Korkad fråga om motorvärmare

Modest

Trådstartare
Tänkte snabbt kolla om någon vet lite mer än jag om motorvärmare..

Min bil har motorvärmare samt kupévärmare. Jag kan inte hitta några separata reglage för värmaren, så jag antar att denna startar när man trycker i sladden i elstolpen?
Har man sladden i hela tiden eller sätter man i den någon timme innan avfärd?

På gården ser jag att många har sladdarna i bilarna hela tiden, men jag vågar inte prova själv då jag är rädd för att ta sönder bilen. I manualerna hittar jag bara information om värmare med tidur och det är ju inte aktuellt här.

Så - hur funkar motorvärmare med sladd egentligen?! :bow:

Det tar ju inte mer än 1-3 tim att få bilen körbar. Så att ha i sladden hela tiden med ström är ju onödigt, men kanske bekvämt. Min förening har temperaturstyrd timer för att spara pengar. Men Max 3 tim. På landet hade jag sladden i hela natten när jag skulle upp tidigt,

Man ska inte ha den på hela tiden (inte bra för packningarna i motorn) men jag misstänker att de som har sladden i har en timer. Det har jag till min när jag inte är hemma. Här hemma har jag en plugg som jag kan fjärrstyra så jag använder en dosa när jag vill slå på den :up:

Kör själv med timer, onödigt att ha på hela natten... Och ja, värmaren slår på när du kopplar i sladden

Jag har motorvärmare och en kupefläkt inne i bilen på min bil som står ute, Jag har en timer som brukar gå igång ca 2h innan jag ska åka på morgonen, brukar räcka för att ev is/snö ska tina och motorn bli varm. Motorvärmaren är igång när man har sladden i.

Jag vet att på en del moderna bilar kan man programera in motorvärmaren och behöver inte ha sladd :)

Jag har motorvärmare och en kupefläkt inne i bilen på min bil som står ute, Jag har en timer som brukar gå igång ca 2h innan jag ska åka på morgonen, brukar räcka för att ev is/snö ska tina och motorn bli varm. Motorvärmaren är igång när man har sladden i.

Jag vet att på en del moderna bilar kan man programera in motorvärmaren och behöver inte ha sladd :)
Går väl på bensin då?

Tack snälla för alla svar! Då har stolpen säkert timer, verkar ju jättesmidigt :)
Ska hämta ut nyckeln till stolpen senare så får jag se hur det ser ut.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 343
Senast: Magiana
·
Äldre Jag är väldigt nyfiken, eller vetgirig snarare. Jag är medveten om att jag är det på en nivå som det säkert finns en diagnos på. Jag...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 621
Senast: Rosett
·
Gnägg Alltså jag har varit lite kluven gällande spöken... Men flyttade till ett nytt stall för ett par veckor sedan o jag vågar verkligen inte...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 918
Senast: Kiwifrukt
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka