Sv: Kornkross

peter_lundin skrev:
Var det in vitrostudien Rowe mfl gjorde 2001. Mina källor o lärare anser fortvarande att kornets stärkelse har låg tunntarmssmältbarhet.
PL

Rowe m fl gjorde 2 in vitroförsök och ett på levande hästar som båda pekade i samma riktning – betydligt högre tunntarmssmältbarhet av korn än vad Meyer kom fram till. Likaså har de Fombelle m fl gjort flera arbeten som talar för en tunntarmssmältbarhet av korn starx under havrens-uppemot 80%. Vad kan skillnaderna i resultat bero på? Meyer mätte preileal smältbarhet. De andra tog med vad som skedde i denna sista del av tunntarmen och mätte precaecal smältbarhet- Meyer använde valsad korn, de andra krossad eller grovmalen.HH

peter_lundin skrev:
Ja vid överskott av stärkelse bildas mjölksyra i grovtarmen denna kan inte användas av kroppen utan skadar bara genom att sänka pH. Efter tillvänjning kan mjölksyran omvandlas till nyttiga syror av andra bakterier.
En del mjölksyra bildas normalt i den körtelfria delen av magsäcken, denna passerar tunntarmen för att sedan spjälkas av bakterier i grovtarmen.
Alla hästar skall alltid ha grovtarmen fylld av växtfiber men för mkt tex beroende på väldigt grovt foder betyder att hästen får mer att släppa på. Min fundering var mera att det måste finnas en övre gräns för vad som är optimalt även för en distanshäst.
PL

Tack för svar. Intressant att läsa om korn. Både ditt och Helenas svar. Nu vet man varken ut eller in. Har en häst som inte blir rolig med havre. Som tur är har jag ett grovfoder i år så att det knappt behövs något kraftfoder alls. Men annars är det kornkross hon får som kraftfoder. Fast då handlar det inte heller om stora mängder (max 2 kg/dag). Är det samma mjölksyra som bildas i grovtarmen som även bildas i musklerna när en häst arbetar med syreskuld?

Fyller tarmar är det väl ingen distansryttare som försöker göra med kornkross. Det man fyller med är grovfoder och betfor. Grovfoder då med fri tillgång de sista fyra dagarna före tävling allra minst. Fast många ger fri tillgång (jag med) på grovfoder alltid och det kan väl inte vara fel. Eller? Vad anser du om betfor?

Hälsning Maja

Jag har för mig att den mjölksyra som produceras av musklerna o den som produceras av bakterier är olika isomerer.
PL

Va??
Har pratat med foderkunniga och veterinärer och folk som har haft travhästar i mååånga år och ingen har märkt något sådant.
Min gamla dam åt korn och havre, endast korn på vintern, i många år....

hur mycke är stora mängder?
min häst får nu 1 liter korn o har blivit väldigt lös i magen av de, tror de är de iallafall som gör de.
ska sänka de till ½ liter..o se om de funkar.

men snälla? vem hittar på sånt?
ang korn så innehåller det mkt stärkelse och hästar har svårare att smälta den har jag för mig?

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: screen
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 013
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar