Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag noterade även en av baksidorna med körningen idag. Man blir jättesmutsig!
10850039_930053780352600_8856379814742433173_n.jpg

Lägg en gummimatta i botten på korgen?
Min ena vagn har nätkorg, och utan mattan som ligger där så skulle jag se ut som en lerhög hela jag efter varje körtur vår & höst :)

Jag hoppar in lite i tråden jag med, har sedan i sommras fått äran att köra 2 st shetlandsponny hingstar.
Den yngre mycket välkörd och rätt så utbildad. Den äldre (hela 22år) har nog mest blivit körd rätt fram i skogen. Vilket märks när man kör.

Inte alltid jag hinner med båda två på samma dag, då får den yngre gå som handhäst när jag kör den stora.Går jätte bra, andra hållet passar inte alls. Den gamle är inte alls lika lyhörd att tex flytta sig lite åt sidan när jag tycker han går för nära vagnen. :)

Så den yngre (Nappe) är planen mest att han ska hållas i gång och vi ska ha roligt.
Gamlingen (Crut) tränade vi senast på övergångar, få mjuka och smidiga övergångar utan tjaffs. Fokus på att han skulle lyssna på små hjälper och rösten, gick hur bra som helst =)
Jag är verkligen inget proffs men försöker tänka med sunt förnuft, tar det hellre lite lugnare är bara kör på. Tar det som känns bra, litar på magkänslan. Därav att lära om Crut lite, vi får lära oss tillsammans till jag kan skaffa en egen i framtiden.

63379_1423913582.jpg

Crut är den svarta och Nappe är fuxen =)

Ser att du kör baucher bett, tycker du det fungerar bra? Har ett sådant på väg hem till mig med som jag tänkte pröva på Crut då han inte verkar helt nöjd med sitt nuvarande.

Ser att du kör baucher bett, tycker du det fungerar bra? Har ett sådant på väg hem till mig med som jag tänkte pröva på Crut då han inte verkar helt nöjd med sitt nuvarande.

Ja, jag tycker att hon funkar bra på det. Framförallt på dressyrbanan, då är det lättare att finlira. I precision, maraton och på uteturer på vägar i trav & galopp, då blir hon för stark på det så då väljer jag hellre stång.
När bilden tog så skulle vi bara skritta :)

Hur hade ni gjort i detta läget. har ju fått hem en underbar nordis, Hon har varit jättemycket körd med all sköns olika redskap och vagnar, men det är 15 år sedan hon kördes sist. Hon är 20 nu. Ska man börja om från början, eller vågar man chansa och köra direkt.

Hur hade ni gjort i detta läget. har ju fått hem en underbar nordis, Hon har varit jättemycket körd med all sköns olika redskap och vagnar, men det är 15 år sedan hon kördes sist. Hon är 20 nu. Ska man börja om från början, eller vågar man chansa och köra direkt.

Jag som är lite feg gällande körningen hade nog börjat från början. Med den skillnaden att man om det verkar funka kan gå fortare fram än annars.

Alla gamle körgubbar här säger de är bar och spänne för. jag är Nog lite mer som dig. Men man blir ju osäker de säger så.
Jag som är lite feg gällande körningen hade nog börjat från början. Med den skillnaden att man om det verkar funka kan gå fortare fram än annars.

Står lite i valet och kvalet om jag ska köpa en mindre vagn! Isaks nuvarande har alltid känts liiite på gränsen till stor. Har insett att jag ändå inte kommer komma ut och tävla på ett bra tag. Ska prova en på torsdag i grannstallet så hoppas att den passar :)

Står lite i valet och kvalet om jag ska köpa en mindre vagn! Isaks nuvarande har alltid känts liiite på gränsen till stor. Har insett att jag ändå inte kommer komma ut och tävla på ett bra tag. Ska prova en på torsdag i grannstallet så hoppas att den passar :)

Spännande med ny vagn. Vad är det för en?

Ja! Men är osäker på om den kommer bli för smal och kännas konstig efter den som jag har nu (spårvidd 126 cm).

Den ser ut såhär: (ej min ponny eller jag som kör men jag tar bilden). Shettisen på bilden är rätt mycket större än Isak.
10687314_10152890433364712_7122784624804296955_o.jpg

Så det är en liten "skitvagn". Begagnad men i fint skick. Vet ej märke.
Men får känna och prova på torsdag :)

@Pallen Vilken låg skakelinfästning! Även om din ponny är mindre så blir det väl väldigt konstigt att inte kunna fästa skaklarna högre?

Vad har du för vagn idag?

@Mli menar du att skaklarna sitter lågt? Varför skulle det vara ett problem om den är väl balanserad? Nyfiken! :) De kanske är justerbara, eller jag antar att de är det? :confused:

Har en "shettisrockard" från Drive Out, den säljs inte längre. Kostade runt 4500-5000 ny om jag inte missminner mig. Den ser ut såhär:
10433886_10152284139617637_5357178281815018495_n.jpg

(tagen i nedförsbacke)
10494838_10152268181677637_8446000589342001143_n.jpg

7585_10152219338897637_6302923783997442191_n.jpg

1926734_10152120057487637_5113189542980997130_n.jpg

Somsagt har denna alltid känts lite på gränsen till för stor. Men är kluven!

@Pallen
Med så låg infästning i däckeln blir det ofta sämre möjlighet till rörelse för hästen - magen tar emot på sidorna. Risk finns också att hästen blir petad på bogen av skaklarna i svängar. Får du upp skakeln - mer som du har det på din rockard - har hästen mer utrymme. Jag tror dessutom att det blir svårt att få en vagn i bra balans med så låg infästning? Den måste ju vara rejält tung fram?

Hon som har den andra vagnen skickade på Facebook 30 min innan vi skulle ses att hon var sjuk. Var lixom på väg till hennes stall med Isak. Nu vägrar hon svara så har inte kunnat avtala någon ny tid för att prova hennes vagn :confused:
Lite drygt eftersom att jag är bekant med personen ifråga. Våra hästar gick ihop i mer än ett halvår och vi hade daglig kontakt.

Så kanske inte blir någon ny vagn trots allt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar