Fast egentligen inom dressyr finns det ju potential att få in rätt mycket show i programmen, med bibehållen harmoni, om man öppnar upp reglementet lite samtidigt som man bibehåller de moment man betygsätter.Detta är väl som att svära i kyrkan... men en häst som är riktigt "vass" i WE är välutbildad. Annars klarar den inte uppgifterna.
Ridsport kanske inte ska vara "spänning och show" men hoppning är väl både och?
Och dressyren på hög nivå blir väl väldigt showig när hästarna visas upp med mer och mer extrema gångarter som inte alltid påminner så mycket om "normalt" rörelsemönster.
Visst var en del av Totilas utstrålning, hans extrema gång?
Jag gillar ridning, jag gillar att se ett välutbildat och samspelt ekipage - fast oavsett disciplin.
Men att titta på en hel dressyrtävling och följa varje ekipage, även på svår nivå: nej, det blir långtråkigt. Faktiskt.
Fast när vi pratar om OS så är det banne mig inte roligt att titta på uttagningarna i friidrott eller simning eller nästan vad som helst annat, heller.
För jag menar, jag kan absolut vänja mig vid att se Dujardin/Valegro i damsadel tävla mot Anky VanG som kör hatt, westernsadel och varvar spins med passage-piaffövergångar.
Och tänk vad skönt det vore för Jan Brink att slippa tvätta de obligatoriska vita ridbyxorna/schabraket med Vanish efter varje ridtur