BernT

Trådstartare
Om man har C eller D körkort, får man då köra en kombination av bil+släp som man måste ha BEkort för?
Eller måste man ha BE också?
Tex ett släp med totalvikt på 2000 kg och en bil som orkar dra det, det blir ju mer än 3500 (vilket väl är maxgräns för Bkort).

Sv: Körkort

Aha.
Det är väl logiskt egentligen, men det känns som om man klarar av att köra en tex hästbuss så borde man klara köra bil+tungt släp :p

Sv: Körkort

Ja, men tyvärr så anser inte Sveriges rikes lag att det är så :) Sen e de ju lite skillnad på att köra med bara C eller D eller om man har en stor släp bakefter oxå. Dom beter sig väldigt annorlunda än som när man tex kör en hästlastbil. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
958
Senast: tara
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 485
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 524
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama