Korn till Fånghäst?

Sv: Korn till Fånghäst?

Det gäller nog att alltid ha koll på vad som ger just Din häst fång för att kunna undvika återafll.

Huvudet på spiken, tycker jag!!

gärna ett sent skördat hö som innehåller mycket fiber och lite protein

Det här är ju också komiskt. Mitt förstaskördshösilage innehåller 43 g protein/kg foder. Det tredjeskördshösilage som jag så småningom ska vänja in pållarna på innehåller 90 g/kg foder...

Min bekants häst som fick fång är en shettis på ca 20år. Han har aldrig haft fång förut så de vet ingenting om fång mer än vad de läst nu och vad veterinärer säger. Så ganska svårt för dem att veta vad som just gett han fång. Han har ätit samma sorts foder så länge de haft honom i ca 10år.
Hö och lite pellets blandat med morötter.
De har minskat maten lite grand och står på spån istället för halm som han gjorde förut och de har tagit bort pelletsen. Bara och hoppas han inte får något återfall...

Min gamling (24) fick fång troligtvis pga att hennes kropp producerade för mkt korisol.
Det är tydligen vanligt på gamla hästar.
Hon är fjording och har gått på bete och allting alltid, och har aldrig haft några problem med fång tidigare.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har Ariel (mitt sto som fick föl i april) gått ur den höglakterande fasen. Visst krävs det fortfarande mer foder än när hon är...
Svar
10
· Visningar
1 127
Senast: corzette
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 060
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?