Korkad fråga.

FrontLine_

Trådstartare
Det här kommer låta jätte korkat, men jag måste bara få veta om det är "normalt"..

Jag satt just och kollade runt på internet om pitbulls och den här "H*veteskampen".. Nu får ni inte missuppfatta mig, jag stödjer absolut inte den här sortens aktivitet. Sitter mer och kollar på olika hjälporganisationers sidor osv.. men så fick jag upp en film där en pitbull attackerade en golden. Hunden verkade helt rabiat, bet den andra hunden helt blodig och det enda han verkade ha i tanken var att döda. Men så la jag märke till hundens kroppsspråk.. svårt att förklara det, men hälften av hunden ville verkligen döda såg det ut som, samtidigt som det verkade vara på lek och hunden viftade på svansen osv?

Så, är det bara jag som är jätte sämst på att förstå hundar, eller? En förklaring skulle sitta fint!

Sv: Korkad fråga.

Som jag förstått det så är pitbulls (kamptränade) inte tränade/avlade till att slåss på agressivitet utan för nöje med upphetsning.

Det beteendet du beskrev kan man även se på hundar som tar ett byte (kan vara annan hund) snarare än slåss.

Hundar kan vifta på svansen även när de är förbannade.

Kampen kan dessutom upplevas som lustfylld.

Ja, som andra skrivit här så brukar sällan hundkamper grundas på aggressivitet när det kommer till APBT. Det är något dom är tränade till, och ser som sin uppgift i livet och är kul helt enkelt.

Jag som har en Amstaff, som hamnat i bråk 2 ggr i sitt liv (Blev påhoppad), ser ett helt normalt kroppsspråk. Inget lustfyllt hos honom alltså, eftersom han är lärd att man inte slåss. Därför slåss han bara i försvar också, vilket är rätt skönt.

Vad som däremot är annorlunda i deras kroppsspråk, hos dessa raser, är att dom inte varnar på samma sätt som en "vanlig" hund. Utan det kan mest se ut som att dom bara går där, och sen smäller det helt plötsligt. Tittar man noga ser man såklart tecken, men dom är inte alls lika tydliga som hos andra raser. Och dom tolerar ofta rätt mycket, tills gränsen är nådd och då exploderar dom istället. När det gäller allvar då förstås.

Jag tror jag har sett samma film, fast jag tror det är en labb?

Otäck film

Ja jag vet inte, man ser ju inte hunden så bra förutom att den är helblodig, men det kan stämma att det är en lab. Stod Golden men hursomhelst som du säger, hemsk film!

Jag svarar alla..

Jo altså nog vet jag att kamphundar inte är avlade till detta, utan det är något dom tränas till. Men ärligt talat så har jag aldrig sett ett sånt dubbelspråk hos en hund.. :confused:

Jag tänkte också på det att hunden är förmodligen tränad till detta, och tror säkert att den gör alldelens rätt (för husse/matte) men eftersom man inte ser såna här filmer dagligen blev jag fundersam och undrade om deras kroppsspråk kanske ser ut sådär när dom "kampar"? För jag menar, jag vet ju hur min hund ser ut när han blir arg, och inte viftar han på svansen.. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det.. kan försöka hitta länken igen så förstår ni kanske vad jag menar..

Men vad är det du inte förstår? Du fick ju svar på din fråga.
Ja, en kamphund finner det lustfyllt att kampa och kan således se ut på det viset du beskriver när detta görs.

Men vad är det du inte förstår? Du fick ju svar på din fråga.
Ja, en kamphund finner det lustfyllt att kampa och kan således se ut på det viset du beskriver när detta görs.

Ja fast om du läser det jag skrivit så har jag förstått att det kan se ut så också. Och jag har sett andra hemska filmer också där det är två kamphundar som slåss, och då ser det inte likadant ut som den här hunden gjorde. Det är det jag menar, den här hunden verkade så "udda" på något vis.

Ja fast om du läser det jag skrivit så har jag förstått att det kan se ut så också. Och jag har sett andra hemska filmer också där det är två kamphundar som slåss, och då ser det inte likadant ut som den här hunden gjorde. Det är det jag menar, den här hunden verkade så "udda" på något vis.

Kan bero på att det var en ojämn kamp? Som jag skrev tidigare: om hunden betedde sig/ansåg sig ha tagit ett byte i den andra hunden snarare än slogs på jämna villkor så ger det et helt annat kroppsspråk hos hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 638
Senast: Iamia
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 949
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Vet inte om det här är en "ge mig tips-tråd" eller bara en skriva-av-mig-tråd. Min lilla tik fick något slags anfall i början på...
Svar
8
· Visningar
2 593
Senast: martha
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 954
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka