Körning med redskap

Sv: Körning med redskap

Har beställt en lunningsbåge så ska mina pluttisar få lära sig arbete i skogen. Har beställt en båge att köra par med. Annars orkar inte mina minisar något...

Har lagt in tidigare, men

par2.jpg

Piggharven på sidan har jag aldrig kört med shettisarna men däremot med min stora ridhäst, trodde den skulle välta runt bättre, men det blev mest bara håll med lite trasigt emellan.

Man ser på de blanka spåren i förgrunden hur djupt harven är ställd - inte mycket alltså.

Senast ändrad:

Måste bara bryta tråden lite och påpeka vilken himla fin pålle du hade på bilderna!!! :love::D

När du fått den visa bild jag har alldrig sett en lunningsbåge för par .

Visst. Ska över till konstruktören vilken dag som (ska passa på att låna en slagrem samtidigt) helst så vi får disskutera igenom hur vi ska göra.
Sedan är det klart ni ska få se bilder. men räkna med att det nog kommer att dröja några månader till åtminstone för pluttisarna ska inte gå i par förrän i Mars och sedan ska Nelly betäckas i April-Maj så det dröjer...

Min Tussi (Ardenner sto 4 år) anvender jag lite på gården och i skogen.

Det blir harvning, lunning med kälke och sax och lite slåtter på sommarn. Här är lite kort.:)

tussi1.jpg

tussi2.jpg

tussi3.jpg

tussi4.jpg

tussi5.jpg

tussi6.jpg

tussi7.jpg

Vi har kört ved med shettisen ett par gånger...lite i taget då varken hon eller vi sysslat med detta tidigare. Svårt, jobbigt men himla kul är det! Lilla hästen gillar att ta i, det märks att de är byggda för det!
Bild har jag ingen ännu....

Här drar vi fram lite stock i skogen, jag och min andalusier. Grannen visade sig ha redskap för lite rbete i potatisland och så också, men vi får vänta till sommaren med att testa dem.

9792636.jpg

9792738.jpg

Vad kul! vad hade dom för grejjer till potatislandet då?
Blev så nyfiken så vänta tills våren med att få höra klarar jag inte ;)

Kör lite med Thor.

Oftast kör vi runt saker på flakvagnen. Har just börjat dra lite stockar med släpsax.

Låter bilderna tala för sig själva:

9102206.jpg

9101802.jpg

9101805.jpg

17458637.jpg

*svarar flera*

Tack för alla härliga bilder :love: Man blir så inspirerad till att ge sig ut och övningsköra mera!

Vad kul! vad hade dom för grejjer till potatislandet då?
Blev så nyfiken så vänta tills våren med att få höra klarar jag inte ;)

Ja, tyvärr kan jag inte ge dig något bra svar heller...;) Grannen som är ko bonde kan absolut inget om hästar och redskap, mer än att han visste att det satt på en häst och vad det skulle användas till...så vi får väl se vad det är för något, om det passar, är helt och går att använda. Förhoppningsvis går det att få ihop något ;)

Ja, tyvärr kan jag inte ge dig något bra svar heller...;) Grannen som är ko bonde kan absolut inget om hästar och redskap, mer än att han visste att det satt på en häst och vad det skulle användas till...så vi får väl se vad det är för något, om det passar, är helt och går att använda. Förhoppningsvis går det att få ihop något ;)

Attans menar du att jag måste försöka ha tålamod? :rofl:
Ja ska bli spännande att se framemot våren då :D

Min Tussi (Ardenner sto 4 år) anvender jag lite på gården och i skogen.

Det blir harvning, lunning med kälke och sax och lite slåtter på sommarn. Här är lite kort.:)

tussi1.jpg

]

Jätteroliga bilder och roligt när hästen används på "riktigt"

Tjena J!
Du missade Madelene på plöj-sm. Inte så att hon hade någon uppvisning, men hon var där :D

Lotta

Tack. Det är faktisk jätte skönt när man kann ta hästen och låta traktorn stå :-)

Jag måste passa att fråga er proffs om någon av er har kört "grävskopa" för häst. Vi hade en sådan stående på gården förut.Tydligen funkar det så att hästen släpar skopan efter sig och den går ner i jorden. Sedan kör man och tippar av det. Någon som förstår mig?

Det låtter som en mullskopa. Den är mycket efterfrågat! Dom är byggd som en skopa i trä eller plåt ofta med et handtag. Skopan sitter på två långa skackler ungefär som en släprefsa. När skopan ska tömmas lyfter man i handtaget og drar utt en spak, så snurrar skopan runt och materialet ligger i en hög och du kann köra och hämta nästa skopa.

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 011
Senast: Gunnar
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
962
Senast: Zpunk
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka