, folk säger att hunden aldrig blir bra, att rehab och eftervård är hemsk, att de aldrig mer skulle utsätta en hund för den operationen, hellre avliva.

Så, är ni av samma uppfattning? Förhoppningsvis behöver jag inte fatta något beslut alls, men bättre att ha hört sig lite för innan. Och självklart sker allt i dialog med veterinär.

Finns en kille i Söderköping som ska vara bra och som fixat korsband på en del här nere med artroskopi. Någon som har erfarenhet därifrån?

En valpköpare till mig var till Christer Julinder i Söderköping för operation av korsband på sin chowhane. Operationen gick utmärkt och hunden blev snabbt helt bra.
Jag har en egen chowtik som opererade sitt trasiga korsband med TTA-metoden (liknande TPLO) för fyra år sedan och även hon blev snabbt helt bra, dessutom utan annan rehab än det promenadschema jag fick med mig hem efter operationen. Tre månader efter operationen så blev tiken helt friskförklarad.

Min kelpie är opererad med nylonlina (höll inte) och sedan TPLO. Det tog 6 månader med rehab innan han blev bra och nu är hela benet roterat från knät så han ser lite lustig ut. Men det ska hålla säger de. Det är nu över ett år sedan han opererades och han kör på precis som vanligt med sök och uppletande.

För stora och tunga raser som har svaga korsband så är det möjligt att man ska välja avlivning framför operation. De lägger ju mer belastning på det andra benet under lång tid, och är det korsbandet klent så är det stor risk att även det går sönder. Men korsbanden kan ju gå sönder pga ren olycka också. När min Rio skulle opereras så hörde jag mig för och det var ingen som hade hört talas om någon annan kelpie som haft trasiga korsband. Så jag skulle i ditt fall tro att det andra knät håller för extra belastning under en tid och kört på med operation. När det gäller metoder så har i alla fall jag i mina efterforskningar kommit fram till att TPLO är bättre än TTA. Rehaben är längre med TPLO men jag tror det håller bäst i längden, och kelpies som är så explosiva behöver nog det.

Tack båda för svar!

@Milosari var det 6 månader allt som allt eller inklusive den första operationen? Var du i Söderköping och gjorde den operationen? Nej jag har inte heller hört talas om korsband på kelpie. Men min är lite halvtaskigt vinklad bak så jag har alltid varit lite smårolig för just knäna :(

Jag hoppas som sagt verkligen inte att det är korsbandet, tradigt nog med EN operation. Och jag vill helst inte söva om och om igen iom att han också har ett hjärtfel (som inte ska påverka honom i dagsläget men ändå).

Jag har mest hört både och. Den senaste jag vet om var en heeler (ca 6-7 kg) som först fick ena benet opererat då korsbandet gått av. Blev rätt stelt och verkade som om "tråden" satt lite för spänd. Andra korsbandet gick av något år senare, men då valdes operation bort. Hunden blev lika bra (om inte bättre ?) i den benet med enbart rehab. Dock liten hund då, utan så mycket fart (gammal) :)

Jag skulle alla gånger i världen välja Krister Julinder i Söderköping för en sådan operation om möjligheten finns. Jag lät honom operera en annan skada på min ena hund för ett antal veckor sedan (hål i en sena och en lös broskbit i leden) och jag kan inte klaga på något. Likaså opererade han kompisens sheltie för "sheltie-häl" (slippery tendon) några veckor före det och det läkte kanonfint.

Fick en knäskada på min tik i somras, hon opererades i Söderköping och är helt bra idag. Det var dock inte en korsbandsskada så de olika operationsteknikerna kan jag inte ha någon synpunkt på. Rekommenderar dock gärna kliniken.

Krister i Söderköping (Artrokliniken) brukar även kunna fixa tider snabbt - gillas av mig då det ofta är långa väntetider på stora djursjukhus :) Vet dock inte om det gäller alla försäkringsbolag, men med Folksam direktreglerar han inte utan man får snällt betala hela summan på plats och sen reglera själv med sitt försäkringsbolag (jag visste om det före, så inga problem för mig). Kan vara bra att veta så man inte står där som ett fån :)

Vet dock inte om det gäller alla försäkringsbolag, men med Folksam direktreglerar han inte utan man får snällt betala hela summan på plats och sen reglera själv med sitt försäkringsbolag (jag visste om det före, så inga problem för mig). Kan vara bra att veta så man inte står där som ett fån :)
Direktreglerade inte med mitt bolag heller men det var inga problem att få ersättning.

Krister i Söderköping (Artrokliniken) brukar även kunna fixa tider snabbt - gillas av mig då det ofta är långa väntetider på stora djursjukhus :) Vet dock inte om det gäller alla försäkringsbolag, men med Folksam direktreglerar han inte utan man får snällt betala hela summan på plats och sen reglera själv med sitt försäkringsbolag (jag visste om det före, så inga problem för mig). Kan vara bra att veta så man inte står där som ett fån :)

Tack, det kan ju vara bra att veta innan. Har dock inte folksam, men det lär han ju kunna svara på isåfall.

Min rottistik är opererad med TTA för snart 3 år sen. Det andra korsbandet håller än (tar i trä!). Lång rehab, men hon är helt återställd. Så pass att fysioterapeut knappt tror sina ögon och veterinärer är imponerade över hur bra hon går på benet. Vi tränar och tävlar utan större problem. Hon är en explosiv tik med kvicka starter och snabba vändningar, så det är inte bara en gång jag blundar och hoppas på det bästa...
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra om det andra ryker, men det lutar mot Julinder i Söderköping.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har läst runt och blir inte riktigt klok. Halva sidan säger att allt går som på räls och att deras hundar inte alls känner...
Svar
3
· Visningar
4 422
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025