Korrekt avbrott från galopp

Nikki o Fabian

Trådstartare
hur ska man göra egentligen?

Min häst har blivit väldigt mycket finare i dressyren och det är super kul, han har fått en mycket bättre vänstergalopp och fattningarna funkar bättre, klockrena i höger men lite knepigare i vänster. Men nu till själva problemet, när vi galoperar och gör ett avbrott till trav så faller han tvärtner på framdelen, någon som förstår?

Hur ska jag som ryttare rida in i avbrottet på ett korrekt sätt för att undvika hans dykningar?
Jag tror nämligen att han själv tycker det är lite obehagligt att bryta av.

Hoppas på några bra svar så vi kan komma vidare.

Sv: Korrekt avbrott från galopp

Själv hade jag först övat på att korta och länga galoppen. Några steg fram och några steg tillbaka. Få upp "gummibandskänslan" i hästen, så du kan samla innan avbrottet och så hästen går in i den i balans.

Innan avbrottet samlar du upp hästen, samtidigt som du lite mjukt driver in i den. Sitt till och krama ev. lite mjukt på tygeln. Precis när du känner att hästen bryter av, så lättar du på handen. Det är viktigt att hästen får gå fram och att du inte blir kvar i förhållningen.

Lycka till!

Själv hade jag först övat på att korta och länga galoppen. Några steg fram och några steg tillbaka. Få upp "gummibandskänslan" i hästen, så du kan samla innan avbrottet och så hästen går in i den i balans.

Innan avbrottet samlar du upp hästen, samtidigt som du lite mjukt driver in i den. Sitt till och krama ev. lite mjukt på tygeln. Precis när du känner att hästen bryter av, så lättar du på handen. Det är viktigt att hästen får gå fram och att du inte blir kvar i förhållningen.

Lycka till!

Detta skriver jag under på!! Bryta av enbart för sätet tycker jag ger finast övergångar, på min häst iaf!

Precis som andra övergångar ska det helst ske för sätet inte tygeln.
Hästen behöver vara i balans samt ha bakdelen med ordentligt eftersom det är bakifrån den ska bromsa upp och mjukt gå ner i trav utan att falla fram.
Övergång galopp-trav är faktiskt inte så lätt som man tror, tycker jag.

Det finns en övning för att få hästen att jobba själv i övegångarna och komma underfund med hur den ska göra som du ev kan prova om du tror att det fungerar på din häst.
Du rider hästen framåt i trav lättridning i en bra trav, på en stor volt, helst stora mittvolten där du ev kan ställa ut tex några koner som du ska gå utanför och runda med hjälp av vikthjälper och din kropp. Du sitter några steg, fattar galopp (också i ganska bra tempo) och rider ngt varv då du ser till att du har hästen i balans. Därefter läng ut tygeln medan du fortsätter i galopp, ev till dess att tygeln är helt utlängd, du balanserar upp med sätet och vikten och fortsätter tills hästen själv bryter av till trav, rid lätt och gör om - i båda varven.

Den måste alltså kunna gå balanserat i bra galopp utan att rusa. Du ska inte göra något annat än hålla hästen kvar på volten med hjälp av säte och vikthjälper, bara sitt annars, till dess att den bryter av.
Efter några gånger kommer du att märka att hästen själv fångar upp sej i avbrottet, kliver in och balanserar sej, och fortsätter i en bra luftig trav.:idea: Därför ska du rida lätt, för att verkligen tillåta den traven. Du kortar tygeln igen och gör om.

Det hjälper hästen att jobba själv och förbättrar på sikt avbrotten.:idea: Man kan tro att hästen ska falla ner på bogarna men den kommer istället att själv lösa övergången genom att bromsa upp sej bakifrån. Just för att den som du skriver inte gillar att obalanserat "dyka ner". Och det är alltid bra att hästen "jobbar själv" utan så mycket ryttarinverkan.

Självklart går det inte på en gång utan man får träna det under flera pass. Och helst sitta rakt över hästen med något sånär stadig sits så att man inte själv får den att trilla ner och stör....

Senast ändrad av en moderator:

en eftergift precis i ögonblicket innan hästen bryter av fungerar på många hästar, men kan vara svårt att få till (tycker jag iaf :D )

Du har fått många bra svar o precis som de flesta skriver är det viktigt med eftergiften i övergången samt att den sker för sitsen och inte för tygeln.

Prova först i skritt att göra halt för enbart sitsen. När du vill göra halt spänner du magmusklerna, håller om med låren och knäna. Ev kan du även använda rösten.
Träna på detta tills det fungerar i skritt till att börja med.

När du enbart ska göra en övergång - utan halt- håller du inte om lika länge, eller lika mkt.
När det fungerar i skritt så gör du samma i trav o slutligen i galopp.

När hästen går med ett mjukt stöd på båda tyglarna o du med sitsen gör en övergång till en lägre gångart eller halt kan du i själva övergången lätta på tyglarna- då ger du hästen en möjlighet att träda under sig.
Ibland ser man hästar som i halten ställer ett ben åt sidan, eller bakåt, beror oftast på otillräcklig eftergift - den får helt enkelt inte plats.

Sen brukar jag skillja övergångar tilll halt och övergångar till skritt åt genom att : när jag vill göra halt håller jag om med hela benet, när jag vill gå ner i skritt (enkelt byte) håller jag bara om ner till knäna o håller ut underskänklarna lite från hästen. Då förstår de skillnaden o det slipper bli rena lotteriet! ;)

För att hästen ska förstå att du vill att den ska sakta av till antingen skritt eller trav och inte bara samla/korta sig mer i galopp. Måste du ge travhjälp. Det gör du genom att föra bak båda underskänklarna något och krama med överskänkeln. Klart!

För att hästen ska förstå att du vill att den ska sakta av till antingen skritt eller trav och inte bara samla/korta sig mer i galopp. Måste du ge travhjälp. Det gör du genom att föra bak båda underskänklarna något och krama med överskänkeln. Klart!

Varför ska man föra bak skänklarna? Det var en ny metod för min del. Jag för inte bak skänklarna när jag ska börja trava. Brukar man göra det?

Hur man ska jobba med avbrotten beror på vad det är som felar.
Jag kan ta min häst som exempel men det behöver inte betyda att det är det som är rätt på din.

Min häst spänner underhalsen och skjuter iväg med bakbenen i avsaktningen - det resulterar i att han går ur form och lägger iväg i värsta traven :crazy:
För att lossa spänningarna i underhalsen rids han i en låg form och ngt förböjd genom fattning, galopparbete och avsaktning.
Hästen ska avslappnat rundas i innersidan.
Rid mycket övergångar trav-galopp-trav. Beröm när hästen gör rätt.

Vi har bara jobbat med det här några gånger men hästen fattar snabbt!

Men vad säger din tränare om problemet?

Jag ställer mig också lite frågande till det här påståendet..
Hur menar du egentligen?

Gissar att det var ett knapplån o inte bara svar till mej eller? ;)

Själv gör jag övergång galopp-trav genom att bromsa med lår, mage, säte fast inte så hårt o inte så länge eller intensivt som när jag ska göra en halt.. O samtidigt upphör jag att galoppera med sitsen. Ungefär så..

Jag tycker för övrigt att det både är individuellt från häst till häst samt stund till stund hur hårt, mjukt, länge eller kort man behöver ge hjälperna, så det där får man öva mycket på för att få in känslan.

Ta bak skänklarna gör jag inte o har heller aldrig hört men bara det fungerar så är ju det huvudsaken. :)
Enda gången jag för bak skänkeln något (båda skänklarna) är väl när jag ryggar skulle jag tro..
Beroende på häst för jag dock ev bak den ena skänkeln mer än den andra ;)

Donnatello, Line_n mfl.

När man för bak skänklarna ber man ju om att bakbenen följer med in under i avsaktningen. Samtidigt som man förtydligar att båda skänklarna är på samma ställe och det verkligen betyder trav och inte samla/korta galoppen. För skillnaden är ju att i galoppen vid samling vill man ju när man stabiliserar sits och kramar med överskänkeln ska hästen korta sig, men fortsätta galoppera. Ofta saktar hästen av till trav istället. Om man dessutom vill galoppera mer uppåt och samlat rider man med dens sidas galoppskänkel. Samt överskänkel. När man ska börja trava kan man ju om hästen är mogen för det, med fördel föra bak skänklarna för att få aktivare bakben i övergången.

Till trådskaparen: Ja jag råkade missa att svara på huvudfrågan:) Jag har själv ett sto som tenderar till det du beskriver din häst gör. Det jag gör för att inte få ett hastigt och dykande avbrott är som sagt, för bak underskänklarna och krama med överskänkeln. SAMT, eftersom den här hästen dyker. Prova peta med spöet lite lätt innan och lite i övergången så kanske rumpan åker in under istället för bakåt uppåt:)

Givetvis är ställningen alltid viktig och ryttarens sits. Men genom att rida med överskänkel och underksänkel på ett konsekvent sätt får ryttare oftast en stabilare sits. :)

Det här fungerar för mig och vill gärna diskutera och höra andra förslag och åsikter! :)

Intressant.. ska prova nästa gång.. Är inte så ofta jag gör avsaktningen galopp - trav med min numera i dressyren men det kan helt klart vara värt att prova! :laugh: (gör ju det ofta när jag rider ut men då rider jag mest i fältsits).

Just i galoppen fungerar min bäst att samla om han är i ett läge där jag kan smådutta till honom på väg upp i sprången men sporrarna, då drar han in magen o välver överlinjen o blir fin. Men det är inte alltid han är detta läge.. :grin:
Min har för övrigt en exteriör som gör att han har MKT lätt att sänka ryggen.. Så den samlade galoppen är ett evighetsprojekt att försöka få rund o samlad istället för markbunden o långsam.. Han kan utföra båda momenten med bravur, men föredrar tyvärr det sistnämnda om han får vällja.. :grin:

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 303
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Träning Jag är i akut behov av hjälp eftersom jag inte kan fatta höger galopp på min häst längre. Det har alltid varit en svag punkt för oss...
2
Svar
24
· Visningar
3 068
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar