Korn...igen...

U

undrande

Mer frågor om korn kontr havre... Skillnad i energi?? Vill som sagt ha så lite energi som möjligt... (Grooven har ju 9,0 MJ) Vad brukar kornen ligga på , ungefär?? Analyserar sönder mej snart!! :) Svårt å se på hästen nu oxå, när det spritter av vårkänslor i pållan...

Sv: Korn...igen...

Tar samma svar som jag gett tidigare en gång i en gammal tråd..

Näringsvärde per 100 g korn

*Energi 1367kJ/326 kcal
*Protein 9 g
*Kolhydrat 64 g
*sockerarter 0,9 g
*Fett 3 g
*mättat 0,5 g
*enkelomättat 0,3 g
*fleromättat 1,4 g
*Kostfiber 11 g
*Natrium 2 mg
*Järn 3 mg

vet att havre är det spannmål som innehåller mest fett = mest energi!
om det är till någon hjälp?!

Näringsvärde per 100 g Hel kavre

*Energi 1438kJ/343 kcal
*Protein 13 g
*Kolhydrat 56 g
*sockerarter 1,3 g
*Fett 7 g
*mättat 1,2 g
*enkelomättat 2,5 g
*fleromättat 2,8 g
*Kostfiber 10 g
*Natrium 2 mg
*Järn 5 mg
*Kalium 120 mg

Hm, jag tycker att värdena för t ex energi och protein ser höga ut. Är de per 100 g TS eller per 100 g foder? Så här säger SLU i "Hästen - näringsbehov och fodermedel":

Korn, kärna: 87 % TS
12,7 MJ/kg TS = 11,0 MJ/kg foder = 1100 kJ/100 g foder
84 g smb.rp/kg TS = 73 g smb.rp/kg foder

Havre, kärna: 87 % TS
11,2 MJ/kg TS = 9,7 MJ/kg foder
86 g smb.rp/kg TS = 75 g smb.rp/kg foder

jag måste juh säga att men faktisk reglerar energin med MÄNGDEN foder..
så ska man ha in 10 MJ och 50 g smb rp..
och har att välja på
kraftfoder 1: 5 MJ och 25 g smb rp
kraftfoder 2: 20 MJ och 100 g smb rp

så tar man kraftfoder 2 för då behöver du bara ge ½ kg, istället för 2 kg av kraftfoder1..

så vill du ha ner energin men inte proteinet så ta groov men ge bara hälften så mycket.. stirra dig inte blind på den exaktga mänden MJ/kg.. titta på KVOTEN (smbrp/MJ) och det foder som passar bäst tar du och ger så många gram som behövs för att fylla upp MJ behovet..

jag har för övrigt inte tillgång till mina tabeller äver näringsvärdena just nu.. så jag reserverar mig för de fel som kan förekomma..

Nej, om man ska vara petig så har du bara skrivit "korn" resp "hel havre" och inte "foder". Det framgår inte om värdena tar hänsyn till spannmålets halt av torrsubstans eller ej. Var kommer värdena ifrån? Jag påstår inte att du har fel, men blev nyfiken eftersom de inte är desamma som t ex SLU anger.

Nej, men jag begrep inte att du menade foder eftersom det inte stod vare sig det eller något om TS. Ber om ursäkt för att jag är trögtänkt. Upprepar frågan var värdena kommer ifrån? Och det är fortfarande inte menat som påstående om att det skulle vara fel. Jag bara undrar.

Maran skrev:
Hm, jag tycker att värdena för t ex energi och protein ser höga ut. Är de per 100 g TS eller per 100 g foder? Så här säger SLU i "Hästen - näringsbehov och fodermedel":

Korn, kärna: 87 % TS
12,7 MJ/kg TS = 11,0 MJ/kg foder = 1100 kJ/100 g foder
84 g smb.rp/kg TS = 73 g smb.rp/kg foder

Havre, kärna: 87 % TS
11,2 MJ/kg TS = 9,7 MJ/kg foder
86 g smb.rp/kg TS = 75 g smb.rp/kg foder
varför skriva i TS överhuvudtaget, man har ingen nytta av att räkna på TSvärdet i kraftfoder så varför göra om kg foder till kg Ts och räkna den vägen när man ändå fodrar med kg foder..

Att jag undrade berodde på att jag inte fattade om Gnists värden gällde foder eller TS eftersom värdena hon angav inte stämmer med de t ex SLU anger. I SLU:s bok som jag refererade till står kraftfodervärdena som g/kg TS. De måste alltså räknas om till g/kg foder om man ska räkna med dem. Jag hade alltså inte gjort om foder till TS utan tvärtom, vilket framgår. Hade det varit det omvända hade det varit mest logiskt att skriva fodervärdena först och sedan TS. Capice?

Sitter och funderar på alla fasta värden som folk har på havre och korn med för den delen.
Jag har gjort analys på den havre som jag fodrar med och den är inte som de värden som anges ovan.
Min havre har:
Torrsubstans 83,5 %
Råprotein ts 131 g/kg Ts
Smältbar råprotein 105 g/kg Ts
- " - 88 g/kg foder
Råfett EG 82,0 g/kg Ts
Energi för häst 10,1 MJ/kg foder
- " - 12,1 MJ/kg Ts
Kalcium 0,8 g/kg Ts
Fosfor 3,8 g/kg Ts
Kalium 5,0 g/kg Ts
Magnesium 1,1 g/kg Ts

Mina värden stämmer ju inte alls med vad som finns hos olika tabeller.

Som med allt annat odlat foder, så skiljer sig värdena åt, beroende på Var i landet det är skördat, Vilken sort man odlat, Vad man har för marker, Gödsling, Skördetid osv.

Jäpp! Men eftersom folk i allmänhet inte analyserar kraftfoder får schablonvärdena duga. Förhoppningsvis hamnar man någorlunda rätt i normalfallet. De bör stämma hyfsat med de stora foderleverantörernas spannmål. De har kvalitetskontroller etc och kan mixa från olika leverantörer, men som du skriver - det kan säkert skilja från år till och år och del av landet.

En beräknad foderstat ger ju bara ett hum om man är i rätt härad. Det gäller att inte tro blint på beräkningarna utan faktiskt titta på hästen och känna efter hur den fungerar. Förhoppningsvis gör folk det.

Är det inte då fel att alltid utgå från fasta värden när man räknar på foderstater?
Borde inte alla göra anlys även av sina kraftfoder?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 518
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 208
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 840
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama