Korn eller havre...

Texaz

Trådstartare
Jag har i alla tider fodrat med havre, funderar nu på vilka skillnader det är att ge korn istället.
Tycker inte att det verkar skilja dramatiskt vad gäller protein o energi, varför ge hästarna korn? Vad är det som är bättre?

Enligt min mening är det bara svårare att få tag i samt dyrare:confused:, har svårt att se vad som är så bra... Kan någon förklara det för mig, så att det klarnar lite:idea:

Sv: Korn eller havre...

Jag har egentligen noll koll - men vad jag hört så kan ju havre bli lite skarpt för vissa hästar. Jag gick från havre till kornkross och min blev iallafall lugnare. Sen vet jag inte om det var just därför :p

Jag frågade min veterinär idag, varför man inte ska ge korn till gamla hästar (något jag läst) och han sa att korn tar längre tid än havre för tarmen att bryta ner.
Gamla hästar får ofta sämre tarmfunktion och då kan det bli tex. kolik om man ger korn.
Jag har gett korn för hullets skull till halvblodet som nu är 24, men han får så lite att det var bara att fortsätta med det, enl. vet.

Korn är något energirikare än t ex havre och innehåller mer stärkelse och mindre fett än havre. Hästen har dock svårare att bryta ner stärkelsen i korn än den stärkelse som finns i t ex havre varför risken för att stora mängder stärkelse skall komma till grovtarmen ökar om man ger stora mängder korn.
Om stora mängder stärkelse kommer till grovtarmen kan det orsaka störningar i tarmmiljön. Se därför till att inte ge mer än 0.4 kg korn per 100 kg levande vikt och utfodringstillfälle.
Till högpresterande hästar som ofta får mer än 1 kg kraftfoder/100 kg vikt, bör korn inte utgöra hela kraftfodergivan.
Kornets kärna är mycket hård, speciellt om den är hårt torkad efter skörd, och korn måste därför krossas eller stöpas (=blötläggas i ca ett dygn) för att kunna ges som kraftfoder till häst. I annat fall ökar risken ytterligare för att hästens grovtarm tillförs stora mängder lättsmälta kolhydrater. Krossat korn bör hålla en bra foderkvalitet i några veckor och kanske längre om förvaringen sker mörkt och kallt.
Anna Jansson, inst för husdjurens utfodring och vård, SLU

citat från http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=35

OK, mer energi och mindre fett..... Hm, alltså borde det vara bättre med havre till en tunn häst med temperament, eller???

Hmm, tja, jag antar det, men det är bara min personliga syn på det hela! :smirk:

Vi har alltid bara gett våra havre och korn, krossat, + betfor, mineraler och ev. b-vitamin.

Ponnyn har aldrig haft problem med att hålla sitt hull, han har bara fått havre och jag upplever honom som mer "temperamentsfull" än halvblodet, som dock har en hel del fullblod i sig (77,54%).

"Storfarbror" brukar dock tunna ur lite så här års och får därför korn året runt, jag inbillar mig att det hjälper en aning...! :angel:

Nix trix!
Havren ger en snabbare energi än kornet, vilket gör dem piggare!
Om du har en häst med temperament, bör du ge korn, enligt mig.
För annars springer den bara av sig mer energi.
Mitt fullblod, som var tokmager tog sig jättebra på kornkross.'
En månad ungefär och hästen såg ut som en annan!

Ok, så mina sega och runda hästar borde då lätt kunna stå på havre???:D

korn innehåller mer stärkelse än havre, men de får inte den där havre kicken, korn brukar vara bra för hästar med dåligt hull...
Det man ska vara försiktig med spannmål är att det innehåller mkt stärkelse, stärklesen bryts ner i tunntarmen av enzymen amylas. Fodras hästar med för mycket stärkelse hinner det inte brytas ner i tunntarmen utan fortsätter till grovtarmen där det kan bli störningar med jäsningen. Hästens amylas räcker till att bryta ner 0.4 kg havre per 100 kg häst och utfodringstillfälle. Eftersom korn innehåller mer stärkelse kan man behöva ge ännu mindre än havre. Man ska ta det lugnt när man ökar på eller börjar ge stärkelse rika foder.

Nja... jag skulle mer satsa på en kombination av dem samt ge vetekli och soja, samt linfrömäsk minst en gång per vecka.
Jag red en mycket het häst, som föll ur oerhört lätt i formen, men han behövde korn för han blev totalt tossig av havre. För vissa hästar så "kokar" det i skallen för dem av havre. Dessa blir lugnare! Där måste man pröva sig fram. Många ställen rekommenderar de inte att man bara ger korn, men hästar som blir tossiga av havre, där blir då korn som blir enda alternativet. Många pelletsar innehåller säkerligen båda i olika mängder. Olika hästarna reagerar olika på detta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden... 2
Svar
29
· Visningar
2 359
Senast: Ise
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bee
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 481
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 510
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka