Körning med vagn i snö

B070715

Trådstartare
Hej
Hur gör ni där ute när vägarna är hala o snöiga. Jag har en vagn av rockardtyp som säkert rullar fint på vägen men den har ingen broms. Hästen har snösulor o fyra brodd på varje hov. Vågar jag ge mig ut o köra?

Sv: Körning med vagn i snö

Kan ju hända att vagnen far lite åt sidan då och då men det kan inte hända så mkt annat med en tvåhjulig vagn.

Ok att den far lite hit o dit, men jag är orolig för att inte få stopp i backarna nedför, kör ni andra i snön eller hur gör ni?

Om bara hästen får bra fäste och är lydig så ska det väl inte vara några problem. Förhoppningsvis så skjuter det rakt på hästen.

Lydighet inga problem, något annat än rakt på har jag svårt att tänka mig, undrar bara om man måste ha broms på vagnen.

Vi har tränat mycket travhästar med rockard på vintern, det går utmärkt. Även i backar. Den är inte så tung... =)=)

Vi kör hela vintrarna! Travhästar, shire, shettis... inga problem alls! Om det varit superhalt har det hänt att rockarden glidit i sidled så det som är viktigt är att hästen är VÄL van vid att det plötsligt kan trycka på sidan om den om den får skacklarna emot där. Inga bekymmer med någon av våra i vart fall men det tål ju att tänkas på.

Att de inte skall kunna bromsa i backar med en så lätt vagn har jag aldrig upplevt.

Nu har jag ju bara hårdgummi på mina vagnar, hade jag hade jag haft mycket pengar hade jag gärna köpt luftgummihjul till giggen att ha såhär års.
Visserligen känns det mer som släde såhär års :o
(ja jag är lite slädnörd vintertid)
Men jag har lite funderingar på om det skulle gå att ordna någe "grejs" att fästa på giggenshjul så jag törs köra den med (ja förutom skidor på hjulen ;) )

Det är ju så att du får sladd när hjulen inte får fäste och med broms är det större risk att få sladd med andra ord.

Åka i sidled gör det ibland, men eftersom vagnen har skaklar så bromsar ju skaklarna, inte hjulen. Det vill säga precis som vanligt när det inte är snö.
Jag har alltid rockarden när det är snö efterom en sidohalk i sidled kan resultera i dikeskänning på smal plogad väg och den välter inte i första taget. Jag kör inte gärna maratonvagnen med hårdgummihjul på vintern annat än på breda vägar utan diken.

Är det höga plogkanter så kör jag, med rockarden, som den galning jag är och bryr mig inte om att det är snö. Min häst är också van vid sidledssladd och springer på tvären och trycker undan skakeln så gott han kan. Men då kör vi i galopp så det är ju inget någon behöver göra i onödan ;-)

Tror inte heller du behöver någon broms. Bakselen räcker gott om hästen är väl broddad, precis som vanligt alltså.

I normalfallet så har du inte så stor nytta av broms på en 2-hjulig vagn om du bara har baksele, så det är ju inga problem.

Det som kan ställa till det är om du har hårdgummihjul, dessa är snorhala vintertid, men om du har "pumphjul" eller bildäck så är det inga som helst bekymmer.

Till många vagnar som har hårdgummihjul så finns det ofta så att man kan byta till pumphjul vilket rekommenderas vintertid.

Byt mao gärna hjuluppsättningen efter omständigheterna - vintertid eller på lösa och sliriga underlag ska du ha pumphjul medan du kan ha hårdgummihjul vid övriga tillfällen.

Jag har mönstrade gummihjul med luft i förstås. Mönstret är inte det allra grövsta utan något mitt emellan. Tack allihop för goda råd :-)

Ska ge mig ut o pröva o köra lite :-)

Så gott som alla "pumphjul" ger ett visst grepp på vinterföre, det är ju inte bara mönstret som skiljer från hårdgummihjulen utan gummit är ju mjukare och "flyter ut" vilket ger ökat grepp - på terrängfordon brukar man minska lufttrycket i däcken för att få ökat grepp i låga hastigheter vid terrängkörning.

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
609
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 437
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 127
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 220
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka