Körning av 4:åring!

Rosen

Trådstartare
Hur hårt kör ni era fyraåringar? Hur ser ett vanligt träningspass ut? Har ni klarat hästen från skador?

Sv: Körning av 4:åring!

4 åringarna arbetar ca 4 dagar i veckan! pass på ca 40 min.
Ex
Måndag tömkörning på bana mycket på rakt spår
Tisdag körning en runda på ca 5km, skritt och trav.
Onsdag vila
Torsdag körning ca 20 min ute därefter 15 min på bana lite dressyrarbete
Fredag vila
Lördag Ridning för tränare
Söndag vila

Har inte haft problem med skador på någon av unghästarna. Har 1-2 yngre hästar i träning året runt. Viktigt är att hästen utför arbete som den orkar med. Mitt exempel är för en häst som börjat jobba som treåring. Viktigt att lägga in en veckas vila då och då. Mina brukar även få gå på bete under sommaren två månader och ha någon månads vila under vintern.
/M

Sv: Körning av 4:åring!

Vi har en 4-årig halvblodsvalack och jag tycker att det är ganska svårt med hur jag ska lägga upp träningen, men så här ser det ut för tillfället. Vi försöker träna honom varannan dag, och då är det lite blandat, har inte samma upplägg varje vecka. Men innehållet är 1 dag ridning, 1 dag tömkörning/longering/löshoppning, 2 dagar körning. I vintras blev det mycket körning i ridhus, men nu försöker vi köra ut så mycket som möjligt som omväxling och miljöträning. Lite dressyrkörning lägger vi in när det passar.

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
625
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 575
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar