Korrekt piaff

Samtidigt är det ju inte rättvist mot dom som inte har några missar, att dom som har missar inte får tillräckligt avdrag för det.

Finns ingen anledning att ge superavdrag på mindre missar, det kan gott sparas till dundertabbarna- för blir inte det orättvist om något? om lillalilla missen ska närma sig superdupertabben poängmässigt??, ser du det är inte så lätt som du tror.

Jag förstår hur du tänker, men nu diskuterar vi ju bedömning och då är inte piaff och trav samma sak. Samlad trav på stället bedöms ju i sånt fall utifrån att det är piaff. Piaff är en egen rörelse, precis som passage är en egen rörelse. Trav och passage är ju inte heller samma sak, även om hovnedsättningen är den samma. Lika lite som att samlad trav, arbetstrav, mellantrav, ökad trav är det samma, bedömningsmässigt, varje rörelse bedöms utifrån sina egna kritereier. Arbetstrav kan ju inte bedömas som ökad trav där det ska vara ökad trav, får man godkänt då så vet jag inte vad jag ska tro om detta bedömningssystem. Men så klart att det hänger ihop, olika uttryck av samma grundprincip, så ja jag förstår hur du tänker, men bedömningsmässigt är det ju inte (kan inte vara) samma sak.

Nej, samlad trav på stället finns ju inte. Så det kan inte bedömas samma.
Men det är vad piaff är.
Graden av samling kan variera i samlad trav. Precis som man kan variera graden av samling i alla övningar, gångarter etc. Men det finns ett minimikrav för att det ska vara piaff och samlad trav.
Det går liksom inte att trava SAMLAT på stället utan att det blir piaff.
Jogga dem med så liten framåtrörelse att det kan godkännas eller trampa dem så kan man göra utan samling. Då är det jogg eller tramp. Men inte piaff.. Just iom att det inte är samlat.

Nej, samlad trav på stället finns ju inte. Så det kan inte bedömas samma.
Men det är vad piaff är.
Graden av samling kan variera i samlad trav. Precis som man kan variera graden av samling i alla övningar, gångarter etc. Men det finns ett minimikrav för att det ska vara piaff och samlad trav.
Det går liksom inte att trava SAMLAT på stället utan att det blir piaff.
Jogga dem med så liten framåtrörelse att det kan godkännas eller trampa dem så kan man göra utan samling. Då är det jogg eller tramp. Men inte piaff.. Just iom att det inte är samlat.
Ja, ungefär så tänker jag också. Min häst kan jogga han, en mycket stark, långsam och marknära jogg. Det kunde han som medfött. Om denna jogg skulle vara det samma som piaff, eftersom när han gör det superlångsamt, på stället, utan svävmoment, så kulle han i sånt fall ha piafferat under ryttare redan som 4-åring helt naturligt. Men sen att piaff kommer ur samlad trav på stället är en helt annan sak. Men att påstå att piaff är trav på stället kan lätt misstolkas som att det just räcker att bara trava på stället.

Ja, ungefär så tänker jag också. Min häst kan jogga han, en mycket stark, långsam och marknära jogg. Det kunde han som medfött. Om denna jogg skulle vara det samma som piaff, eftersom när han gör det superlångsamt, på stället, utan svävmoment, så kulle han i sånt fall ha piafferat under ryttare redan som 4-åring helt naturligt. Men sen att piaff kommer ur samlad trav på stället är en helt annan sak. Men att påstå att piaff är trav på stället kan lätt misstolkas som att det just räcker att bara trava på stället.
Fast en quarter som du har joggar ju . Av naturen. En annan typ av dressyrlämpad ras som dessutom utbildats i dressyr ordentligt , joggar inte på det sättet alls på samma sätt , dvs bara dämpar steget i lång form utan kommer samla /sätta sig och höja sig precis som den skillnaden kan ses även i övrigt arbete mellan dessa stora kontraster på typ av häst /ridning.

Du kan inte utgå från din egen quarter och den nivå du är på med den - LC med svårt att galoppera - vilket är den redogörelse du själv erbjudit på buke .

@tuaphua har ju inkluderat skillnaden i sitt svar . Dvs du utgår från en helt annan referensram = det folk försöker förklara för dig går dig förbi när du refererar till din egen häst och nivå . Samtidigt som du analyserar högklass piaff .

Fast alla här har väl skrivit SAMLAD trav på stället och inte bara trav på stället?
Det är ju liksom det som förr var grejen med alla de här rörelserna som kom i GP etc att de var skolningsprodukter och inte bara ngt som görs per natur.
Både piaff, piruett och passage är ju inte detsamma som att jogga på stället, vända på liten yta i galopp, balanstrava eller liknande. Det är skolade rörelser utförda i samling.
Idag krävs inte samma samling i dem. Men det är fortfarande rörelser som kräver utbildning/skolning. Och med skolning menades förr att man jobbade mot samling tex..
Därav skolorna, skolorna ovan mark etc.. Det syftade till samling.

Här får vi ett problem när vi ska mötas över grenar sas.. För vad som är samling för en dressyrryttare är inte samma för en westernryttare.
Och då kommer också problem i att prata om samlad trav på stället etc..
För en dressyrkärring så ser det ut på ett givet sätt. För någon med andra referensramar är det inte alls givet..

Fast alla här har väl skrivit SAMLAD trav på stället och inte bara trav på stället?
Nej, i urspungsinlägget var det bara prat om trav, som i gångarten trav. Sen har det kommit upp andra argument tex samlad trav på stället, men det vet du ju att jag redan håller med om, men att det då blir just piaff, eftersom som du säger, "samlad trav på stället" finns inte som "rörelse" tävlingsmässigt.

Det är ju liksom det som förr var grejen med alla de här rörelserna som kom i GP etc att de var skolningsprodukter och inte bara ngt som görs per natur.
Både piaff, piruett och passage är ju inte detsamma som att jogga på stället, vända på liten yta i galopp, balanstrava eller liknande. Det är skolade rörelser utförda i samling.
Idag krävs inte samma samling i dem. Men det är fortfarande rörelser som kräver utbildning/skolning. Och med skolning menades förr att man jobbade mot samling tex..
Därav skolorna, skolorna ovan mark etc.. Det syftade till samling.

Här får vi ett problem när vi ska mötas över grenar sas.. För vad som är samling för en dressyrryttare är inte samma för en westernryttare.
Och då kommer också problem i att prata om samlad trav på stället etc..
För en dressyrkärring så ser det ut på ett givet sätt. För någon med andra referensramar är det inte alls givet..
hmm har jag ifrågsatt det här? Min liknelse med joggen tex, tror du att jag på allvar menar att det är piaff? Det var ju liksom det som var poängen, att det nog inte är det fast det ändå har inslag av trav...och att det kanske tom är närmare piaff eftersom det inte finns något sväv...;)

Nej, i urspungsinlägget var det bara prat om trav, som i gångarten trav. Sen har det kommit upp

hmm har jag ifrågsatt det här? Min liknelse med joggen tex, tror du att jag på allvar menar att det är piaff? Det var ju liksom det som var poängen, att det nog inte är det fast det ändå har inslag av trav...och att det kanske tom är närmare piaff eftersom det inte finns något sväv...;)

Nej jag tror ingen trodde att du menade att din hästs jogg var piaff . Men fortfarande så svarar du /teoriserar utifrån din egen referensram av quarter , samtidigt som du tar på dig att analysera piaff . Andra dressyrstammade och dressyrtränade hästar agerar inte som din quarter när du "samlar den på stället" som sagt . Så nej - du är inte "närmare piaff " .

Senast ändrad:
...
Det är ju som jag tidigare skrivit att dom sätter inte hästarna så mkt i piafferna längre just för att övergångarna till passage ska bli bättre för att dom tjänar i poäng på det.
Det är väl koff 2 på piaff och passage medan det är koff 1 på övergångarna. Därmed finns knappast något att tjäna på en dålig piaff för att göra bra övergång.

Det är väl koff 2 på piaff och passage medan det är koff 1 på övergångarna. Därmed finns knappast något att tjäna på en dålig piaff för att göra bra övergång.
What ? Det är ju passagen som blir bättre? Ingen har väl skrivit att skit i rörelserna och satsa på övergångarna . Allt hänger ju ihop och totalen i hela uppvisningen är ju det som eftersträvas.
Återigen så blir ju diskussionen som att stenar försöker diskutera med frukter .

@Brille du insinuerade ju i ngn tråd härom veckan att du var domare ?

Nej, i urspungsinlägget var det bara prat om trav, som i gångarten trav. Sen har det kommit upp andra argument tex samlad trav på stället, men det vet du ju att jag redan håller med om, men att det då blir just piaff, eftersom som du säger, "samlad trav på stället" finns inte som "rörelse" tävlingsmässigt.

Vill förtydliga att det i mitt ursprungsinlägg står " samlad trav på stället". Och hade att göra med att en piaff som rör sig för mycket framåt är ändå bättre än om hästen hade galopperat på stället. Det är ändå trav och inte galopp som scandic visar.

Din jogg på stället får säkert inte 0 poäng on deb verkligen travar på stället. Om den galopperar på stället är det ännu sämre.

http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/piaff

https://sv.wikipedia.org/wiki/Piaff

http://www.synonymer.se/?query=piaff

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

PIAFFpiaf⁴,r. (l. f.); best. -en; pl(†) -er (EHRENGRANAT HästRör.63 (1818)7 DENS. Ridsk.I. 1: 72 (1836)). ( piaff 1885 osv. piaffe 1870. piaffer, pl. 1818–1836)
[av ä. fr. piaffe, eg.: prål, ståt (till PIAFFERA)]
ridk.i sg., förr av. pl.: trav på stället varvid hästen lyfter benen högt o. markerar takten tydligt. EHRENGRANAT HästRör.63 (1818; pl.). NFSportlex.(1943).
/ulvtråden har inte dragit igång än.. bara massa OT tjafs där från bla @paow
Visst finns det källor som påstår att piaff är trav men TR är inte en av dem.
Kännetecknande för trav är att den innehåller ett svävmoment, vilket piaff inte gör.
Tyvärr är TR inte helt tydlig med att det finns ett svävmoment i trav. Men det går att utläsa ur momentet om passage där det står att hästen i passage rör sig i trav med FÖRLÄNGT svävmoment.
"Moment 245
Passage
I passage rör sig hästen i mycket samlad, mycket eleverad och taktfast trav med förlängt svävmoment och tydlig kadens."

Vill förtydliga att det i mitt ursprungsinlägg står " samlad trav på stället". Och hade att göra med att en piaff som rör sig för mycket framåt är ändå bättre än om hästen hade galopperat på stället. Det är ändå trav och inte galopp som scandic visar.

Din jogg på stället får säkert inte 0 poäng on deb verkligen travar på stället. Om den galopperar på stället är det ännu sämre.
Jo i detta inlägg [URL='http://www.bukefalos.com/threads/korrekt-piaff.1357158/page-9#post-17282537']Korrekt piaff som var det som jag svarade på. Hoppas min länk funkar nu, men annars är det inlägg nr 179. [/URL]

Hästen visar en gångart som inte är diagonal eftersom den vid upprepade tillfällen bara har 1 hov i backen. Om hästen bara har 1 hov i backen är det väl galopp. Den enda gångarten som vid något tillfälle bara har 1 hov i backen är just galopp.

Hästen visar en gångart som inte är diagonal eftersom den vid upprepade tillfällen bara har 1 hov i backen. Om hästen bara har 1 hov i backen är det väl galopp. Den enda gångarten som vid något tillfälle bara har 1 hov i backen är just galopp.
Finns mer som kännetecknar galopp. Man kan inte säga att en oren trav är galopp.

Piaff är väl samlad trav på stället?
Finns tre gångarter- alla rörelser uton halt är i någon av de tre gångarter na. Piaff och passage tillhör ju travdelen i programmet? ??
Här är det samlad trav @Fiador .
Inte för att det spelar så stor roll men jag har aldrig menat arbetstrav på stället ( det borde inte ens vara genomförbart?)

Här är det samlad trav @Fiador .
Inte för att det spelar så stor roll men jag har aldrig menat arbetstrav på stället ( det borde inte ens vara genomförbart?)
Trav på stället är trav oavsett traven är samlad eller inte. Det kan inte vara piaff så länge rörelsen har ett svävmoment. Om rörelsen inte har något svävmoment är det inte trav.

Trav på stället är trav oavsett traven är samlad eller inte. Det kan inte vara piaff så länge rörelsen har ett svävmoment. Om rörelsen inte har något svävmoment är det inte trav.
Men det skulle ju kunna vara jogg på en icke dressyrmässig ras som quarter...då finns där inget svävmoment...och det kan ju aldrig vara en piaff heller...på en quarter som inte kan galoppera..nej hua..helt omöjligt...:p

Jag har aldrig sett en häst i jogg som travar på stället?
Finns det film att se på det?
Eftersom jag inte kan tänka mig att det är möjligt (överbevisa gärna) så skulle jag definitivt kunna förenkla momentet piaff till att vara "trav på stället".

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 240
Senast: Magiana
·
Ridning Var på Norrköpings Horse show den här helgen och försökte tänka på allt jag har lärt mig de senaste månaderna för att titta noga, många...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 277
Senast: _Asynja_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar