Körning under vintertid

_moa_

Trådstartare
Hur gör ni nu när det är mörk? Är det onödigt att ge sig ut och köra när det är mörkt ute? Känns lite dumt... Har en snäll häst och säker, men hon är inte körd så mycket. Kanske 15 gånger på 3-4 år:angel:

Och så kan jag lägga till en fråga till. Hur gör ni när snön kommer? Kan man köra med vanlig vagn då?

Sv: Körning under vintertid

Jag har i alla år kört med mina vanliga vagnar (rockards) på alla underlag. Dvs även blankis, funkar om hästen har brodd. Vinterbana på travet isas innan tävling kan jag nämna som parentes och jag har då aldrig sett nån som håller igen farten pga det.

På bara packad snö funkar det med vanlig vagn och oskodd häst. Kör dock mest timmerkälke i djupsnö på vintern så då spelar det ingen roll att hästarna är barfota.

Ang mörker så ser jag inget problem om hästen är van att ridas i mörker och då är säker. Men nu är ju hästen inte så mkt körd så då skulle jag nog försöka kör i dagsljus tills hästen fått mer rutin och sen ge mig ut i mörker, och då med medhjälpare (fast det kanske du alltid har).

Jag kör på som vanligt, massor av reflexer bara.
Vagn med gummihjul funkar utan problem. Järnskodda hjul däremot är ingen hit på is.
Jag längtar efter snö nu. Jag köpte ju en släde i våras och har inte testat den:love: .

Undviker att köra ute när det är mörkt så mycket det går. Främst för att jag tycker det är otäkt men dessutom så blir det ju ett större problem att möta bilar på trånga vägar osv.

När det är snö kör jag med maratonvagnen precis som vanligt, kan sladdar lite men annars är det inga problem!

Omk jag hinner ut innan det blir kolsvart, så kör jag..men nu är det ju typ kolsvart när jag kommer till stallet, o då får det bli tömkörning på volten eller nåt ist.

när det är snö, så kör jag som vanligt med rockarden, men jag har en släde också som är jättekul att köra med :D Den kör jag så ofta jag kan med, men de sandar ju på vägarna, så det är inte alltid man kan komma ut med den :( inte för att jag kör på vägaran så mkt med släden, men för att komma till ängen där jag kör med den, så måste man köra en bit på vägen..)

Jag älskar vintern (i Norrland) det är då min riktiga träning sätter igång. Har så himla fina träningsmöjligheter här.
Kör med brodd, snösula och Lyse på vagn. Fullt av reflexer samt pannlampa om jag behöver gå av o justera nåt eller kolla var diket börjar! Inga vinterdäck.

Hästar ser mycket bättre än vi i mörker, men vissa kan bli mer tittiga och osäkra ändå.

/jenny

Tack alla för svaren!

Ska skaffa reflexer till vagnen och sen ska jag köra som vanligt då. Medhjälpare har jag oftast haft med ut innan, men det verkar som att hon inte har tid längre så nu blir det nog själv:(

Beroende på vägtyp och trafik, tycker jag du ska överväga lysen på vagnen, förutom reflexer.
Minst 1 ficklampa att lysa framåt med, och en sån där blinkande röd historia baktill.
Ännu hellre 2 vita lampor framåt och 2 röda bakåt samt en accumulator, som på en bil. Går lätt att göra en "installation" som enkelt sätts på/tas bort alltefter behov.

Tänk på hur dåligt man syns även med reflexer på en mörk landsväg typ 90 km/h. Risken är att bilisten tror du är 1-2 fotgängare och inte håller ut tillräckligt, fr a vid möten.

Jag höll sånär själv på att mangla ett par cyklister härom året, då den yttre inte hade baklyse och jag p g av möte inte såg den ynka reflexen förrän i sista ögonblicket.

LIA

Tänkte på en sak, borde man inte kunna sätta på en sån där utfällbar grej med reflex längst ut på vagnen?:idea: En sån som alla hade på cykeln förr i tiden. Då måste ju bilisterna hålla ut en bit iaf. Nåt sånt borde man ju kunna fixa till själv av en trälist med reflex längst ut åt båda hållen.

Jag har en liten följdfråga, hoppas någon vill svara.

Jag kör ju som sagt en liten shettis, som går oskodd året runt (även på vintern). Har hittills struntat i körningen vintertid, men nu undrar jag vad ni tycker? Går det att köra oskodd häst vintertid eller är risken för stor att hon halkar? Hon är väldigt säker på foten och klarar bra att bära ryttare även om det är halt..

Är det isigt ska du kanske unvika det men är det snöunderlag skulle jag inte tveka!

Har alltid kört med samma hjul på vagnen när jag hade tilgång till sådan häst å vagn dock hade hästen brodd.

Skulle nog inte ge mig ut i mörkret med en häst som är körd så lite skulle nog vänta ett tag isåfall. Vill man få upp ljuset när man kör i mörkret kan man däremot sätta på lysen på vagnen, finns många travkuskar som gör så som har mindre privata stall ute i skogen :D

Klarar hon ryttare klarar hon säkert rockard oxå, den stör inte lika mycket i balansen. Oskodda har ofta bra grepp tom på is. Sunt förnuft får råda!

/jenny

*kn*Jag har reflexer på speedcarten, men även satt en röd cykellampa bak på gaffeln, på vänster sida, alltså den som e ut mot vägen. Då syns man bättre hur lång ut man är

Är det mörkt och mycket snö ute kör jag i ridhuset :D

Du menar något liknande som en Stingpinne som används på cyklar?
Jag vet inte vad reglerna säger om utskjutande föremål på hästvagnar (LGF), men det kanske någon annan här gör. I vilket fall bör man nog ha något mjukt, som fjädrar med vid ev kontakt. För allas bästa.

I så fall skulle jag nöja mig med att den stack ut åt vänster, för en pinne åt höger ställer bara till besvär för en själv. Och cyklisterna! :o

LIA

Ja... Det är väl kanske det bästa alternativet, om man nu hade ett ridhus. Har inte ens en paddock som går att köra i:(

Tack alla för svaren. Att jag undrar beror på att hon ska vara med och dra vagn på julafton med julklappar:D Då är det ganska bra att komma helskinnade hem sedan:angel:

LIA skrev:
Du menar något liknande som en Stingpinne som används på cyklar?
Jag vet inte vad reglerna säger om utskjutande föremål på hästvagnar (LGF), men det kanske någon annan här gör. I vilket fall bör man nog ha något mjukt, som fjädrar med vid ev kontakt. För allas bästa.

I så fall skulle jag nöja mig med att den stack ut åt vänster, för en pinne åt höger ställer bara till besvär för en själv. Och cyklisterna! :o

LIA
Jag bruk köre när det behövs. Nu har jag ju kört ett tag på kväller när det har vare mörkt. Jag tog och sågade av ena bit på ena snöpinne som sitter vid väga ni vet och satte fast på vagna.:o Sedan så har vi ju lamper och refläkser med.

mazariin skrev:
Jag har en liten följdfråga, hoppas någon vill svara.

Jag kör ju som sagt en liten shettis, som går oskodd året runt (även på vintern). Har hittills struntat i körningen vintertid, men nu undrar jag vad ni tycker? Går det att köra oskodd häst vintertid eller är risken för stor att hon halkar? Hon är väldigt säker på foten och klarar bra att bära ryttare även om det är halt..
Du kan ju köpa Easy-Boots med broddar att ha när det är halkigt. Använder du dom enbart vid halka kommer dom att hålla mer än en vinter.

Pia skrev:
Du kan ju köpa Easy-Boots med broddar att ha när det är halkigt. Använder du dom enbart vid halka kommer dom att hålla mer än en vinter.

Finns de i shettisstorlekar?! Vad kostar de isåfall? Har du någon hemsideadress?

Är ju inte min ponny så jag har inte lust att lägga ner alldeles för mycket pengar, men jag kanske lyckas övertala ägaren! :D

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
327
Senast: Springer
·
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
847
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 356
Senast: Googlarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka