Ida_79

Trådstartare
Har hört från många håll att kornkross kan bränna sönder magen på hästar om dom får för mkt o enbart kornkross!! Har någon annan hört desamma?

Sv: Kornkross

Har aldrig hört att det skulle vara farligt :confused:
Hur stora mängder skulle det handla om?

Mitra skrev:
Har aldrig hört att det skulle vara farligt :confused:
Hur stora mängder skulle det handla om?
Oki!! Har hört de o blivit varnad,men mina får kornkross.. Inga större mängder!! Vet inte riktigt hur stora mängder.. Men visst e det läskigt? :(

Folk kommer med så mycket vansinniga påståenden. Nej korn kan inte bränna sönder magen på hästar, däremot kan stora givor korn orsaka grovtarmsstörning vilket kan ge tex diarre kolik eller fång.
PL

Är det specifikt för kornkross eller skulle för mycket havrekross ge samma problem?

Hälsning Maja :)

Speciellt med korn är att bara 20 % av stärkelsen smälts i tunntarmen resten passerar ner till grovtarmen o tas om hand av mikroorganismerna. Dålig tillvänjning el höga givor gör stör miljön, pH sjunker o fel bakterier växer till. Obs detta är inget speciellt för kross. Havre i väldigt stora mängder el vid dålig tillvänjning kan ge samma problem.
PL

:D Förlåt om jag skrattar, ej riktat till dig, men sällan har jag sett så många *nya* uttryck inom hästfoder på många år som jag får läsa här på Buke på kort tid. *torka upp magar* *fräta i tarmarna* bara för att nämna en del...*bränna upp* var något nytt :D ...Vart kommer alla uttryck i från ??

Rykten och missuppfattningar tror jag :D
En säger något, den andra hör det och tolkar det på sitt eget sätt, berättar för nästa som tolkar på ytterligare ett annat sätt osv.. :smirk:

Jag vet några som är helt bombsäkra på att det är jättefarligt att blöta upp pelleterat foder, typ Kraffts pellets som de ger sina hästar.
Typ "blanda det inte med betforen förrän precis innan utfodring, det kan vara jättefarligt!!".
Men sedan kan de inte säga VAD som är det farliga :confused:

Senast ändrad av en moderator:

En annan skön missuppfattning är att ponnyer abslout inte får äta några slags "proteinfoder", inte ens lucern!

Inte ens om höet är likvärdigt med halm (fast med dubbelt så mycket MJ/kg) kan man tillsätta proteinfoder, det vore ju rena döden för ponnystackarn! Fetma, fång och andra hemskheter vill man ju inte riskera... :smirk:

He he. Eller att magsaft inte är surt!? (Magsaften som kroppen producerar själv är väldigt sur - men så ska det vara!)

Nu blir jag förvirrad. Jag trodde att stärkelse var den kolhydrat som smälts just i mage och tunntarm och att cellulosan var den kolhydrat som vandrar vidare till grovtarmen och smälts där. Att cellulosan tillsammans med lignin bildar växttråd som fyller ut grovtarmen och bildare en vattenreservoar till hästen.

Som distansryttare får man lära sig att grovfoder - pga sin förmåga att hålla vatten i tarmarna - är det som man skall ge mest av till en distanshäst. Men att t.ex. en galoppör/travhäst skall ha mindre av det och mer kraftfoder då de inte behöver bära den extra vikt, då deras lopp är korta, för att de inte har lika stort behov av vätska som en distanshäst.

Vad är det som jag inte förstår? Är det att med stora mängder korn/havre så hinner inte mage och tunntarm med att smälta all stärkelse, men att i mindre mängder så hinner den smälta allt innan den når grovtarmen? Eller är det verkligen så att hästen alltid bara hinner smälta 20% av stärkelsen i korn oavsett hur mycket den får. Vilka kraftfoder är i så fall att rekommendera som hästmat?

Hälsning Maja

I vilken utsträckning det extara vattnet i grovtarmen är positivt för distanshästar kan ör grovt jag inte uttala mig om, för mkt av för grovt foder borde ju innebära en onödig vikt att släpa på även för dessa? Om hästen måste utnyttja en för stor del av vätskan i grovtarmen blir det garanterat förstoppning. Att kornets stärkelse till största delen smälts i grovtarmen behöver inte vara en nackdel om man genom lämplig mängd o tillvänjning ser till att mikroorganismerna får möjlighet att anpassa sig så att det inte bidas en massa mjölksyra.
PL

Stärkelsen i korn är mer ihopklumpad än i t ex havre. Det gör att den är lite mer svårnedbruten - tar längre tid - och därmed blir det alltså lättare ett läckage till grovtarmen. Ett problem med läckage över till grovtarmen av lättsmälta kolhydrater är att de mikroorganismer som finns där då hellre bearbetar den eftersom den är mer lättsmält och man kan därmed få ett sämre utnyttjande av grovfodret. Plus att det snabbt bildas syror som sänker pHt.

peter_lundin skrev:
Speciellt med korn är att bara 20 % av stärkelsen smälts i tunntarmen resten passerar ner till grovtarmen o tas om hand av mikroorganismerna. PL

Nja, det finns visserligen en gammal studie som visar att 20 % av kornets stärkelse tas upp före den sista delen av tunntarmen. Men det finns en modernare (Rowe, 2001) som visar en betydligt högre smältbarhet före blindtarmen bara litet sämre än havre. Sen är det förståss en dosfråga – ger man för stora givor hinner det inte bearbetas i tunntarmen i alla fall. HH

Lite svårt att förstå vad du säger. Tolkar det nästan som om du menar att mjölksyra bildas i tarmen. Men det måste jag missförstå.

En distanshäst behöver ha väl fyllda tarmar av fiber (=växttråd) för att hålla en vattenreservoar. Distanshästar med tomma delar av tarmen (tar fyra dagar för tarmen att fyllas) kan få problem med tarmljud under en tävling.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Bubbla skrev:
Stärkelsen i korn är mer ihopklumpad än i t ex havre. Det gör att den är lite mer svårnedbruten - tar längre tid - och därmed blir det alltså lättare ett läckage till grovtarmen. Ett problem med läckage över till grovtarmen av lättsmälta kolhydrater är att de mikroorganismer som finns där då hellre bearbetar den eftersom den är mer lättsmält och man kan därmed få ett sämre utnyttjande av grovfodret. Plus att det snabbt bildas syror som sänker pHt.

Tack. Nu förstår jag. Vet ju att man måste krossa korn för att det har ett hårdare skal. Finns det något samband där?

Hälsning Maja

Ja vid överskott av stärkelse bildas mjölksyra i grovtarmen denna kan inte användas av kroppen utan skadar bara genom att sänka pH. Efter tillvänjning kan mjölksyran omvandlas till nyttiga syror av andra bakterier.
En del mjölksyra bildas normalt i den körtelfria delen av magsäcken, denna passerar tunntarmen för att sedan spjälkas av bakterier i grovtarmen.
Alla hästar skall alltid ha grovtarmen fylld av växtfiber men för mkt tex beroende på väldigt grovt foder betyder att hästen får mer att släppa på. Min fundering var mera att det måste finnas en övre gräns för vad som är optimalt även för en distanshäst.
PL

Var det in vitrostudien Rowe mfl gjorde 2001. Mina källor o lärare anser fortvarande att kornets stärkelse har låg tunntarmssmältbarhet.
PL

Kornets kärna är hårdare, det är därför det måste krossas till hästar. Om den är hårdare pga stärkelsens struktur vet jag inte

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: screen
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 013
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar