Körning med Islandshäst?

Nussikan

Trådstartare
Ja som rubriken antyder, är det någon som kör med Islandshäst? Alltså inte bara hemma på grusvägarna utan kanske är ute och tävlar lite? Hur går det i dressyren, är det svårt att få till en ren trav?

Gärna bilder! :)

Sv: Körning med Islandshäst?

Min mammas vännina tävlar med sitt 15 åriga sto. De tävlar inga svåra klasser med ett par lätta varje år. Försöker få mamma att övertyga henne att hon skall tävla oftare då de har vunnit dressyren väldigt många gånger.

Det var svårt i början att få stoet att gå i ren trav, speciellt eftersom denna häst har gått i 8 år på turridning. (från den var 4 år). Hon fick vara väldrigt nogran att se till att hon travade när hon skulle trava. Det tog väl 2 år innan det funkar perfekt.

När hon skall trava håller hon som vanligt.
När hon vill tölta höjer hon tyglarna och säger "aaaaaaaaaahhh". Om det behövs svishar hon lite med pisken. :)

Skall se om jag har några bilder :).

jag håller på köra in min isis. Hoppas det kommer att gå. Det tog 1,5 år att få på sadeln när jag skulle rida in henne men nu e hon så lugn så jag hoppas verkligen hon kan bli min framtida tävlingshäst. Hon töltar inte och får inte göra det föränn hon gått med vagn ett tag så traven blir det allafall inget problem med.

jag körde in min islandshäst när han var 5 år det gick hur bra som helst men jag har utbildning för det oxå så jag tog det extremt lungt och upprepade varje sak många gånger för att få en säker körhäst, kändes han ostabil på nåt så gick jag tillbaka några steg.

som belöning fick jag en otroligt säker körhäst och han älskar verkligen körningen sååå mkt mer än ridningen.

men jag rider fortfarande mer än jag kör men skall försöka börja köra mer.

han är underbar, taktfast ren trav känns som att köra en travhäst nästan riktigt underbart.
sen gör jag bara en halvhalt + petar på baken så töltar han:)

lite bilder:
20285593.jpg

20285593.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
625
Senast: Mli
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
505
Senast: yamyam
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
744
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka