körning eller hoppning

wizo

Trådstartare
Finns det några "islandshäst människor" här som är intresserade av körning eller hoppning. Tycker tyvärr att alla islandshästklubbar bara håller på med gångartstävlingar.
Själv älskar jag islandshästar men skulle inte ha nått emot att tölten togs bort. Hehe nu kommer ni bli arga. Nej men visst töltar jag men jag rider mycket mer i trav.
Jag har börjat hoppträna men en isisen och ska tävla i lite clear round mot stora hästar och den andra islandshästen ska bli min framtida tävlingshäst i körning!=) Hoppas jag, hon är inte inkörd än...

Vore roligt att se några bilder på andra som inte bara rider gångartsridning:laugh:

Sv: körning eller hoppning

Well, nu rider jag ganska mkt gångarter på min pålle men han älskar att hoppa så vi försöker hoppträna minst en gång i månaden.
Någon gång ska vi ställa upp i en CR, det har jag lovat mig själv och honom så vi får väl träna lite på det då. Det högsta han har hoppat är 70 cm, bana 50 cm. Så nog finns det kapacitet i den lilla kraken :angel: :D

jag skulle inte heller ha ngt emot om de två extra växlarna togs bort:D needå..,det är mysigt med tölt men jag rider oxå mkt mer i trav:) är inte så insatt i det här med gångartstävlingar och har aldrigt varit med i ngn tävling med min islänning. Vi brukar mest vara ute i skogen,arbeta på grusvägar och hoppa lite stockar i skogen:) både hon och jag tycker det är mysigast/roligast, äkta skogsmullepar är va vi är:D

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_28/22030000-22039999/500x375/22037103.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_28/22010000-22019999/500x375/22012548.jpg

Jag skulle iofs inte klara mig utan de extra växlarna, men håller på med mycket annat än gångartsridning också.

Brandy (min "förra" häst) älskar att hoppa och göra allt som är nytt, annorlunda och någonting att klura på. Med honom har jag hoppat 110 cm uppsuttet, ridit utan sadel och träns i Globen på Stockholm Internationell Horse Show och lärt honom hoppa över eld - för att nämna några saker. Galoppombyten var på g och han gjorde det alltid i språnget med hjälp av en bom, ibland fungerade det även utan (och även utan sadel och träns, som jag red honom det sista halvåret). Enkla galoppombyten var busenkelt.

Hoppar med Michis här på buke
Hoppar 130 cm
Globen 2007
Stock på ca 80 cm
Hopp
Hoppa över eld

Ja, jag har hur många bilder som helst på honom, alla finns här. Tilläggas ska väl att vi tävlade i vanliga isisgrenar.

Jag rider inte vanlig gångartsridning på mina två islandshästar. Rider och tränar de som vanliga ponnyer som bara har tre gångarter.
Tränar mycket hoppning och ska börja tävla på ena ponnyn, som har D-ponny mått, ev. till hösten.
Den andra får jag tyvärr inte tävla eftersom att hon har B-ponny mått och man måste ju vara max 13 år för att få tävla då.
Har dock varit med i blåbärshoppning med den ponnyn och det lär ju bli fler sådana.:)

Båda mina ponnyer älskar att hoppa!:love: Och båda har faktiskt bra teknik också.:D

Tömkör även mina ponnyer mycket och ska börja köra in på riktigt när jag får tag på en rockard.

Jag tycker det är synd att det är så mycket så 'att när man har islandshäst så ska man bara tävla i gångartsridning' och allt annat vore konstigt. Rider man de som vanliga ponnyer är man djurplågare osv.:grin: Och kallar man sin islandshäst för en ponny så är det jättehemskt... Hästar som hästar.

Jag tänkte på lag SM. Där tävlar man ju inte bara i ovalbanegrenar utan tex. trail och terrängritt också! :idea:

jag skulle inte heller ha ngt emot om de två extra växlarna togs bort:D needå..,det är mysigt med tölt men jag rider oxå mkt mer i trav:) är inte så insatt i det här med gångartstävlingar och har aldrigt varit med i ngn tävling med min islänning. Vi brukar mest vara ute i skogen,arbeta på grusvägar och hoppa lite stockar i skogen:) både hon och jag tycker det är mysigast/roligast, äkta skogsmullepar är va vi är:D

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_28/22030000-22039999/500x375/22037103.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_28/22010000-22019999/500x375/22012548.jpg

Samma här. Jag har bara varit med på en prova-på-tävling annars luffar vi bara i skogen=)

Min häst har jag hoppat med ett antal gånger och han tyckte det var jättekul.
Vi kom på 6:e plats i en hopptävling på Glömsta Ryttarförenings vårfest med en bra runda förutom ett hinder som vi tyvärr råkade riva.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025