Kornkross vs. Havrekross

G

Gatlyktan

Ja, vad är skillnaderna på dessa? För resp. nackdelar? I vilka fall skulle ni ge det ena och i vilka det andra?

Blötlägger ni innan? Hur långt innan isf?

Tacksam:bow:

GatLyktan

Sv: Kornkross vs. Havrekross

Jag har provat kornkross för att göda min häst, men han gillar det inte alls, så jag lade ner det. Havre älskar han, men nu är han konvalescent så jag vågar inte ge havre...
Jag har aldrig blötlagt någondera. Allmänt brukar korn anses som bra till heta hästar och hästar man ska göda, havre bättre om man vill ha mera krut i hästen.
Just nu är dessutom hösilaget i stallet så lågt i protein/dålig kvot, så jag måste ändå ge något med bättre protein/energikvot än vad havre eller korn har.

jag ger mina hästar krossat korn o dom gillar det , ger blandat i betforen o häller i lite vatten i krubban när dom får middag . har hört att hästen kan sätta i halsen av torrt korn . blöt havre kan vara bra till gamla hästar o host hästar.:d

Kornkrosset dammar lite, vilket jag inte upplevt havrekrosset gör. Räcker dock att fukta det så är 'problemet' löst, ger man betfor räcker det man rör ner betforn, annars kan man bara slå i lite vatten och röra om.

Jag ger kornkross, och tycker egentligen 'inget speciellt' om det jmf med havrekross, ganska jämförbara värden, ungefär samma volymvikt etc.

Att jag ger just korn är för att det är havrefritt :devil:, hästen gillar det(stått på kornbaserad giva hos förre ägaren), och han står här på 2 kg annat kraftfoder, och 0,8 kg korn, det gör mattes plånbok en aning gladare liksom jmf med hela givan annat (mkt dyrare) foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 046
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka