Korn = svullna ben?

carambawinnie

Trådstartare
Nån som har råkat ut för svullna ben när man börjat ge korn eller annat foder? Hur har dom då svullnat, hur har svullnaden sett ut? Gett hälta eller ej?

Sv: Korn = svullna ben?

Mina får galliga ben runt om, spelar ingen roll hur försiktigt jag försökt vänja in dem, de blir svampiga men inte halta. Försvinner direkt jag tar bort kornet. Jag ser ingen anledning att använda korn när det finns så mkt annat att använda numera.

Mina får galliga ben runt om, spelar ingen roll hur försiktigt jag försökt vänja in dem, de blir svampiga men inte halta. Försvinner direkt jag tar bort kornet. Jag ser ingen anledning att använda korn när det finns så mkt annat att använda numera.

Min blev svampig på innersidan först och sedan blev det värre för vad dag som gick, fattade inte att det va kornet först...

Fått höra som yngre att man inte skulle ge korn till hästar men aldrig sett varför innan nu.

Precis samma erfarenhet som Mia_R. Dessutom knölar på hela kroppen på två av hästarna. Ger nu aldrig korn.

Min fick gallor av foderjästen han fick med sig från förra ägaren.
Fick då veta av faster Ridskolechef att det var way to much protein i jästen, så det plockades bort relativt snabbt och sen dess har jag aldrig haft problem med några svullna ben :laugh:

Jag har inte några dåliga erfarenheter av korn. Eller andra fodersorter heller, men korn hör till min favorit.
Har för mig någonstans i bakhuvudet att om man ger stora mängder, eller om man byter till korn snabbt, kan vissa få gallor och/eller svullna ben...

jag har inga direkt dåliga erfarenheter av korn, min förra häst var extremt känslig och stärkelsen i kornet fungerade inte för honom och gav honom kolikkänningar, men annars har jag aldrig märkt något negativt.
dock så kokar jag alltid kornet och ger inte enbart korn för hästarna har svårt att ta upp det.

Min fick gallor av foderjästen han fick med sig från förra ägaren.
Fick då veta av faster Ridskolechef att det var way to much protein i jästen, så det plockades bort relativt snabbt och sen dess har jag aldrig haft problem med några svullna ben :laugh:

Knappast mängden protein. Så mycket jäst ger du knappast att det skulle ge sånt utslag för mängden. Kanske sorten protein.

Jag gav min häst korn i fem år utan att märka något av det du skriver. Bytte för tre år sen till blandkross o det funkar bra. Har du pratat med din vetrinär om besvären?

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
455
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
909
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 609
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 311
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka