J

JennyTuff

Nu har jag letat igenom nästan hela forumet ialf 2008. Skulle göra en foderstats beräkning idag o jag fattar inget. Ngn som e bra på det är? Här är min analys. det här e allt som står på analysen

Torrsubstans: 38 %
Smältbart råprotein: 30 g/kg foder
Energi,foder: 3.8 MJ/kg foder

Övervägande balar e inte lika blöta.

Är det bra el dåligt? det som gör mig orolig e att det e så blött.

Sv: Korkad?

Det är bra med protein jämfört med energi, dvs det är ett bra silage med avseende på värdena. Din hästs vikt i antal hundra kilo mulitpliceras med 1,2 och dela resultatet med 0,38 så får du veta en bra giva hösilage att utgå ifrån. Exempel: hästen väger 550 kilo: 5,5*1,2=6,6, 6,6/0,38=17,3 kilo silage) Du kommer alltså att få ge mer silage då det är blötare. Denna beräkning visar hur mkt hästen måste äta för att få tillräckligt med torrsubstans för hästens mage att jobba med.

När du kollar hur mkt energi det antalet kilo ger kan du se om du behöver lägga till mer eller möjligen dra av något enstaka kilo, eller lägga till kraftfoder beroende på din hästs energibehov. Du kan få en fingervsning på hur mkt energi din häst kan behöva på tex hippocampus sida eller i olika foderböcker av tex Planck. men det är individuellt så din häst kan behöva mer eller mindre. Energibehovet får man reda på genom att räkna hur mkt energi hästen äter när den varken går upp eller ner i vikt.

Proteinintaget ordnar sig av sig själv i ditt silage eftersom kvoten är ca 8 i silaget, och normalt behövs ca 6 ggr energimängden i protein. Det är alltså inte troligt att du behöver ge extra proteintillskott. Om den får i sig mer protein än den borde beehöva via silaget är det inget att bry sig om, inte farligt alls.

Om silaget är för blött låter jag vara osagt, fodrar själv alltid med hö och har inte stor kunskap om silage.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
1 024
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka