Körning med redskap

Anna_

Trådstartare
Får era hästar "göra nytta" ibland? Vad använder ni dem till och vad har ni för redskap? Jag vill se bilder på era harvar, snöplogar, vedkälkar osv - gärna hemmabyggen också så kanske man kan få lite smarta tips!

Här kommer lite bilder från dagens underhåll av ridbanan! Tyvärr dålig kvalitet, det är svårt att fota inne i ridhuset...

26.jpg

46.jpg

49.jpg

47.jpg

Sv: Körning med redskap

En gååång i min ungdom... (tänk dig en lite gäll sång där)
innan vår son föddeeees!
Så var vi lite aktiivaaaaa.

Äsch du vet ju vad vi har gjort och numera inte gör. :devil:

Men annars har det äl varit harvning av åker/grönsaksland, skit utharvning på lägdor, CA pjöjde ju lite med Misty och Dimma/Frida.
Kört hem lite skogspinnar gjorde jag väl främst nere i Hsand.

Men Misty hade ju CA 4hjulsvagnen lastad med stolp och sen knatade dom runt lägdan och satte ut och dunkade ner stolp.
Gjorde en anna variant nere i Stig när vi skulle göra unghingsthagen som var stor(!) i backig terräng, proppade min rockard full med stolp och så körde Frida och jag ut dom. Blev många rundor i backig terräng det.

Vintertid ja, snöplogen är väl given här då även om vi tyvärr inte hunnit köra i år.
Hade hoppats förra helgen när jag trodde att vi hade barnvakt, men vi hade farmorsvakt. Så det hans inte med ett dyft häst :smirk:

Nu vill jag ha något som jag kan skotta av gårdsplanen med lite smidigt, finns ju någon form av skopor men jag tycker dom verkar krångliga när man ska tömma ur dom. Fast det kan vara jag som inbillar mig i min totala okunskap där.

Sladdade en ridbana ifjol vinter + slädspår då.

Glömde ju at säga, vad kul att ni sköter ridhuset sådär nu!
Har Saaben gått i pension?

Glömde ju också dra hem älg när jaktlagen skjutit, räknas det som nytta?
Ta upp potatis, tyvärr har vi ju inte pärsprätt och inte heller någon pärsätt (även om jag drömmer om en sådan *s*), fårår till grönsaker/potatis och alning av desamma.

Fortsätter terrorisera i brist på motivation att göra nyttiga saker ikväll.

Oj! den var miniversion på :D

Hade en bild på Frida när hon drog ett årder på Gene Fornby, (kallas tydligen att man ärjar jorden) men den bilden var så kass så den lägger vi inte in :o

Dimma och Frida i tyngre snö
http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/blandad/snplogpar.jpg

Lärka gör fåror för potatisen (fråga inte vad det är för min :crazy: )
http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/blandad/PICT6530.jpg

CA med Misty och Dimma
http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/blandad/pljningstrning.jpg

Nu lovar jag att inte peppra mer :D

Glömde ju at säga, vad kul att ni sköter ridhuset sådär nu!
Har Saaben gått i pension?
Jo den har gett upp, men vi började sladda så här redan innan dess! Mycket roligare så här och så behöver ju lilla fröken träna bort magen :angel:

Vad många fina redskap ni har! Vi tänker snart hälsa på och få guidad rundtur :D

Vilken härlig bild! Man ser på bakbenet vad han får lyfta för att komma fram bland allt ris :D
Du har inte några fler foton på grejerna ni använde, så att man ser mera av själva redskapen?

mmmm om ni kommer i mörkret och har mörka solglasögon på er :devil:
Men inte imorgon för då är vi i Skog, CA håller halmbockskurs där.

Kommer aldrig i närheten av er andra och era duktiga hästar....
men "lillponnyn" har sladdat ridhus och dragit stock bl.a. här är bilder på när hon hjälper oss fixa valborgselden
16300824.jpg

16300826.jpg

16300828.jpg

jodå lite nytta måste de ju göra, ibland blir det mindre och bland blir det mer.

IMG_0106.jpg

skogs-DM11.jpg

Vilka roliga trådar ni skapar nu! :) Gillar när det är lite brux..

Oj vad spännande, jag blir så imponerad av folk som verkligen använder sina hästar till de som dom är avlade till. Jag längtar ännu mer tills den dagen jag själv skaffar mig ett kallblod (clydesdale) då ska vi också arbeta med verktyg. :smirk:

Nja, min häst är avlad för att springa fort på travbanan ;)

Kul att fler lagt in bilder! Persikan, vilken vacker häst du har :love:
Vad är det för vagn du kör med i skogen? Närbilder på vagn och verktyg??

Det är en 8-hjuling! Ormen kallas den.. Boggie både fram & bak, har nog ingen nämre bild.. Men den är för guds skull inte min Haha..
Detta var på en tävling, det är kvinnerstaskolans.
Enda negativa med den är att den är trög att svänga med, hästen får lägga sig lite emot skakeln och trycka.

Beror ju på har man en tung ardenner så är det ju ingen konst, känns nog inte för den när den lägger på sin vikt.

Carmenzita drar galler : ) under inkörningen. vi ska jobba i skogen i februari för första gången, får väl ta lite nya kort då

carmen.harv03.jpg

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 011
Senast: Gunnar
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
962
Senast: Zpunk
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka