fiaskurken

Trådstartare
Någon mer än jag som använder Korn som huvudingrediens i kraftfodret? Brukar blanda med betfor och lite havre.

Bra/dåligt tycker ni?
 
Sv: Korn

Jag har krossad havre blandat med korn och betfor, tycker det funkar alldeles utmärkt.
 
Sv: Korn

Hur mycket ger du av varje? vad har du för typ av häst? Krossad korn eller hel? tack för svar :)
 
Sv: Korn

Har inte fått hem min nya ännu (väntar på besiktningen) men min förra fick:
2 kg krossad havre/korn och 1 kg betfor. En arab var det, satans svår att hålla i hull :p
Krossat korn.
 
Sv: Korn

Min får 0,7 kg kornkross och 1,2 kg havre per dag. Ger korn för att han ska få lite hull, har funkat bra!
 
Sv: Korn

Min storhäst ger jag 1kg kornkross om dagen, och lite betfor. Och vitaminer, mineraler mm. Tycker det funkar jättebra! Havre ska han definitivt inte äta... han har dubbla jetmotorer ändå =)
Jag har kollat upp foderstaten i närmare granskning, vad som skulle behöva kompletteras, och till det jag ger honom var det bara B och E-vitamin han behövde tillskott av, så det får han nu....
:bump:
 
Sv: Korn

_ox_ skrev:
Hästar kan inte smälta hel korn, måste ALLTID krossas. Tjingeling

Kornet måste inte krossas.
Men om det inte krossas så måste det stöpas.
Min häst får 1,2kg hel korn, 1kg havre, 800g betfor och 1kg lusern/dag.
 
Sv: Korn

Visste inte att man kunde stöpa korn. Hur gör man då? Vet däremot att man absolut inte får ge det helt, det var detta jag menade med att man måste krossa det .
 
Sv: Korn

_ox_ skrev:
Visste inte att man kunde stöpa korn. Hur gör man då? Vet däremot att man absolut inte får ge det helt, det var detta jag menade med att man måste krossa det .

När man stöper kokar du upp vatten och häller det över kornet, det ska ligga i minst 45min (gärna över 1 tim) för att det ska bli mjukt så att hästen kan tillgodogöra sig det.
Jag använder ca 1,5l vatten till ca 1l korn. Vattnet ska täcka kornet.
 
Sv: Korn

Jag ger 50/50 av korn och havre till åringen. 1 kg korn och 1 kg havre. (I en uträknad foderstat såklart, inte bara på en höft). Jag skulle kunna ge henne någon färdig kraftfoderblandning istället, men damen anser att korn och havre är det godaste som finns, och eftersom det dessutom är billigt så kan väl det lilla livet få det lilla hon saknar i form av korn och havre. (Båda krossade btw)

Förra unghästen jag hade stod på en havrebaserad foderstat, men hon höll inte vikten så jag bytte rakt av havren mot korn, vilket hon la på sig så trevligt av att folk undrade om jag gett henne anabola steorider ;)

Jag har aldrig sett några nackdelar av en kornbaserad foderstat eller ens en foderstat med enbart korn. Jag ger alltid kornet krossat (ids inte hålla på och stöpa).
 
Sv: Korn

Lysin är ett protein som är extra viktigt för unga hästar.
 
Sv: Korn

Fördjupar svaret lite!
Lysin är en av de 20 aminosyror som protein är uppbyggt av. De flesta av dessa aminosyror "bygger" hästen själv av det foder den får, men vissa kan den inte bygga själv utan de måste tillföras via fodret. Dessa kallas essentiella aminosyror, och lysin är en av dom. Det är speciellt viktigt att tillföra unghästar de essentiella aminosyrorna, eftersom de växer och bygger upp en massa grejor. Korn är lysinfattigt, havre är lysinrikt. Vill man vara säker på att få med alla olika aminosyror i fodret kan det vara bra att komplettera olika fodermedel eftersom de är olika uppbyggda.
 
Sv: Korn

jag har gett
kornkross
kliblandning
foderjäst
alger
betfor
till mina två hästar.
Båda reagerar mycket på havre och andra färdiga foder ( även coolfoder) genom att bli stirriga, även fast de motionerar varandra i hagen varje dag.

De har fått ungefär
1 liter korn (krossad)
1 liter kli
1 dl foderjäst
3/4 dl alger
3 dl betfor ( torr)

Stoet blir något i hull av detta och varmblodet är vacker.
Båda sätter bra muskler trots brist på ridningsträning.
Pälsarna är glansiga och i bra kondition.

För er som undrar så ger jag alger för hovar och päls.
Varmblodets dåliga hovar har blivit utomordentligt bra efter barfotagång och alger sen i maj.
elis
 
Sv: Korn

Jag ger också mina hästar kornkross, samt betfor helhavre, mineraler osv. Funkar jätte bra på mina hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 404
Senast: Hgfy
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
1 096
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 601
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp