Korkad (?) fråga ang jordbruksfastighet

P

Pollux

Om man köper en jordbruksfastighet med tillhörande skog och åker, förbinder man sig då att sköta skogen, åkern? Jag har för mig att det är på det viset, i alla fall när det gäller skog. Att sköta skog är ju inte gratis direkt. Hur fungerar det, finns det skötselplaner för all skogsmark som man måste följa? Hur får man i så fall del av dessa, innan man går in seriöst för att spekulera på en viss fastighet. Kan man få någon uppfattning om vad skogskötseln kan komma att kosta?

Hur gör man med kostnader man lagt ut för skogskötseln, dras de på ev framtida inkomst av skogen?

Annat att tänka på innan man börjar kolla på fastigheter, inte uppenbara saker som renoveringar och övriga investeringar, utan just sådant som rör själva marken?

Sv: Korkad (?) fråga ang jordbruksfastighet

Är det en jordbruks och/eller skogsfastighet så är det en rörelse. Den ska då ha bokföring för in och utgifter plus att den ska deklareras en gång om året.
Är det en skogsfastighet så kan säker t ex Södra Skogsägarna svara på dina frågor om självs skogen. Vad jag vet av min egen skog är att det är otroligt mycket och TUNGT arbete som ger förhållandevis lite betalt att sköta skogen.
Riktig om det är tvång på att sköta åker och skog ví framtiden vet jag inte för det kommer nya bestämmelser nästa år.

Masse skrev:
Är det en jordbruks och/eller skogsfastighet så är det en rörelse. Den ska då ha bokföring för in och utgifter plus att den ska deklareras en gång om året.
Är det en skogsfastighet så kan säker t ex Södra Skogsägarna svara på dina frågor om självs skogen. Vad jag vet av min egen skog är att det är otroligt mycket och TUNGT arbete som ger förhållandevis lite betalt att sköta skogen.
Riktig om det är tvång på att sköta åker och skog ví framtiden vet jag inte för det kommer nya bestämmelser nästa år.
Jag tycker snarare att skog är tämligen länsamt, i varje fall är min skog det. Det går att leja bort allt jobb i skogen och ändå få ett hyfsat netto ut.

Dock är priserna på skog så höga så nettot från skogen räcker inte till räntan om man lånar till köpet.

Det finns lagstiftning om skogsskötsel. Tex så måste man plantera efter avverkningar.

När det gäller lantbruksmark så kommer det att vara nya EU-stöd från och med nästa år. Det kommer då att finnas krav på skötsel av markerna för att kunna få stöd.

Fråga tex LRF Konsult om skog och lantbruk. Fråga också Länsstyrelsen.

Gäller det bara frågor om skog så är Södra (i Södra Sverige) eller skogsvårdsstyrelsen bra att fråga.

Pollux skrev:
Om man köper en jordbruksfastighet med tillhörande skog och åker, förbinder man sig då att sköta skogen, åkern?
Det enda kravet som finns i skogsvårdslagen i dag är att du måste återbeskoga genom plantering eller självsådd efter slutavverkning.
Pollux skrev:
Hur fungerar det, finns det skötselplaner för all skogsmark som man måste följa? Hur får man i så fall del av dessa, innan man går in seriöst för att spekulera på en viss fastighet.
Det finns inga skötselplaner man måste följa på all skogsmark. En del ägare har skogsbruksplan men det är bara en rådgivning hur man kan sköta skogen. Finns skogsbruksplan på fastigheten borde den lämnas ut vid försäljning.
Pollux skrev:
Kan man få någon uppfattning om vad skogskötseln kan komma att kosta?
Det är något för skogsvårdsstyrelsen att ge dig tips om.

Pollux skrev:
Hur gör man med kostnader man lagt ut för skogskötseln, dras de på ev framtida inkomst av skogen?
Kostnader du har på fastigheten drar du av mot intäkter du har på fastigheten.

Ska du köpa skog?!
Har du tröttnat på att renovera lägenhet ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka