C

crux_ansata

Nu har jag fått höra att om man har en väldigt
pigg häst så är korn lugnande.
Jag har också hört att om hästen behöver lägga på hullet
så är korn bra.

Jag har problem med både och...

Min ena häst är fin i hullet, men alldeles uppåt väggarna - ganska ofta. Pigg och lekfull och ja ibland lite jobbig faktiskt.
Vi jobbar med det så gott vi kan med sysselsättning och så,
men det är ändå väldigt mkt överskottsenergi, och jag funderar
på om det kan ha med fodret att göra?
Han har fri tillgång på hö och just nu har jag precis dragit in all form
av kraftfoder, han får inte ens lite luzern längre. Inge betfor, nada.

Mineraler har de självklart tillgång till.

Min andra häst är alldeles lagom i temperament, men hon behöver
lägga på lite på hullet. Hon är 24 år och väldigt pigg och glad
för sin ålder, men som sagt hon behöver lägga på sig lite.
Även hon har fri tillgång på hö.
Och hon får just nu kraft grund och luzern.
Luzern för att jag fick höra att Det var bra om de behövde
lite mera hull. Men jag undrar om det inte finns något bättre?

Så - vad vet ni om korn? Är det lugnande som det påstås?
Är det bra för hullet?

Sv: Korn?

Jag ger korn till en del och det fungerar bra, både för hull och temperament. Ang stärkelsen så är det ju så att man inte ska ge för mycket, kommer ej ihåg hur mycket det är per kg/häst men det vet säkert någon annan. Det var iaf ganska mycket innan det blir skadligt.

Jag hade fortsatt att skippa kraftfodret till "den ena hästen", är han pigg och glad ändå och orkar prestera utan att gå ner i vikt så behövs nog inte mer än ett fullgott grovfoder. Tycker man lite 'synd om' vid insläpp så kan du kanske klippa lite hö och blanda med lite betfor och där även ha i mineraler och "måsten" så blir det lite att pilla ibland. Och ettpar morötter när stoet käkar frukost. Tycker man (generellt!) ger hästar för mkt kraftfoder och för lite grovfoder. Var glad att ditt grovfoder är av bra kvalite´så du inte behöver nån kraft.

Fibergi har jag hört är bra till äldre hästar som behöver gå upp i vikt...
B.B

Jag hade fortsatt att skippa kraftfodret till "den ena hästen", är han pigg och glad ändå och orkar prestera utan att gå ner i vikt så behövs nog inte mer än ett fullgott grovfoder. Tycker man lite 'synd om' vid insläpp så kan du kanske klippa lite hö och blanda med lite betfor och där även ha i mineraler och "måsten" så blir det lite att pilla ibland. Och ettpar morötter när stoet käkar frukost. Tycker man (generellt!) ger hästar för mkt kraftfoder och för lite grovfoder. Var glad att ditt grovfoder är av bra kvalite´så du inte behöver nån kraft.

Fibergi har jag hört är bra till äldre hästar som behöver gå upp i vikt...
B.B

Jag håller med dig om att det generellt utfodras alldeles för mycket
kraftfoder och för lite grovfoder. Varför jag inte heller ger mina
speciellt mycket kraftfoder men däremot fri tillgång på hö.
För mig är kraftfodret verkligen bara ett tillskott.Som stoet tycks behöva, men valacken verkar som sagt klara sig fint ändå.
Så efter övervägande så tror jag att jag ska fortsätta låta honom
vara utan kraftfoder, och bara få hö. Och som sagt lite betfor med
mineraler i och nån morot - så att han har något att plocka med
medans mitt sto får sitt kraftfoder.

Fibergi alltså. Ska hålla det i minnet och se vad jag kan hitta.
För nånting lite extra verkar hon behöva för att hålla hullet.

Senaste jag har hört om korn som foder är att det är en långsam förgiftning :eek: Vet inte på vilket sätt osv, eftersom jag inte själv har pratat med henne som sagt det. Men hon är visst väääldigt mån om att man INTE ger hästarna korn! Men om det hade varit farligt så hade väl aldrig Granngården mfl fortsatt att sälja det :confused:

Jag tror att det i så fall hänger ihop med det där med stärkelsen som
någon skrev tidigare. Och i så fall så är det väl bara vid höga doser.
Om nu inte hon du pratar om menade att korn skulle vara dåligt
på något annat vis... :crazy:

Men jag håller med dig.. Om det var SÅ farligt så skulle det
väl inte få säljas?
Å andra sidan.. så kanske det inte är tillräckligt känt och tillräckligt
forskat i det än, för att man ska kunna anamma påståendet.

Nu blir jag ju fundersam,..

Men..å tredje sidan..Har inte hästar ätit korn sedan begynnelsen...?

hmm...

Jag skulle också kunna tänka mig att det har att göra med stärkelsen då och så vid höga doser isåfall. Ja, tänk på alla stackars djur som hästar, nötdjur och alla stackars grisar som fått äta det alla år :smirk: Jag vet inte vad hon menade faktiskt, får kanske fråga lite mer om det.......

Jag undrar om ni vet hur mycket man kan ge utan att de blir skadligt??:confused:

Jag jobbade för lääänge sedan i en foderbutik där de tog hem korn själva från en bonde. och jag vet att innehavaren av affären var väldigt noga med att ta hem för mycket korn så att hon hade till början av hösten av det gammla kornet då det nya behövde "ligga till sig". Idiot jag var som inte frågade varför det behövdes! Men jag har för mig att det handlade om nån 'syra'?? Så ni kanske inte är helt ute i det blå med att korn kan vara "giftigt"... Men nu tror jag att ställen som t.ex Granngården har lite koll...:smirk:
Var på en föreläsning med idel kända svenska ryttare :) Där en av dem gav tipset att kokt korn är lugnande...
I butiken jag jobbade sålde vi även svarthavre som är lite fetare än vit, och inte ger så rackans "pigga" hästar men ger samma uthållighet. Svarthavre ger du hela, så den krossas inte = bryts inte ner närings mässigt som vithavre gör då man oftast krossar el klipper den.

Sååå, TS, det här med Fibergi, är inget jag "hört"...:angel: ( Hu, min näsa blir som Pinocchios) En äldre man kom och behövde ha hjälp med foder till sin 29 årige arabvalack som hade gått ner sig i hull när andra sett till honom.. "Vi" provade med Fibergi och det fungerade bra och båda gamlingarna var nöjda och glada, en mätt och bra i hullet och en som var glad för sin valacks skull... Tyvärr! Kommer jag inte ihåg vilken av Fibergi sorterna det var, tror det var Groov??...
Är det sen så att gammel stoet kanske har börjat tappa aptiten lite så kan lite ljummigt vatten på maten få det lite mer aptitligt Har du bra koll på hur mkt grovfoder hon äter? trots att hon har fri tillgång så kanske aptiten är dålig men det kan var svårt att mäta när de går tillsm med en annan häst.. prova med att ge lite exta tillskott av B-vitamin, överskottet kissar de ut så det är inte farligt att 'överdosera', typ; ge om i fall att!
B.B

Jag undrar om ni vet hur mycket man kan ge utan att de blir skadligt??:confused:

Jag hörde på en foderkurs att de inte rekommenderade att korn utgjorde mer än en tredjedel av den totala kraftfodergivan, pga att det är lite svårare för hästen att bryta ner, men tyvärr vet jag inte hur mycket sanning det ligger i det.

Ang ts fråga så uppfattar jag att det är väldigt olika från individ till individ hur de reagerar på korn, min valack blir lika pigg på havre som på korn, men som tur är har vi så bra hö så nu ser det ut som jag bara behöver ge hö :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 233
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar