Korrent utförd sluta

Sv: Korrent utförd sluta

Det är helt omöjligt att svara på exakt hur långt en häst trampar under sig med bakbenen eftersom alla hästar har olika förutsättningar beroende på dess exteriör. Däremot ska hästen oavsett rörelse lägga så mycket vikt på sin bakdel att den är självbärig och har en bra framåtbjudning. För att uppnå detta är sluta en utmärkt rörelse under förutsättningen att den utförs korrekt.
 
Sv: Korrent utförd sluta

Sen är det även en rörelse som man kan göra i många olika grader och det kan fortfarande kallas en sluta, Du har ett grundmönster som du följer men i början av rörelsen lär man generellt hästen att bit för bit trampa in mer och mer under sig. Sen kommer allteftersom hästen blir starkare en vinkling i bäckenet och en förhöjd grad av samling där hästen mer och mer förflyttar vikt bak och den visuella bilden av hästen i rörelse gör att det ser ut som att hästen trampar mer in, dock behöver inte det vara fallet. - sen är det inte heller att hästen trampar så långt in som möjligt som man är ute efter, utan en balans i rörelsen... Enkelt uttryckt.
 
Sv: Korrent utförd sluta

Vanligen vill man ha hästen på tre spår vilket kan vara en god riktlinje.

/P Döben
 
Sv: Korrent utförd sluta

hur långt in under sig trampar hästen med bakbenen då? Visa gärna bilder.

Du ha fått bra svar, lägger till att ytter bakben (det som blir bärande) bör inte trampa förbi tyngdpunkten. Då tappar övningen sin mening lite och då kan man göra skänkelvikningar ist :angel:
 
Sv: Korrent utförd sluta

Ja.. ni har ju svarat det jag ungefär redan visste. Anledningen till att jag frågar är att min häst minskar steglängden ganska avsevärt när jag tar in honom i en sluta. Han slutar liksom trampa in under sig.
Det är antagligen för att jag håller för mycket fram, men jag tänkte höra om övningen har nån nytta även om han nu inte riktigt trampar under sig som han brukar, eller om jag ska sluta med att göra skolorna tills han orkar trampa under sig även i dom.
 
Sv: Korrent utförd sluta

Precis, man kan inte jämföra vilken häst som trampar under sig mest. Allt är ju relaterat hur bakbenen är placerade utan undertramp.

En korrekt utförd sluta tycker inte jag avgörs av mest undertramp, utan av ställning, välvning av länden, hur hästen ligger i handen och för hjälperna ö h t. I en sluta som i mina ögon är perfekt ska hästen, förutom att den ska utföra rörelsen korrekt, inte "kännas" för någon hjälp, utan det ska kännas som tankeöverföring
 
Sv: Korrent utförd sluta

Ja.. ni har ju svarat det jag ungefär redan visste. Anledningen till att jag frågar är att min häst minskar steglängden ganska avsevärt när jag tar in honom i en sluta. Han slutar liksom trampa in under sig.
Det är antagligen för att jag håller för mycket fram, men jag tänkte höra om övningen har nån nytta även om han nu inte riktigt trampar under sig som han brukar, eller om jag ska sluta med att göra skolorna tills han orkar trampa under sig även i dom.

Är du säker på att du inte menar att hästen minskar sitt övertramp? Hästar som trampar under sig korrekt minskar övertrampet - spektrat som bakbenen rör sig inom blir mindre, men placerat mer under hästen.

Ett tips är att be någon stå bredvid och kolla att länden är välvd. Är den inte det så trampar hästen inte under sig.
 
Sv: Korrent utförd sluta

Nej. Han har bakbenen lika långt bak som förut men kortar steglängden.

Såg det när jag tömkörde. Har snart fixat tillgång till ridhus så då kan jag rida skolorna framför spegeln och se om han gör likadant uppsuttet...
 
Sv: Korrent utförd sluta

Ok. Bakbenen ska inte vara lika långt bak som förut, generellt. Det beror även på hur stark hästen är och hur synkade ni är - d v s om hästen verkligen förstår hjälperna och utför rörelsen "som ett rinnande vatten".
Kolla om länden är välvd när du får tillgång till spegel. Det är det viktigaste enligt mig.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
737
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp