J

johokossan

kornets att vara eller icke vara? är nyfiken på vad ni har för åsikter om korn. jag har fått för mig att korn inte är bra för hästar... dessvärre kommer jag inte ihåg anledningen. men minns att det var nån sjukdom av nåt slag...eller är jag helt ute å seglar??:)
nån jag pratade med en gång sa: "korn är ju inte bra att ge till hästar. det används inte så mycket idag."
så fram med era åsikter tack!:D

Sv: korn?

Har alltid gett mina hästar krossad korn. Men det måste vara kross. Jag blöter dessutom upp det till en gröt.

jag har också hört nåt liknande...jag har hört att hästarna har svårt att tillgodogöra sig näringen i korn.

Det är antagligen det att man MÅSTE krossa kornet, för annars kan dom inte smälta det...

kornets att vara eller icke vara? är nyfiken på vad ni har för åsikter om korn. jag har fått för mig att korn inte är bra för hästar... dessvärre kommer jag inte ihåg anledningen. men minns att det var nån sjukdom av nåt slag...eller är jag helt ute å seglar??:)
nån jag pratade med en gång sa: "korn är ju inte bra att ge till hästar. det används inte så mycket idag."

som några redan skrivit - det måste vara krossad korn.. hel korn ska man inte ge.. krossad korn är bra att ge till en häst som är för mager..

Krossat korn är som ngn redan skrivit , bra att ge till hästar som har svårt att få hull, sedan föredrar många att ge det istället för havre då de inte tycker hästen inte tillgodoser sig all energi i korn, lika snabbt som de gör med havren & därför är lugnare av den fodersorten.

Hästen har relativt dålig förmåga att smälta stärkelse, som finns i spannmål varför man aldrig ska ge stora mängder av vare sig havre eller korn. I mindre mängder (under 0,4 kg/100 kg kroppsvikt och giva) bryts en stor del av spannmålen ner redan i magsäcken av mikroorganismer som finns i den övre delen av magsäcken. Resten smälts i tunntarmen. Korn är ganska energirikt och kan ges om man har en häst vars grovfoder inte täcker energibehovet. För att undvika att hästen lägger på sig för mycket ska man dock räkna på hur mycket man ska ge och inte höfta hur som helst...

Smältbarhetsmässigt är hästen bättre på att smälta havre än korn, och bättre på att smälta korn än majs.

Om man ger mindre mängder spannmål ändras inte smältbarheten sälskilt mycket oavsett om det är krossat eller inte.

Ingen som rapporterat att tråden ligger under fel ämne än?

Kan även meddela att min häst inte tål korn, hon fick stora nässelutslag över hela kroppen efter att ha fått 0,5 liter havre/korn-kross i tre dagar (dvs ca 0,25 l korn/dag).

Jag har alltid fått lära mej att aldrig ge mer korn än allra högst hälften av den totala kraftfodergivan.

Orsaken är att korn innehåller mer stärkelse och att hästen har svårare att bryta ner stärkelsen i korn än i havre. Och om stora mängder stärkelse kommer till grovtarmen kan det orsaka störningar i tarmmiljön.
Kornets kärna är dessutom hård och det är orsaken till att man ska ge det krossat, och/eller kokat eller skållat till en "gröt" eller blötlagt i minst ett dygn. Annars ökar bla risken ytterligare för att magen får alltför stora mängder av fel sorts kolhydrater.

Så ja, det är stor anledning att vara försiktig med hur man använder korn, för säkerhets skull.
Vi ger det kokt, tillsammans med övrigt kraftfoder där mängden utgör mycket mindre än hälften.

Senast ändrad av en moderator:

Korn som är helt kan inte hästen tillgodogöra sig så det är i det närmaste bortkastat att ge den. Utan som skrivits tidigare så ska kornet krossas, malas eller stöpas för att de ska gå att använda som foder till häst.
Men kornet med sin sammansättning kan också om det ges i stora mängder rubba balansen i hästens matsmältning och då göra mer skada än nytta. Därför är det inte bra med för stora givor av korn.

Korn är också ett bra hästfoder och ges ofta till hästar som har svårt att sätta hull. Det bör inte ges till hästar som har lätt att bli feta, som t.ex. ponnyer. Korn har högre näringsinnehåll än havre, men färre växttrådar. Korn har en hård kärna och måste alltid krossas för att hästen ska kunna tillgodogöra sig näringen. :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 864
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka