Korrektheten i uppvisningen, hur får man högre än 7?

S

Spike

Ja, hur gör man? Jag får "alltid" en 7a på Korrektheten i uppvisningen (jag rider väldigt nogranna vägar, noga med rakriktning, halvhalter mm) men hur f*n gör man för att få högre poäng!?

Kom på det i bilen påväg hem från en tävling igår och var tvungen att starta en tråd och se om någon mer tänkt på det här och om det är vanligt att få högre. Jag tävlar LA:6 - MsvB:3...

Sv: Korrektheten i uppvisningen, hur får man högre än 7?

Det hänger ju ihop med hur du utför programmet övrigt. Du kan aldrig få mer än en sjua på ridvägarna om du ligger på 60-65% i övriga programmet till exempel.

Vi i Sverige tror att vi rider väldigt bra vägar, men det gör vi inte. Hur många ut av oss räknar travstegen från hörnet till dess att vi ska svänga, i stället för att svänga när det känns som att vi är vid bokstaven?? Extremt rakriktade hästar är också sällsynt, vilket ingår i hur man rider programmet. Övergångar slarvas det ofta lite grann med. Och så vidare.

Å andra sidan kan jag hålla med dig. Det borde inte vara svårt att klämma till en åtta någongång ibland.

Precis!

Jag har lyckats få 8:a ett par gånger.
När jag ridit på 68-71% så brukar dommarna bjuda på en 8:a på korrektheten :)
Fick dock en 8:a på en unghäst, i LB när vi red på 66%.

Man får göra allt bättre helt enkelt :D

Jag har nog fått några 8or, men visst kan jag hålla med dig om att domarna generellt kan vara lite snåla med poängen på den punkten...

Jag har inga problem med att sätta en åtta på korrektheten om man som ryttare vårdar sina hörnpasseringar, rider på rakt spår med rak häst, formar där man ska forma och planerar sin väg rent generellt. I den bedömningspunkten ingår ju spårning (programlinjernas följande) så har man en häst som lätt går på dubbla spår så drar det ner poängen.

Lydnad! Lydnad och åter lydnad.... Träna på att sakta av och sätta igång på exakt rätt ställe! Ska du t.ex sakta av vid A så ska det va precis vid A och inte ett steg före eller efter;) Jag är lite av en expert på detta och rider nästan alltid på 8.or på sits och uppvisning:laugh: Har även fårr någon 9:a(bara för å få skryta lite;);))

Jag har fått 8or ett par gånger. Men det är ju när jag fått över 70%. Tydliga övergångar- speciellt vid mellangångarter!- är väl det enda jag komma på utöver ovanstående.

Jag har inga problem med att sätta en åtta på korrektheten om man som ryttare vårdar sina hörnpasseringar, rider på rakt spår med rak häst, formar där man ska forma och planerar sin väg rent generellt. I den bedömningspunkten ingår ju spårning (programlinjernas följande) så har man en häst som lätt går på dubbla spår så drar det ner poängen.

Okejokej, tack för tipsen! Min häst har faktiskt lätt för att gå på dubbla spår i ena varvet, så jag ska träna extra på att få henne att spåra!

Lydnad! Lydnad och åter lydnad.... Träna på att sakta av och sätta igång på exakt rätt ställe! Ska du t.ex sakta av vid A så ska det va precis vid A och inte ett steg före eller efter;) Jag är lite av en expert på detta och rider nästan alltid på 8.or på sits och uppvisning:laugh: Har även fårr någon 9:a(bara för å få skryta lite;);))

Jo jag brukar vara noga med det också faktiskt men jag ska jobba ännu mer på den punkten, det ska ju vara exakt när ryttaren är vid tex A som övergången ska göras :P Oj, det var bra jobbat, jag har fått några 9or på ryggningar, för att skryta tillbaka ;P

Det hänger ju ihop med hur du utför programmet övrigt. Du kan aldrig få mer än en sjua på ridvägarna om du ligger på 60-65% i övriga programmet till exempel.

Vi i Sverige tror att vi rider väldigt bra vägar, men det gör vi inte. Hur många ut av oss räknar travstegen från hörnet till dess att vi ska svänga, i stället för att svänga när det känns som att vi är vid bokstaven?? Extremt rakriktade hästar är också sällsynt, vilket ingår i hur man rider programmet. Övergångar slarvas det ofta lite grann med. Och så vidare.

Å andra sidan kan jag hålla med dig. Det borde inte vara svårt att klämma till en åtta någongång ibland.

Men hur ska man veta hur många steg hästen ska trava då? :P Just övergångar är jag supernoga med, även i mellangångarterna. Men av den här tråden har jag fått lite tips på vad jag ska jobba hårdare med nu, tex spårning, ännu nogrannare övergångar mm :)

Nu är detta kanske inte helt jämförbart men tidigare tränade och tävlade jag mycket med hund. Min tränare var extremt noggrann och menade att det inte fanns något annat än 10: or. Så det var det vi tränade för hela tiden. Varje moment skulle utföras så perfekt som det bara var möjligt. Till det krävs en extrem lydnad och följsamhet. Vi lyckades riktigt bra! Hade sällan någon poäng under 8.:D Ofta 9: or och 10: or faktiskt.

Kan säga att jag använder samma filosofi när jag tränar min häst (men det är sabla mycket svårare!
je-vole.gif
):angel:

Tänk ändå att du ska utföra varje moment helt perfekt och att du ska rida för en 10 på allt. Kan nog göra skillnad på 6 och en 7 eller en 7 och en 8.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 211
Senast: Flixon
·
Dressyr Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
17 389
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka