Korrigera bängligt russ - klickerträning?

Puppan

Trådstartare
Har ett russ som är en liten ängel i de allra flesta fall: står still vid hantering, lätt att lasta, inkörd och riden, hoppar och gör det mesta man ber den om...UTOM...låta familjens minsting rida på volten.
Fungerar bra när man rider ut (efter andra hästar, kan konstra om han ska ut själv och lämna flocken) och oftast när man hoppar, men när vår 8-årig vill ta några varv på volten så stannar ponnyn och börjar hoppa, små stegringar följda av små bockhopp på stället som gör att det ofta slutar med en ofrivillig avsittning. Följd av gråt och tandagnisslan från ryttarens sida.
Ibland rår ungen på det hela genom att smacka på framåt och få ponnyn att börja röra sig framåt, men ibland fungerar det inte.
När äldre barnet sitter upp (väger va 20 kg mer och har rutin) så kan ponnyn försöka sig på samma visa ett par gånger, men ger upp fort när inget roligt händer.

Vad kan man göra för att bli av med det här trista beteendet? Visserligen är det väl ponny i ett nötskal, men sedan minstingen hamnade rakt på huvudet efter en bock så tycker jag inte att det är charmigt alls, utan vill ha en lösning, helst som just han kan hantera eftersom det inte fungerar att någon annan korrigerar. Ponnyn vet ju precis vem som sitter på ryggen.

Fungerade på klickerträning. Om inte negativ förstärkning (spö och skänkling framåt) fungerar så bra, skulle någon sorts klicker (muta, godis) kunna fungera?

Någon som kan mer om detta och som kan ge råd och tips?

Vi har haft ungefär samma problem, men vi fortsatte "nöta" med att ryttaren måste rida på framåt. Numera går vår ponny för det mesta fram precis där min dotter vill.

Kan inte du ta barnet på lina ett tag? Det körde vi ibland, så jag kunde hjälpa till att driva på framåt.

Jag tror inte på mutor. För mig är godis något man ger när hästen/ponnyn har gjort något bra!

Jag tänkte inte ge belöning förrän ponnyn börjat röra sig framåt, inte bara i största allmänhet för då förstår jag att det inte är så bra.
Men tipset om lina var också bra. Vi får väl göra så helt enkelt, tills han rår på ponnyn själv.
Tog det lång tid för er innan det fungerade?

Min dotter fick russet när hon var 7. I början hade jag henne mycket i lina (i alla gångarter). Sedan hade vi en period då hon åkte av massor :o

Efter 1,5 år kunde hon rå på honom och orka driva fram när han satte emot. Nu är hon 9 och har börjat tävla honom lite smått.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur