Korn - ej bra för benen??

KesoNeso

Trådstartare
Hej

Jag har hört att man inte ska ge korn för det är inte bra för benen...

Är det någon som vet något om det och i så fall vad det är som är dåligt?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Korn - ej bra för benen??

De var de absolut dummaste jag har hört på länge!

De är väldigt bra för häsatr som ska gå upp i vikt eller har problem med magen..
Korn är även berikt på B-vitaminer som är bra för hästen vid pälssättning mm

Nja, inte så dum fråga tycker jag...

En del hästar kan bli tjocka/galliga i benen av att fodras med korn, det är nog det du menar med dåliga i benen... De är helt enkelt överkänsliga, har själv haft två stycken som reagerat så på korn i foderstaten... Någon kunnig här inne på forumet kan säkert förklara varför...

Men de flesta hästar klarar av att äta korn utan problem, och det är då ett utmärkt fodermedel, så du behöver inte tveka att prova korn till din häst!

Dum fråga? Nä...
Har fått lära mig att korn är "starkt" för hästen och att man ska ge max 1/3 av kraftfoderstaten i korn. Har förmodligen fel. ;)
Mycket har väl o göra med att kärnan är så hård också kanske. Men har som sagt ingen större aning tyvärr...

ja de är såsom mr_right säger
samt att korn kan göra hästar känsliga i huden.. så hästar som har vita ben och haft små muggattacker bör man inte fodra med korn.. då kan man vänta sig en större muggattack..

du kanske borde ta med korns negativa sidor när du kan dom positiva.. *tips*

du är född i fiskarnas tecken va? (bara ändå)

Det där med att endast ge en viss del korn i totalfoderstaten blir ju lätt lite fel och har nog missuppfattats lite under tidens gång...

Tanken är god, eftersom korn innehåller mycket stärkelse som hästar har svårt att bryta ner, men man bör nog hellre titta på den totala korngivan i sig än hur stor andel av totalfoderstaten den är.

T.ex om du ger 1 kg kraftfoder varje dag, så kan hela den givan vara korn utan större problem för de flesta hästar, men ger du 3-4 kg kraftfoder bör nog inte hela givan vara korn, om det går att komlettera med något annat, typ havre eller något färdigfoder.

Korn har en hård kärna, och måste därför stöpas eller krossas, annars kommer kornen lätt ut hela ur hästen... ;)

jag tackar och bockar :bow: för hjälpen, nu vet jag lite mer vad som menades

Problemet med för vstora givor korn spec med dålig tillvänjning är att en stor del passerar ner till grovtarmen där den kan orsaka en störning.
PL

När det är kornkross då?
Vad har det för negativa å positiva sidor? Antar att B-vitaminen har försvunnit iaf...

BeastieBabe skrev:
ja de är såsom mr_right säger
samt att korn kan göra hästar känsliga i huden.. så hästar som har vita ben och haft små muggattacker bör man inte fodra med korn.. då kan man vänta sig en större muggattack..

Mina hästar (ljusfuxar med vita ben) är troligen då ett undantag...eller? Ger alla mina kornkross och har definitivt aldrig mugg på någon...Förra varmblodet fick havre och han hade mugg som gick bort med solskyddsmedel. :cool:

Korn är inte mer än annat foder när amn övergödslar...För mkt av de goda är aldrig bra oavsett sort på foder!

Och vist vissa häsatr tål inte korn... men finns hästar som inte tål havre

nop vädur :p :D

Enligt rekommendationerna så ska man inte ge mer än 300 gr korn / kg häst och fodergiva eftersom stärkelsen i från kornet precis som Peter Lundin skriver kan orsaka en störning i tjocktarmen.

Så med andra ord kan man ge korn utan problem bara man gör det med måtta?? :idea:

Oj jag såg att det trillat bort en väsentlig sak i mitt inlägg det ska stå 300 gr korn / 100 kg häst och fodertillfälle.

Ja, där kom de exakta siffrorna, tack! ;)

Det betyder ju att en 400 kg häst som är van att äta korn utan problem kan äta 1 kg korn/dag utan att det blandas med något annat. Det är ju som sagt inte andelen korn i % som är problemet, utan den totala givan i kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama