Sv: Korrekt selad travare
Ngn bild har jag inte men följande remmar skall fästas; skalmöglörna ( trär jag igenom metallöglan på rockarden om det finns en sådan, så har du vagnen helt säkrad ), skalmremmarna är de tunnare lite kortare remmarna och de börjar jag med att surraett par varv bakom öglan för att sen gå över till att surra framför, gå tillbaka och surra ett varv bakom, sen innanför och till spännet ( så har du låst remmen ).
Sen finns det säkerhetsrem men den använder jag faktiskt inte, den går annars över däckeln, träs på ringarna, surras runt askalmarna ett par var och knäpps sedan under magen, inte alltför tajt.
Långbröstan surrar jag glesa varv runt hela skalmen och fäster i metallknapp som vi själva har svetsat på rockarden. Alla rockarder har inte denna typ av fästen och där vet jag faktiskt inte hur de sätter fast den. Lite modernare är bredbrösta plus trissor, har själv ingen erfarenhet av dessa.
Så selar jag, kan inte utlova att detta är 100% korrekt för denna selning lärde jag mig på Hedenhösarnas tid, när jag själv tävlade i ponnytrav
Det kan ju ha moderniserats. Selarna ser dock i stort sett likadana ut.