Korn till shettis

vippan

Trådstartare
Hur mycket kan man ge och är det bra över huvud taget?
Shettisen i fråga är hos mig i sommar och har lite dåligt hull (!) inget att bygga muskler av. Rids normalt varje dag. Går i övrigt på magert bete + får hö. Har haft fång.

;)

Sv: Korn till shettis

Enl min erfarenhet är det vanligare att shetlandsponnier blir utfodrade med för lite protein än med för lite energi. De är ganska bensinsnåla men behöver lika mkt protein per kg kroppsvikt som andra. Då är lusern ett bättre och säkrare val än korn. HH

Ta ut veterinär som gör en ordentlig tandkoll - har träffat flera shetlandsponnier med dåligt hull som haft tandproblem.

Jag skulle precis som HH skriver hellre ge lusern än korn om den har svårt att klara hullet med enbart hö och gräs om tänderna är ok.

Tänderna är OK, ska fundera på det där med lusern.
Jag har korn hemma så det var bara en tanke som slog mig att det kanske är bättre för henne än havre. :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama