Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag körde jag en runda igen och fick mig en lite självförtroende boost. På ett ställe var det några som jobbade på ett hus vid sidan och vägen och en liten eld som brann så L blev väldigt spänd och ville vända helt om och springa åt andra hållet, men jag lyckades hålla oss på rätt kurs och vi kom förbi utan några missöden :up: Jag som varit (och är) lite feg i pressade situationer med körningen tyckte att det kändes väldigt bra att lyckas reda ut situationen idag :) Jag kanske blir lite modigare i framtiden.

Jag sitter här hemma och är deppig.. hallå det skulle va 13 grader och SOL ute idag..Hade ju planerat en långtur med vagnen...
Ist är de grått och halvstorm ute bläää

Maratonvagnen tvättad och fastsurrad på plattan.:D
Selen smord och hästen nytvättad.. så där ja nu är vi redo för lite körträningar för Tomas Eriksson Torsdag och Fredag=)

Skall bli hur kul som helst!

10300165_10153634526193998_1446790263504256618_n_zpsno1lj2ym.jpg

Uppdatering från träningsdagarna för Tomar Eriksson

WOW säger jag bara.. in kom en seeeeg och loj Jorunn som inte alls ville lyssna på mig.
Ut kom en Jorunn som hade egen motor jobbade på med bakbenen och var så sjuuukt fin.
Jag behövde bara lätta lite på handen så ökade hon på långsidorna.. ALDRIG hänt förr=)
Nu fattar jag verkligen vad folk menar med att hästar har egen motor med ett sug framåt och eget driv wow=)

Jag fick lite läxor som jag nu skall göra tills nästa kurs som är i Maj=)

Fredagen var de konkörning.. och första gången jag kör en riktig bana inomhus och.................... JAG kom ihåg hela banan på 16 porter efter att bara ha gått banan en gång:bump::banana: Jag är såååååååååå glad över mig själv där=)

Och vi körde 5 varv och inte en endaste boll föll ner på alla varv, tänkte visa en film som är från sista rundan så Jorunn är rätt trött här men så här snabbt tempo har vi aldrig körd koner.. Fast å andra sidan bara kört koner 1 gång innan ute haha.

Slutordet vart från Tomas.. de finns hopp för er :Doch för att vara så pass orutinerade på koner så var han imponerad.:D

Jag svävar på moln och Jorunn är bäst just nu=)

Filmen kommer senare.. måste bara ladda upp den=)

Tack=) .. här ligger vi inte på latsidan.. idag var jag iväg på Groomkurs:D Så nu har man liiite mer kläm på starttider, sträcka B och hur man ska grooma i vagnen.

Mkt bra givande kurs=)

När jag kom in så var Jorunn markbunden så det var nästan som att magen släpade i marken..Usch och hon hade verkligen inge driv fram och lyssnade nada på mig. Kunde smacka och veva med spöet bäst jag ville.

Tomas hoppade upp bak på maratonvagnen och tog tag i spöet och fick till 3 st snärtar i luften han nuddade aldrig hästen.. och Jorunn vaknade till och flög fram. Det var som om hon vaknade helt enkelt, hellre en ordentlig snärt med spöet i luften så man får fram ett snärtljud än veva med pisken i 20 minuter ..Håller helt med:)

Jag har helt enkelt varit för mesig.

Efter detta så tog man tillbaks lite i hörnerna och bara behövde ge efter lite på tömmarna så ökade Jorunn och hon gick på riktigt bra.
I Lördags när jag körde ut hemma så satt allt kvar och de tempot vi hade i trav har vi aldrig haft och numera är jag mer aktiv när vi kör. Noga med att efter uppvärmningen skall hon gå på fram och inte dra haserna efter sig!

Mkt tempoväxlingar.. 2 varv på stora mittenvolten och lite saktare tempo.. sedan ut på 4 kantspåret och då öka.

Idag blev det en lugn körtur. Trots snålblåst och kyla, men imorgon blir det träning igen och då tycker jag att det räcker att han varit ute och bara värmt upp kroppen lite idag. Han var riktigt trevlig att köra idag :)Även om han kikade lite på omgivningen så höll han sig ändå på mattan. Vet inte om det hade att göra med min "nya" taktik eller inte, men trevlig var han i alla händelser. När han var liten (4 och under) så hade jag som taktik att skratta när han blev rädd eller busig, eftersom jag någonstans har grundinställningen att det inte gör så mycket om allting inte är fläckfritt jämt, men någonstans på vägen har jag nog glömt det och blev påmind igår när jag var ute med stallkompisen. Skrattet verkade göra oss båda två mer avspända, så jag hoppas att det funkar i fortsättningen också.

Veckans finaste dag med soool och värme och jag tänkte köra en långtur.. men ist ligger man sjuk hemma:banghead::cry:
Så Jorunn får en mikrovila nu...=)

Köpte ny vagn idag :D En begagnad som är lite lättare och nättare än min, men fortfarande 125 i spårvidd. Får hem den efter påsk dock då jag åker på semester imorgon. :) Hoppas det blir bra, annars är det bara att sälja igen. ENORM efterfrågan på rockarder till shettisar här i DK. Så ska sälja min sen också om den nya känns bättre :)

Nu får Isak 2 veckors vila då jag åker bort. Sen ska vi igång igen och 10 maj ska vi agera skjuts från kyrkan på en konfirmation :)

Naken-Chock!!! en nyrakad och idag extra känslig Diesel :laugh: kände varenda rem på skinnet så blev lite söta bakut sparkar i traven å galoppen :love: men är som vanligt arbetsvillig och framåt, går från klarhet till klarhet :up: Sitter typ såhär :D:D:D hela turerna!

10949756_10205312022698850_5553782043474709027_n.jpg

11091357_10205312024378892_7658582852139853370_n.jpg

10415622_10205312020818803_1991618680789893414_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38