kornkross ska fodras inom två veckor

E

empty

stämmer detta?
jag har alltid fått lära mig att med kornkross så gäller två veckors regeln när man fodrar, eftersom näringshalten sjunker i och med att det är krossat.
nu har jag fått en hästägare som säger emot mig och undrar vad jag fått detta ifrån...det är ju en bra fråga, något jag alltid har fått höra - men det kan man ju inte använda som argument :smirk:

någon som är expert på kornkross som vill bistå med fakta? :)
 
Inte för att jag är någon expert på ämnet men jag har också hört att näringshalten sjunker efter ganska kort tid. Vet dock inte om det är efter två veckor eller hur det ligger till.
 
Näringen sjunker INTE, utan det är den HYGIENSIKA kvaliteen som försämras...alltså det härsknar helt enkelt.
 
Kornkross är inte lika känsligt som havre eftersom det innehåller mindre fett. Ingen av de foderexperter jag pratat med har velat ge en viss tid för havrekross, i hästens näringsbehov o utfodring står det att havrekross är en färskvara pga den höga fetthalten men ingen tid.
PL
 
Jag har lärt mig 10-14 dagar på havrekross och 14-20dagar på kornkross...

Då vet jag tyverr inte hur vetenskapligt bevisat detta är, men så är jag lärd...
 
Jag ringde till en foderrådgivare (hade samma fråga som dig) hon sa att det tar ganska lång tid för kornkross att härskna men för att va på den säkra sidan så sa hon att jag kunde fodra med det minst 4-6 veckor. Det var vanligast att kornet härsknade på sommaren.Näringsvärdet minskade minimalt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 038
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag har ju berättat för er att jag har autistiska drag. När man har det har man svårt att tolka andra människors tysta språk eller hur...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
11 272
Senast: Lipperta
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 505
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 886
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp