kornkross - omodernt?

M

mimin

Är ny medlem och har sökt runt lite och letar efter info om kornkross...
Det känns som att nästan ingen ger det till sina hästar längre? Finns det någon andledning?
För och nackdelar?
Vad händer om kornet inte är krossat, är det farligt eller kan dem bara inte tillgodota näringen?

Har ett halvblod (4år) som är ganska svår att hålla vikten på, därför funderar jag lite... :)

Sv: kornkross - omodernt?

Korn som inte är krossat kan en häst inte tillgodogöra sig eftersom det är för hårt. Det finns andra foder som inte innehåller lika mycket stärkelse som är ett bättre val än korn.
Varför inte prova lucern istället?

Vi har gett våra hästar kornkross framtills vi upptäckte lucern. Lucern är ett grovfodertillskott istället för korn,havre och diverse pelleterade kraftfoder. Ganska lätt att ha att göra med också, det hackade lucernet känns som hackat, grovt hö medan det pelleterade lucernet ska blötläggas men sväller upp och är klart på 5-10 minuter.

Jag provade kornkross till min svårfödda (och kräsna...) häst för några år sedan, och han åt det bara om det var blandat med stora mängder betfor, så jag gav bort resten av säcken. Om man läser om det så verkar det ju fodermässigt inte vara bland de bättre.

Min häst äter inte lusern heller, tyvärr, så det blir Hippo Grow Alfa pellets (innehåller en del lusern) som verkar hålla honom i bra hull och vara riktigt smaskigt.

Jag har gett kornkross men tycker det finns betydligt bättre fodermedel. Själv är jag förtjust i lusern, som är snällt mot magen (till skillnad från spannmål) och räknas som grovfoder. Med 150 gr smrp och 8-8,5 mj är det ofta det enda som behövs i foderstaten förutom stråfoder.

Vi ger kornkross, men inte enbart då det är starkt och man ska inte ge det i för stora mängder. menjag tycker det är ett bar komplement.

Det hela kornet är mycket bättre egentligen, men kärnorna är så hårda att hästarna inte kan krossa dem. Blötlägger du dem däremot minst 12h (inte varmt vatten) så är det kanon då det ska främja hästens egna produktion av kortison i kroppen.

Men eftersom man inte ska ge så mycket, så bör du ge något annat också, lucern funkar utmärkt!

Jag har använt mig av kokt korn hellre än kornkross, det håller dom hullet fantastiskt bra på och man blir faktiskt hungrig av lukten, påminner om popcorn.
Men där jag huserar är det iallafall vanligt med kornkross fortfarande, främst där man kan få det krossat hemma.
Min förra häst gick på kornkross för att hålla hullet och det fungerade utmärkt.

Det går utmärkt att ge hästar kornkross, vår kross är ungefär lika delar havre och korn (eftersom det är det som odlas på gården). Dock ska man inte ge för mycket, tror rekomenderad maxgiva ligger på 0.4kg per 100kg kroppsvikt och dag.

Vill man använda lucern istället för kraftfoder bör man tänka på:
a) Med ett bra hö till blir det lätt onödigt mycket protein för en ridhäst, inte skadligt men det kan bli jobbigt att mocka eftersom de kissar mer.
b) Eftersom lucern innehåller mycket kalcium, till skillnad från spannmål som är rikt på fosfor, och de vanliga mineralblandningarna är anpassade för en foderstat med ganska stor spannmålsgiva bör man titta en extra gång på Ca/P kvoten när man beräknar foderstaten.

Vill man bara på ett enkelt och skonsamt sätt öka energiinnehållet i foderstaten så rekomenderar jag att köpa billig matolja och hälla på en slurk.

Jag ger min häst kornkross sen flera år tillbaka. Hon får även betfor och lusern, är ett gammalt avelssto som de senaste fem åren antingen varit dräktig eller digivande.

Prövade kornkross då hon blir för het på havre och det har fungerat utmärkt.

Jag föredrar kornkross, hästarna blir jämnare i både hull och humör. Jag tyckte även att det var lättare att anpassa energinivån på mina tävlingshästar. Vi har aldrig haft problem med hullet på någon häst som stått hemma hos oss, och det har varierat allt från shettlandsponnyer till kräsna fullblod.
Jag upplevde kornkrosset som bättre än olika sorters pellets och müsli och det är betydligt billigare. Däremot får man tänka på att vi även kompletterade upp det med hösilage, mineraler, foderjäst och betfor...

Enligt Pat Colby :D tror på hennes "metoder" och tycker det är spännande att testa :) funkat för oss!

Jag gjorde för ett par år sedan ett eget litet test (omedvetet) på min häst. Han blev plötskigt konvalecent så jag tog bort allt kraftfoder (korn och havreblandning). Trots att han hade boxvila så blev hans tidigare lite små "svampiga och svullna" ben helt "rena och torra" (svullna på morgon som gått bort med rörelse).
När jag sedan började ge korn/havre igen svullnade benen upp som tidigare. Sedan dess har jag inte gett detta foder och har inte haft problem med svullna ben på morgonen. Jag tolkar det som överkänslighet mot stärkelsen.

Havre och korn funkar jätte bra för vissa hästar. Men jag tror samtidigt att det är ett rätt "omodernt" foder, då man förr i tiden inte hade så mkt annat att ge till hästar som behövde mer energi?? Forskningen har ju kommit väldigt mkt längre idag. Och det finns väldigt många olika fodersorter att välja bland som är stärkelsefria och skonsamma hit och dit.
Detta är alltså mina egna spekulationer...

Är det hon som tycker man ska ge alger och so on?

Vore kul att se lite källor, det är ju inget man sväljer rakt av.
Kan hästen verkligen ta upp det blötlagda? Blir inte fodret dålig
av att ligga så länge?

Havre och korn funkar jätte bra för vissa hästar. Men jag tror samtidigt att det är ett rätt "omodernt" foder, då man förr i tiden inte hade så mkt annat att ge till hästar som behövde mer energi?? Forskningen har ju kommit väldigt mkt längre idag. Och det finns väldigt många olika fodersorter att välja bland som är stärkelsefria och skonsamma hit och dit.
Detta är alltså mina egna spekulationer...

Traditionellt har man fordrat krossat kort till hästar mycket längre tillbaka i tiden än vad man gjort med havre.

Dessutom bakade man redan på medeltiden speciella hästbröd som bestod av spannmålsblandningar där bla bönor och ärtor kunde ingå. Dvs en tidig sorts pellets kan man säga.

Så nog hade man ganska stora urval på utfodringen även långt tillbaka. Och man ska inte underskatta praktisk erfarenhet som är samlad under många hundra års tid.

Vi ger våra tre hästar (1 dressyrhäst + 2 unghästar) kornkross tillsammans med betfor och lucernpellets. Ridhästen får även vanligt pellets. Tycker kornkorss är ett bra komplement. Vi köper det direkt från bonden, och han påstår att det är det hästmännisko vill ha nu förtiden istället för havre. Sanningen i det vet jag inte, men hästarna äter det :D

Enligt Pat Colby :D tror på hennes "metoder" och tycker det är spännande att testa :) funkat för oss!

Varför skulle du vilja främja kortisonproduktionen? Och hur märker du att det sker?

Vem är Pat Colby och var är hennes vetenskapliga studier publicerade?

Hos människor vill man generellt hålla NER kortisonproduktionen eftersom kortison (eller kortisol som det kroppsegna kortisonet heter) dels är ett stresshormon och dels minskar det fettförbränningen.

Senast ändrad:

Använder kornkross och har gjort det i många år.. Min ena häst är 36 år och har ätit kornkross i de 20 åren jag ägt honom, finfint! Äter det fortfarande trots sin ålder!
Men alla funkar inte på det men det ser man ganska snabbt :-) m

Kornkross är ju ett utmärkt fodermedel, MEN då gäller det ju att man får tag på nykrossat annars är det ju som att hälla pärlor för svin.

jag har haft kornkross i alla årm till mina gammlingar och sammahär fram tills jag upptäckte lucern ;)ett kanonfoder!

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 179
Senast: mackan
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 609
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 502
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30