Körbett till små hästar!

Fashionistan

Trådstartare
Vad finns det för körbett anpassade för små hästar, typ Shettisar?! Är sugen på ett Postkandar med 2 ringar, men jag tycker att alla är så klumpiga i stl 14 ungefär! :crazy: Jag vill ju ha ett i stl 9 typ :)

Sv: Körbett till små hästar!

Jo klart att det går bra :) Men det är alltid kul att vara lite festligt och "sportenligt" klädd så att säga :)

Sedan när ingår ett bett i "klädseln"? När det gäller bett är det inverkan det handlar om, inte hur det ser ut.

Varför kan den inte gå på typ ett vanligt 3 delat? :)

Alla hästar kan inte gå på "standardbett". Har själv en shetland som inte gillar tredelat, han går bäst på grodbett.

Och TS kanske vill pröva ett nytt bett. Det är bara bra att variera betsel!

Ett stångbett med svängen frammåt istället för uppåt. Trycker på tungan för att få hästen att gå med huvudet i lodplan.

Finns att köpa på selar.se

Jag skulle också fundera över varför du ska ha ett stångbett... bara för syns skull skulle inte jag nöja mig med för egen del i alla fall. Alla bett (och annan utrustning...) inverkar ju på olika sätt och det är ju bra att ha klart för sig vad man vill åstakomma med allt man hänger på hästen. Kommer du fram till att du har fler anledningar till att köra med stångbett finns det postkandar i 10,5. Skänklarna är inte dimentionerade för shettishuvuden så de trycker ofta in mot "kindbenet" (eller vad det nu heter...) vilket ändå kräver en större storlek än på tränsbett.

J Skänklarna är inte dimentionerade för shettishuvuden så de trycker ofta in mot "kindbenet" (eller vad det nu heter...) vilket ändå kräver en större storlek än på tränsbett.

Eller två storlekar tom. Samma fenomen på min bruksnsv. Hon får ha 13,5 på postkandar, men går på 11,5 med tränsbett...

Jaktstång funkar jättebra på shettisar, den har väldigt kort överskänkel. :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 193
Senast: Lyan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 179
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka