Körning av het/stark ponny!?! Vad göra?

K

Katarina456

Jag har en welsh mountainponny, ett sto på 7 år. Jag kör henne ca 5-6 dagar i veckan, är ute cirka 1-1½ timme per gång. Jag kör henne på 3-delat tränsbett. När jag kör henne själv, dvs utan andra hästar är hon jättesnäll. :) Hon bär i regel upp sig ganska bra, (alltså går på tygeln). Ibland kan hon sänka sig lite men detta avhjälps genom halvhalter o sen framåtdrivande smackning, o hon lyssnar väldigt bra i både skritt o trav. :D

Men när jag kör med andra då är hon som förbytt. :confused:
Kör jag först så är hon väl någorlunda OK, får henne att bära upp sig bra i skritten och hon lyssnar på halvhalterna, men hon ligger på betydligt mer än när jag kör henne själv. I traven försöker hon i regel öka o öka o lyssnar mycket mindre. :(

Skulle jag köra sist så är hon rent grym att köra. :devil: Hon lägger sig mer eller mindre på bettet, samtidigt som hon kröker in nacken så pass att bettet får betydligt mindre inverkan. Samtidigt som hon gör så, så häver hon sig framåt nedåt, så det känns som om jag har hela henne i handen. Samtidigt som jag försöker få henne att lyssna med halvhalter så häver ju hon sig så mycket framåt att det gör ont i fingrarna…

Vad ska jag göra? Känns tråkigt att sluta upp att vara ute o rida/köra tillsammans med andra, men när hon blir såhär så är det heller inget nöje att köra!? Tips, funderingar mottages tacksamt! Är det något som jag glömt förklara eller bör förklara tydligare, skriv bara en fråga så ska jag försöka förklara tydligare!

Med vänlig hälsning
Katarina

Är ingen expert, men du skulle ju kunna testa med ett lite skarpare bett ex. pessoa eller liknande och se om hon lyssnar bättre.

inte ett pessoa då det blir "oändlig" hävstångseffekt, då hellre en liverpoolstång lr liknande med kedja. men som förre skrev kanske hon blir värre med det !? kör mkt dressyr med henne o omväxlande övningar ute så du hela tiden har hennes uppmärksamhet trava ett par steg o bryt av så hon inte hinner dra iväg ..

Svårt att hitta ett körbett i den storleken :mad: tro mig jag vet. Till slut hittade jag ett pelhambett i rätt storlek som var tillräckligt smalt!!!! Köpte det på lillhästen i Stav. Att hitta tillräckligt smala bett i stl 8,5 är inte det lättaste.

Ska verkligen göra alla övningar jag kommer på med henne! :cool:
Du Welsh! Varför använder du pelambett? (jag antar att du använder det när du kör?!) Ska tilläggas att jag inte är så bevandrad när det gäller alla olika bett... :confused: och har inte alls använt bett med kedja...

Det var det enda bettet som jag kunde hitta som han gillade. Om manhade turen att hitta ett som var i hans längd sp var detför tjockt. Han var dessutom väldigt pigg och het i maraton och då var det skönt att ha lite hävstångseffekt. När jag körde i skogen var det ett vanligt 2 delat bett som gällde, då var han lugnet själv. Brydde sig inte om att få några linor mellan bakbenen, stod stilla i alla momenten. Nu är han tyvärr borta :cry: sen ett par månader tillbaka och de nya stona är inte körda ännu. Ett är inte änns inkört så jag vet inte vad de tycker om att ha för bett.

Nu har jag ingen erfarenhet av heta ponnyer men däremot av travare.

Om jag misstänker att det är en het dag på gång så förösker jag vara så lätt på handen som möjligt, alltså inte inbjuda till dragkamp. Förr el senare brukar jag ändå få rätt mkt i handen men det dröjer längre om jag inte håller så mkt i tömmen.

Jag släpper alltså inte tömmen helt och hållet utan försöker tänka sytråd. Det ska man väl iofs alltid men jag är mer noga med det om jag tror hästen kommer ligga på mkt.

Träna mkt tempoväxlingar när du är ensam så att du kan lägga in det när du kör med andra för att på så sätt få tillbaka uppmärksamheten på vad du gör. Travarna kan bli hetare av det om de är outbildade och inte annars behöver göra det.

Jag kör på rakt bett för att min häst lyssnar bättre på det. Jaktkandar kan ju oxå vara en variant, om inte hästen bara kröker på nacken och kommer undan bettet. Då tycekr jag rakt är bättre.

En reflektion bara - om hästen redan på tränsbett kröker nacken så att du tappar verkan på bettet skulle jag inte använda ett hävstångsbett, då detta förstärker den impulsen hos hästen. Gags kanske vore ett alternativ? Det är ju ett hissbett som lägger tryck både i mungipor och på nacken, oc då får du lite upplyft på hästens huvud också. Jag har använt det på min nordis med bra resultat. frågan är bara om det finns i rätt storlek.../ Å

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 345
Senast: IngelaH
·
Ridning Jag har en valack på 8 år som är gudasnäll att ha att göra med. Problemet är när vi kommer till ridningen. I början på passet går han...
Svar
3
· Visningar
873
Senast: caballus
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 895
Senast: Lager
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 609
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar