Körkortsteori

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag ska nu börja med teorin till körkortet. Jag har ett lån på 15.000 kr till körkort men då jag sitter illa till ekonomiskt kommer jag behöva ta lite av dom pengarna till att betala exempelvis hyran.
Tänkte därmed försöka plugga in teorin hemma istället för att gå kursen som erbjuds av körskolan. Någon som gjort det? Är det ens en rimlig tanke?

Sv: Körkortsteori

Absolut. Jag gick ingen kurs utan läste boken och gjorde frågor online. Använde mig av en tjänst som kostade 90 kronor för 1 månad och det räckte gott och väl. Det var billigare om man köpte fler månader.

Frågorna var guld värda!

Jag har massor av elever som pluggat det mesta hemma eller i studiecirkel. Har man ganska nyligen kommit till landet har man inte så mycket pengar så man kan betala körskolan för teorin. :) Bok finns att köpa på nätet.

Det finns flera bra sidor med gratis körkortsfrågor. Googla!

Jag köpte någon app med frågor och pluggade 5 dagar på pendeln(tar 35min enkel resa)
Övningskörde med en kompis och köpte en prova på lektion på körskolan, lektionen gick bra, körläraren sa typ ligg lite längre till höger innan sväng och när jag frågade om antal lektioner jag behövde ta sa hon 10-15. Där ledsnade jag och bokade uppkörning.
Klarade både på första försöket så mitt körkort blev billigt!

När jag tog körkort för typ 8 år sedan så fixade min far massa gamla körkortsteori-prov som jag satt hemma och gjorde på datorn, när jag klarade alla dom godkänt så gjorde jag provet och klarade det :)

Så ja, det är absolut möjligt! :)

Jadå, sonen köpte test att göra hemma på datorn, tror de kostade 100 kr för 10 stycken på bilskolan.

Läste in B-delen till BE med Bonniers Trafiklexicon. Gick hur bra som helst. Väldigt effektivt. Har du fixat lämpat?

Jag pluggade allt hemma.

Klarade mig på sjätte uppkörningen för precis tio år sen idag. Jag fick ju hålla på länge så det gjorde att jag klarade flera teoriprov på första försöket, det var själva körningen som gjorde mig nervös.

Jag har alltid haft lätt för att plugga, jag gjorde så att jag visualiserade det jag läste. När jag klarade mitt första teoriprov hade jag bara läst boken två gånger samt gjort de frågor som fanns på nätet.

Jag gick ingen kurs heller, pluggade allt hemma. Men du har väl kanske tillgång till frågor via nätet från din trafikskola? Där gjorde jag diverse tester och även via nätet på korkortonline.se

Har börjat kika på teorin och herregud! Det är ju hur mycket som helst, jag kommer aldrig lära mig allt det där :o

Hur la ni upp det för att faktiskt komma ihåg allt flera veckor senare?
Jag kan inte plugga, jag har alltid lärt mig allt jättefort utan att anstränga mig men efter att ha "gått i väggen" har minnet och inlärningen blivit betydligt sämre...

Har börjat kika på teorin och herregud! Det är ju hur mycket som helst, jag kommer aldrig lära mig allt det där :o

Hur la ni upp det för att faktiskt komma ihåg allt flera veckor senare?
Jag kan inte plugga, jag har alltid lärt mig allt jättefort utan att anstränga mig men efter att ha "gått i väggen" har minnet och inlärningen blivit betydligt sämre...

Du gör frågorna om och om igen. Så småningom sitter det.

*repetition är all kunskaps moder*

Säger som Tanten, repetera, repetera, repetera

Jag är skitdålig på att plugga, har jättesvårt lära mig och minnas det jag pluggat, så jag skaffade ett PC-program med körkortsfrågor.
Sen satt jag och gjorde frågorna om och om igen. Satt på jobbet (jobbade ensam som tur var) och på kvällarna när barnen lagt sig.
Gick givetvis en kurs på körskolan också men det var programmet som räddade mig
Klarade teoriprovet med bara ett fel på 40 frågor, som det var på den tiden

Idag finns det tom appar till telefonen, så man kan plugga ännu mer

Min svägerska som skrev BE ungefär samtidigt pluggade på traditionellt sett och klarade sig med nöd och näppe, då är hon bättre på att plugga än mig

Jag pluggade teorin själv. Var bara tvungen att visa på bilskolans datorer att jag var redo på uppskrivningen.

Ett bra tips är spelet Bonniers trafikskola! Aldrig hört om någon som har använt sig av det som inte klarade teoriprovet på första försöket ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 894
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 097
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar