R

rabarber2

Behöver snabb hjälp till mina kompisar som tävlar representerar Sverige i landskampen mot norge i Hästteori.

Behöver veta allt som går om körbett. Så många olika varianter som möjligt, lite om hur d ser ut och inverkar..

Vore super!! Dom startar kl 6, så gärna innan d..

Sv: Körbett

De två vanligaste är postkandar och liverpoolbett. Man kör oftast på stångbett. Verkar precis som andra stångbett med kedja och så har man olika alternativ att sätta tömmen i beroende på vad hästen går bäst på.

Postkandaret kallas ibland för butterfly bit/fjärilsbett.

Lycka till!

En fråga bara.Är det vanligt att man kör med hackamore?//bonny

Nej, det är behäftat med livsfara för omgivning och dig själv.
kanske sidepull på ridbana, men det är galenskap att köra i naturen eller vid vägar på bettlöst. Det enda du har är bettet för att stanna en häst, då funkar inte hackamore.

Jag svarade precis i en annan tråd om hur det var när jag red min på hack..fullt sken, no control, och hon är i vanliga fall en riktig dröm att rida på tränsbett.

Undantaget är Geisli som kör sin mini mini ponny på sidepull :) Jag skulle inte göra det, men det känns iallafall mindre riskfyllt än med en nordis eller hbl. :)

Oki, tänkte bara. Det är ju många som hopptävlar med hack. //bonny

jo, men de har sitsen och ben att bromsa och svänga med, dessutom händer det inte så mycket om de ramlar av, hästen springer väl hem, värre med vagn efter, det är därför man alltid ska stänga stalldörren när man kör ut.

Det bästa är väl att sitta kvar hela vägen hem. Att gå hem sista biten och riskera att tappa hästen tycker jag låter dumt och onöding.//bonny

Jo, det bästa är att sitta kvar hela vägen :) Men även om man sitter kvar kan det gå illa, fråga mig.. och det var med bett.

/jenny

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Lady_S
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 314
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar