Körning i samhälle

M

marialof

Jag undrar om det är någon som vet vad som gäller om man vill köra med häst och vagn inne i samhällen? Har man rätt att köra eller rida inne bland hus och smågator? Jag har ridit i samhället där jag bor och får ibland sura kommentarer från folk som inte har annat att fylla sina dagar med än att klaga. Det skulle vara skönt att ha svar på tal och veta sina rättigheter. Jag blev överaskad över hur många som reagerade med att bli sura i stället för att tycka att det är trevligt med lite hästar i området. Eller ska jag bara undvika folket och hålla mig i skogen (där man även där blir klagad på av ex hundägare). Över allt finns det folk som ska gnälla och som sagt så skulle det vara bra att kunna ge svar på tal någon gång.
Tack för svar eller kommentarer!

Sv: Körning i samhälle

Kör du din häst, är ni i lagens mening ett långsamtgående fordon.
Alltså ska ni ha LGF-skylt bak på vagnen, reflexer både här och där. Kolla vad som gäller för fordon av en viss längd. Bilar spyr ut koldioxid. Hästar lämnar efter sig koldioxid och gödsel att lägga i rosenrabatten. Kan det bli bättre?
Alla fordon i trafiken ska utöver det som lagen kräver av dem, visa hänsyn till varandra.
Så slutsatsen blir att du kan köra din häst längs gator och vägar som vilket fordon som helst och ta ansvar för det och känna till trafikreglerna för ditt "fordon".
Lycka till!

hm,,, jag tycker du ska ha en liten annan attityd...

Jag bor utanför ett samhälle, stor egen gård, stor egen skog m många ridmöjligheter. Allemansrätten ger alla rätt att rida i skog o mark, vilket väääldigt ofta missbrukas av både kleti o pleti. Jag har tagit för vana att ALDRIG rida NÄR det ger skada i marken (vid blött väder osv,,) eller att aldrig rida på ställen där det ger skada, varesig på VÅRAN eller ANNANS mark. Vill inte heller rida in vid någons tomt, eller för nära hus överhuvudtaget, för att inte reta eller störa.

Jag har RÄTT att göra detta, men jag gör det inte, för jag vill inte att folk ska tycka illa om MIG, och inte heller tycka illa om HÄSTFOLK.

I samhället är jag ibland, man vill ju vänja sin häst lite,, MEN.
Jag rider oftast på förmiddagar på vardagarna, då folk inte är så mycket hemma, eller sena kvällar på sommaren, då folk sover eller har annat för sig. Jag rider ALDRIG runt inne bland husen o villorna på smågator där jag uppenbarligen inte har ett MÅL med min ritt, utan bara flackar runt. Jag håller mig till cykelvägen som går genom samhället i ovankant, och tar ibland mig ner till den stora huvudvägen, där jag rider på trottoaren, utmed stora vägen. Detta sker MYCKET sällan. Rider alltså INTE runt inne i samhället utan att det är uppenbart att jag ska DIT eller DIT. (tex rida hem, eller rida till kyrkan, vilket man ju inte behöver ta alla vägarna inne i samhället för att göra...)

Du har säkert även här RÄTT att göra detta. Men faktum är, att även om man gillar hästar, så är det inte säkert att man vill ha hästar precis runt knuten. JAG har hästar själv, men blir otroligt irriterad när det kommer nån nonchig jäkel o travar över våran åker utan att fråga! Det är skitstöddigt tycker jag,,, man GÖR inte så. Man ska inte störa folk och TA FÖR GIVET!

TÄNK ÄVEN PÅ ATT DET KAN SKE EN OLYCKA! du har säkert en väl dresserad, väl inriden, väl inkörd o supercool häst, eftersom du kommer på tanken att vistas inne i samhället, MEN, även den supercoolaste hästen kan få ett frispel eller bli jätterädd för något, det FINNS folk som kan vilja dig eller hästen illa, o kastar något, eller väsnas,,, Förutom att du då riskerar dig själv o hästen, så riskerar du dessutom folk o fä, o ungar o allt annat som kan finnas inne i ett samhälle...

Självklart finns det folk som tycker det är jättekul med hästar, men om de hade ÄLSKAT hästar, hade de säkert sökt sig till dom,, och föredrar säkert att inte bli UPPSÖKTA.

När hästen skiter, för det gör den,,, även i samhället, ska man se till att få bort det. Det ska INTE ligga kvar. Det ska BORT. Hur man löser det, är ju upp till var och en.

MEN om du kör eller rider kanske runt juletid, eller lucia, och har lite utklädnad osv,, är detta säkert VÄLDIGT uppskattat tror jag.

Och, sist men inte minst. Jag har såklart även SJÄLV fått höra än det ena och än det andra,, TROTS att jag försöker vara exemplarisk i mitt uppförande,, och jag HAR svarat, när någon påpekat att man inte får rida på järnvägen (en gång o cykelväg där mopeder kör) (jag rider aldrig på asfalten, utan UTANFÖR, på KANTEN. Jag brukar då påpeka, att det inte heller är tillåtet att köra moped där, men att det görs ändå, och att jag håller mig till fartbegränsningarna o håller mig oxå i kanten. Jag brukar oxå påpeka, när någon irriterar sig på att man rider på (sin egen mark) vandringsled i hagar o skog, att det är VI som upplåtit marken till en led för allmänheten, och att jag ENDAST tar stigen eller vägarna när underlaget tillåter. Allemansrätten tillåter oxå att jag rider där och då.

Så mycket SVAR PÅ TAL tror jag inte att man har annars, att komma med. Om någon har blivit störd av att man rider mitt inne i ett samhälle, och dessutom gör det till en "vana", då har man handlat FEL. Då får man ta åt sig av kritiken och handla därefter.

Får man kritik o elaka kommentarer, trots att man hållit sig på sin kant, o inte stört någon genom att hålla sig till där det är tillåtet att rida, ja, då har man kanske LITE mer att komma med.

Men då lönar det sig kanske inte att säga att " jag har aldrig ridit här innan! " fast man gjort det tidigare,,,,,

Behöver kanske inte heller nämna det, men jag gör det ändå.. man ska dessutom inte galoppera genom samhället, eller trava runt bland husen om man nu nödvändigtvis ska uppehålla sig där....

Det var MITT svar!
Hoppas du tycker det var nått att ha!
:cool:

Man får inte rida på gång och cykelvägar! och man få absolut inte rida på trottoarer!!! Lessen, men du måste läsa på trafikreglerna för ryttare innan du svarar, annars kan du lära ut fel!

Jag har tydligen haft tur!
Finns nästan ingenstans att köra här, så det måste bli genom byn och ut på små grusvägar på andra sidan.
Eller alternativ stora vägen, otäckt med mycket trafik, ett par km innan vi kommer fram till grusvägarna…

Har hitintills bara träffat på trevligt folk när jag kommer med min lilla häst.
Barn som vill åka med, pensionärer som vill klappa och gärna berätta om sina barndoms hästar.
Och så en massa som vill fotografera eller bara klappa.
Inte en enda sur min hitintills.

Självklart plockar jag upp efter henne om hon lyfter på svansen, har alltid ett par plastkassar med i vagnen för detta.
Händer inte ofta, men det har hänt och inte ska folk behöva trampa i det.

Har också haft lyckan att efter att ha frågat fått tillstånd att köra på inte mindre än tre olika bönders fält.
Ingen har sagt nej, bara att jag ska köra i kanten och inte när det är vått.
Självklart för mig att man gör det.

Verkar som det bara bor trevligt folk här!

Jag blir alltid mycket trevligare bemött när jag sitter i en vagn än om jag rider. Har aldrig upplevt några klagomål eller sura miner.

Jag kör gärna på cykelvägen, jag vet att det är olagligt, men det handlar om min säkerhet i trafiken, och då föredrar jag fina cykelvägar framför 90 sträckor.

Om jag inte mins helt fel räknas häst fordon till samma klass som klass 2 mopeder dvs att de får köra på vissa cykelbanor.

Du kanske ska läsa på om lokala regler oxå...
HÄR får man det. Och JAG rider inte PÅ gång o cykelvägen som jag skrev, utan VID SIDAN AV den.

Man får inte rida på gång och cykelvägar! och man få absolut inte rida på trottoarer!!! Lessen, men du måste läsa på trafikreglerna för ryttare innan du svarar, annars kan du lära ut fel!

Nejdå, det bor trevligt folk här oxå! Har oxå blivit bemött som du beskriver, o försöker som sagt att sköta mig,,,, men ibland händer det att någon surnar till... inte ALLA dock, de flesta är glada o goa!

Får man köra bil i området så får man köra/rida häst. (Och även om man inte får köra bil är chansen stor att man får rida där ändå) Du skriver inte om du rider/kör på trottoaren eller inte. Gör du det så kan det ju förklara varför folk gnäller.
Och även om man har lagen på sin sida, så är det inte fel med att kommunicera med folk, och fråga dem vart tycker att man ska rida, och sen försöka anpassa sig om det går.
När det gäller bajset, så räknas inte det som nedskräpning, alltså att man inte måste ta upp det. Men rider man precis brevid villor så bör man väl försöka sparka undan det, om inte så för syns skull så att man visar att man bryr sig.
När jag kör i Gamla Stan har jag "bajspåsar" bakom mina hästar, och då rider ju ändå K1 och polisen där några ggr i veckan, som lämnar visitkort efter sig.
Utomlands har jag sett att dem använder en håv med påse i eller en hink när dem kör.

Tack för alla svar! nu vet jag mycket bättre hur jag ska bete mig! :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag började ett nytt jobb i en ny stad, min älskade hund dog, jag skilde mig, sålde mitt hem, hade lite problem med boendet, köpte mig...
2
Svar
26
· Visningar
4 725
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka