Korrigera exteriören med hjälp av hovarna?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare simplythetruth
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 843
S

simplythetruth

Har börjat fundera på en sak. Säg att man har en häst som är aningens lågställd, men lite korta framben.

Även om denna häst rids i form och byggs upp på rätt sätt är det ju stor risk att frambenen tar stryk i längden.

Det jag funderat på är om man kan korrigera detta med framhovarnas längd? Självklart kan man inte ändra så mycket, men lite kanske?

Säg att hovslagaren vid varje skoning tar bort max, så det nästan blöder på bakhovarna (överdrivet), men på framhovarna sparar lite.

Så att framhovarna hela tiden är lite "längre" än bakhovarna.

Ett annat alternativ är ju såklart att sko med en sula, vilket man ofta gör på hästar som redan har problem med framkotorna.

Era åsikter? Möjligt? Idiotiskt? Förstår ni hur jag menar?

Sv: Korrigera exteriören med hjälp av hovarna?

Jag tror jag förstår vad du menar, men jag anser det inte som ett bra sätt att få hästen att "jämna" till sig.

En för lång hov kan i längden slita mer på lederna än en korrekt skodd häst som är överbygd.

Jag kan bara se till min gamla häst som var överbygd, med korrekt verkade hovar fick jag en hållbar häst som jag besiktade inför försäljning som nästan 18-åring med inte ens markering på frambenen.

Vi skor vår lite högre fram än bak just pga. detta men så lite att det nästan är obetydligt. Tycker som P_L att det är bättre att muskla fram mer lätthet i framdelen.

Ja det är ju självklart målet, att få en så musklad och bärig häst som möjligt.

Men kan man hålla framhovarna vara 0,5 cm högre så borde det ju iaf vara bättre än en vanlig skoning.

Det mest optimala för en sån här häst borde ju vara både och.

Satans dessa hopphästar som har för långa bakben! Fantastiskt bra vid hoppningen dock! ;)

Går det inte ha skott fram o barfota bak då? Då blir det väl en liten skillnad...

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 400
Senast: Miingla
·
Hästvård Satt och funderade på det här med hovproblem, och orsakerna till dessa. Herr Häst har haft risig hovkvalité alltid. Det blev betydligt...
Svar
18
· Visningar
2 543
Senast: Speedway
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 463
Senast: mackan
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka