Koratbebisar på intåg!

Sassy

Trådstartare
Igårkväll hann jag precis hem från utställningen (där pappa Frasse gjort utställningscome-back med helt ok resultat) innan Maja bestämt la sig i bebislådan och skulle samla familjen. Knappt en timme efter att jag kom hem var första bebisen född. En timme senare föddes tvåan och trean med tio minuters mellanrum. Sedan slutade hon, och vi vet fortfarande inte om det är ungar kvar. Hon är rund och väger betydligt mer än normalt (3,9 mot normala 3,4), så imorgon förmiddag blir det röntgen hos vet för att se så att hon inte behöver snittas. Vore skönt om det kom en unge eller två inatt så vi slipper åka med nyfödda.
Det är två honor och en hane, och de vägde bara 91 g var, men är riktigt pigga och äter och sover utan minste pip emellan.

Jag har tagit bilder men det får vänta på uppladdning tills allt är klart.
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

vad roligt =) grattis till tillöknigen! och hoppas att det kommer fler under natten så ni slipper resan vill vetrinären imorgon!
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Ja, jag håller också tummarna jättehårt..! Kläm ut bebbarna nu Maja! Skönt att de födda är pigga och krya iaf!

Jag var ju i lite liknande sits som du, och mina kattungar brydde sig inte ett dugg om resan dock. Jag virade in buren i fleecefiltar så de inte skulle bli kalla, och de bara snuttade vidare där i sin mysfilt. :)

/Erica
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Igårkväll hann jag precis hem från utställningen (där pappa Frasse gjort utställningscome-back med helt ok resultat) innan Maja bestämt la sig i bebislådan och skulle samla familjen. Knappt en timme efter att jag kom hem var första bebisen född. En timme senare föddes tvåan och trean med tio minuters mellanrum. Sedan slutade hon, och vi vet fortfarande inte om det är ungar kvar. Hon är rund och väger betydligt mer än normalt (3,9 mot normala 3,4), så imorgon förmiddag blir det röntgen hos vet för att se så att hon inte behöver snittas. Vore skönt om det kom en unge eller två inatt så vi slipper åka med nyfödda.
Det är två honor och en hane, och de vägde bara 91 g var, men är riktigt pigga och äter och sover utan minste pip emellan.

Jag har tagit bilder men det får vänta på uppladdning tills allt är klart.
Måste ni åka in med de nyfödda då? När vi fick snitta ut den sista ungen från min hona då var de tre övriga bebisarna hemma i sin bolåda i lugn och ro och blev matade med KMR samt kissade. Ville inte ta risken att ta med dem till en vet där de kan få alla möjliga smittor. Sen så blev ju mamman sövd och opererad så det hade inte alls fyllr någon funktion om de varit med där.
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Jag är tyvärr ensam med dem, så jag vågar inte lämna dem hemma. Förhoppningsvis är det ju inget, men jag tar med värmedyna och KMR i bilen så...
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Nu är vi hemma igen! Inga bebbar kvar, utan "bara" en väldigt svullen buk, vet tyckte också hon såg omotiverat rund ut. Livmodern såg helt ok ut på röntgen.

Maja har skött sig bra, varit lugnare och snällare än vanlig (:o) även om hon hållit hårt i sina små och bebbarna har ätit och sovit som om ingenting hänt.
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Vad skönt att höra! :) Grattis till småttingarna då! Dimma var ju inte direkt smal heller efter sin mastodontförlossning, hennes normalvikt är ca 4,8 kg och hon vägde fortfarande över 6 kg efter förlossningen! Och när bebisarna var 12 veckor vägde hon ca 5,8 kg... :D

/Erica
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Ja, så skönt!
Ungarna är helharmoniska, och eftersom det bara är tre har jag redan valt vilka som ska få köpa. Förmodligen blir det en druv-kull, en Shiraz, och Criolla Chica och pojken kanske blir en Merlot eller en Trebbiano...

Jag hade ju tänkt kastrera Maja efter denna kullen men nu ser det ut som att vi gör om kombinationen för att behålla en. Frasses temperament imponerade stort i helgen, så jag vill verkligen ha kvar en avkomma därifrån. Dessutom har de båda suverän pälskvalitet, och det är någor jag prioriterar högt även om det inte är vansinnigt många poäng på det.
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Nu skulle jag gärna vilja se lite bilder på underverken.
Dina katter är nåt av det vackraste jag sett.
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Grattis till bebbarna.. o nu håller jag med MonteRose!
Vill se bilder på underverkena!! :banana:
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

14657810.jpg


14657809.jpg


14657811.jpg


De har ökat i vikt som de ska, 15-20g/dag, trots resor till vet och strapatser.
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Sötnosarna då! :love: De är verkligen så otroligt stålgrå och glänsande! Ska bli spännande att se om det går att se skillnad på dem nu när de är färre än sist! :D

Jo, det låter väl klokt att gör om kombinationen tycker jag, om man som du är så noga med vilka som går till avel. Skönt att redan ha planerade hem till dem! Kommer du kastrera sällskapskatterna denna gång..? Hur gick det förresten med Pasilla?

/Erica
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Naww vilka söta små:love: Mamma katt ser mycket nöjd ut:D

Du har inte lust å byta en mot en otam huskattshona i höglöp?:angel:
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

namen gullepluttar då :love:
Jobbigt att se de där när de växt till sig lite.. då kommer det klia ännu mer i skaffa katt tarmen!!
Om jag bara hade haft kattvana hundar :mad:
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Jag ser redan någorlunda skillnad på dem ;)
Pasilla vet jag tyvärr inget om, mer än att hon fortfarande är fertil :crazy:

Vet inte riktigt hur jag gör med denna kullen. En ska till Norge till avel, de andra två till sällskap. Kanske jag bara diskuterar det noggrannare med köparna (jag har redan sagt innan kullen föddes att de bara är till sällskap). Min vet tycker ju absolut att de ska kastreras, men samtidigt går ju en kastrering aldrig att göra ogjord...

Min fördel är ju att jag kan utvärdera Frasses avkommor innan jag bestämmer mig. Det andra alternativet är att dra till Tyskland/Finland för parning. Där är katterna snygga och obesläktade, men tyvärr väldigt svajiga i temperamentet. Vi i lilla Skandinavien har varit väldigt petiga med temperamentet, och det är tråkigt att få in svåra katter då. De är ju naturligt ganska tuffa och då vill man inte ha dem skarpa också :crazy:

Kul poäng är att "Drak-Majas" ungar fått mest beröm för sitt trevliga psyke :angel:
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Du har inte lust å byta en mot en otam huskattshona i höglöp?:angel:

As if... Min kompisa har en höglöpande oci som vrålar och kissar i sängen. Jag tillåter mig ett skadeglatt leende en stund :smirk: Maja är aldrig så underbar som under dräktighet och med ungar. Kelig, sällskaplig och totalt tillitsfull. Annars är hon ju ett hyperaktivt plåster...
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Vet inte riktigt hur jag gör med denna kullen. En ska till Norge till avel, de andra två till sällskap. Kanske jag bara diskuterar det noggrannare med köparna (jag har redan sagt innan kullen föddes att de bara är till sällskap). Min vet tycker ju absolut att de ska kastreras, men samtidigt går ju en kastrering aldrig att göra ogjord...

Nu blir jag nyfiken! I en liten ras som din borde det väl tvärtom vara så att man skulle vilja att så många individer (givet att de inte har fel som gör dem olämpliga, förståss!) som möjligt gick till avel. Så varför i hela friden vill din veterinär kastrera dem? Och varför vill du sälja dem bara till sällskap? Vore det inte bättre ju fler korater som fick ungar, så att man breddade avelsbasen?
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Jo, ju fler katter i avel, givetvis!
Problemet är att vi kanske bara har en eller två nya katter i avel varje år, men det föds tre-fyra kullar. Om jag säljer en till avel ser jag hellre att nästa avelsintresserade köpare köper från en annan kull (jag nekar alltså aldrig någon katt, utan hänvisar dem till ett bättre val).

Om antalet katter hade varit begränsningen hade jag hellre sett en kull på varje unge, men nu är det ju antalet uppfödare som är begränsningen och då gäller "så obesläktat som möjligt".

Det är ganska stora motsättningar mellan de olika arbetsmetoderna bland kattuppfödare, men i vår ras är vi överens om att gemensam planering och vissa restriktioner är nödvändiga.

(Kastrering innan leverans gäller främst de som absolut inte ska till avel. Tex de fall där ägaren vet att de inte kommer vilja behålla en strilande unghane, där det finns andra fertila katter i familjen eller där de av någon anledning ska ha avelsförbud. Tyvärr händer det att folk köper katter med avelsförbud och tar huskattkullar på :( Genom att säga att sällskapskatter säljs kastrerade slipper man öht den typen av spekulanter. I mitt fall var det en köpare som köpte katt till sällskap och sålde den vidare fertil (och till tänkt avel), utan att jag har någon aning om var katten hamnat. Det var den minst avelslämpliga katten i kullen... Dessutom ser jag det som en hälsomässig fördel att kastrera tidigt, eftersom våra katter ändå blir könsmogna tidigt kan jag likagärna få det gjort här och katten är "färdig" när den levereras)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Mina kattungar är två veckor idag. Föddes relativt små, är tjocka kattkorvar nu. Två honor och två hanar, och Maja är definitivt...
Svar
11
· Visningar
948
Senast: fettso
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 320
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 799
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp