Kornhalm...

A

angel76

Jag funderade på att köpa kornhalm att ge lite av till hästarna för att ha lite mer att plocka i under natten när kvällshöet är uppätet.
Men har inte hittat några annonser om just det på någon annonsplats...
Är det svårt att få tag i halm äver huvudtaget i år?
Vad har ni för erfarenheter/förslag om att utöka foderstaten med lite halm.
Kanske ska tilläggas att det inte är tanken att ge det i mängder iutan kanske 1-2 kg/häst och natt...

Sv: Kornhalm...

Tycker att det är jättebra att ge lite halm och fylla ut med. Kornhalm är dock inte den halm jag väljer själv eftersom den KAN innehålla hakar som kan ställa till det i magsäcken. Vete och havrehalm är det som vanligen rekommenderas till häst.

Jag gör också så. Har haft turen och få tag på riktigt fin vetehalm, men det verkar svårt i år att hitta fin halm till vettigt pris.

Ok! Det visste jag inte.
Hur enkelt är det att få tag på i småbal tro???

Har annars för mig att kornhalmen är mest smakligt för häst, men jag kan ju ha fel för mig...

Tror i dagsläge att det är ganska besvärligt, tyvärr.

Hur mycket halm kan vara lämpligt att ge per natt ungefär?

Svårt att svara på. Får mina ordentligt med hö äter de begränsat. Jag brukar lägga in något kilo till natten till den ene. Den andra står på halm så han äter vad han tycker. Det är lite olika med vad han tycker om smakligheten på halmen som strös med.

Kornhalm har jag ingen erfarenhet av. Vete och havrehalm vet jag är vanligast till halm. Havrehalmen brukar de tycka är smaklig. Min häst står på spån som strö och får ca 8 kg hösilage vid insläpp (ca kl 16) och sedan lägger jag in 2-3 kg havrehalm i ett hörn som hon alltid kan pilla med och det finns fortfarande alltid lite halm kvar på morgonen då. Funkar jättebra.

Men överhuvudtaget kan det vara lite svårt att få tag på halm i år, i flera delar av landet verkar det som. Tyvärr.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar