Koratbebisar på intåg!

Sv: Koratbebisar på intåg!

Men med tanke på att raskatter är mycket friskare än huskatter (föräldrarna testas ju för alla upptänkliga sjukdomar), så är det väl ändå bättre om folk tar huskattungar på sin raskatt än på sin huskatt? Eller tänker jag fel? För blandrasungar borde ju då i snitt vara friskare än de "rena" huskatterna?

Så överenskommelsen är alltså att bara en katt från varje kull får gå till avel, om jag fattar rätt? Det är därför du måste vänta till nästa kull för att kunna behålla en egen unge till avel, eftersom du redan lovat bort en avelskatt från denna kull?
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

En katt med avelsförbud har det i 99% av fallen pga hälsoskäl (man får sätta avelsförbud på en totalt avvikande färg också, men de föds ju ytterst sällan). Det är alltså navelbråck, bettfel, fel antal tår mm som ger avelsförbud, veterinärintyg krävs.

Jag måste vänta till nästa kull med att behålla en för att hinna få ekonomin iordning. Det har varit väldigt stora utgifter kring den här kullen och eftersom det "bara" blev tre behöver jag sälja alla för att minska minuskontot litegrann åtminstone. Dessutom har vi väldigt många köpare som väntar på katt, får de inte köpa en korat "förlorar" vi förmodligen en del till andra raser, och vi vill ju sprida våra katter till allmänheten.

Det är långtifrån säkert att jag väljer att göra så, kanske köper jag tillbaks ett "barnbarn" från en annan uppfödare om det är någon som gör en kombination som lockar mig :)
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Men är det så illa att två av tre katter i din kull har avelsförbud av hälsoskäl? Vilken otur, i så fall.

Annars så är det väl bara bra för den allmänna katthälsan om dina uppfödningar får kattungar, vare sig det är rasrent eller inte? Eller påverkar det dig negativt om andra uppfödare får veta att du sålt alla ungar fertila? (tänkte om det fanns någon överenskommelse om att inte sälja för många fertila katter, eller om din hane blir mindre värd som avelsdjur om det finns fertila barn till honom att tillgå för avel)
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Men är det så illa att två av tre katter i din kull har avelsförbud av hälsoskäl? Vilken otur, i så fall.

Annars så är det väl bara bra för den allmänna katthälsan om dina uppfödningar får kattungar, vare sig det är rasrent eller inte? Eller påverkar det dig negativt om andra uppfödare får veta att du sålt alla ungar fertila? (tänkte om det fanns någon överenskommelse om att inte sälja för många fertila katter, eller om din hane blir mindre värd som avelsdjur om det finns fertila barn till honom att tillgå för avel)

Det kan onekligen bli svårare att importera eller få para med utländska hanar om uppfödarna/ägarna till de katterna får veta att människan som äger honan släpper iväg kattungar för huskattavel (okontrollerad avel som det i regel är). Tyvärr är huskattaveln sällan kontrollerad och det gynnar inte på något sätt katthälsan i allmänhet.

Jag personligen vill inte att mina kattungar ska gå i huskattavel. Jag säljer avelskatter till uppfödare vars värderingar jag delar något sånär och som har tydliga mål med sin avel. Sällskapskatter kastrerar jag innan de flyttar.

Även om hela Sassys kull skulle säljas fertila till sådna som kan tänkas sig ta en kull så är det inte säkert att det är positivt för rasen. Det är en så pass liten ras att det snabbt blir väldigt problematiskt om tex. en hane får para för många honor. Då är helt plötsligt väldigt stor del av nästa generation hel- eller halvsyskon med varandra.

Det är skillnad på att föda upp en ras där det reggas 100 individer per år eller fler mot att föda upp en ras där det reggas 16 individer per år. Det krävs mycket mer planering att föda upp en så liten ras som korat mot att föda upp en ras som birma, perser eller norsk skogkatt för är man inte väldigt noga inom en så liten ras som korat får man snabbt problem med inavel.
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Som Sol skrivet är det ett problem om jag säljer hela min kull till avel. Det finns två-tre tillgängliga hanar i hela Skandinavien, varav bara min i Sverige. Om nästa generations avelsbas består av bara halvsyskon har vi ju inget kvar att para med, så därför hänvisar jag intresserade avelsköpare till andra kullar där ingen skulle ha gått till avel annars. Det är ju kanske bara 10% av ungarna totalt som hamnar hos andra uppfödare.

Förmodligen skulle jag få problem i mitt samarbete med andra uppfödare om jag "pumpade ut" närbesläktade ungar på marknaden. Jag har inte tänkt prova...

Huskattavel ser jag inga som helst fördelar med, så det finns ingen anledning för mig att "underlätta" det. Tvärtom, vi sätter regelbundet in pengar på katthemmets "kastreringskonto" för att minska andelen fertila katter. Att vara i avel är inte en fördel för den enskilda katten, det bästa livet är som kastrerad sällskapskatt.
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Jo, jag förstår att man som raskattuppfödare rimligen inte är en vän av huskattavel. Jag tänkte mig det hela lite mer pragmatiskt: eftersom folk ändå föder upp huskatter, fast huskatter är fulla av allehanda fel och sjukdomar (de kollas ju inte) så vore det ju bättre för den allmänna katthälsan om åtminstone den ena föräldern var en frisk raskatt. När det nu ändå är som det är, och det finns huskatter, menar jag.

Sen skulle jag kunna tänka mig att man ändrar åsikt (som kattägare) med tiden. Vår raskatt är ju exempelvis kastrerad, vilket jag på ett sätt kan tycka är lite trist. Hon är importerad, och är därför obesläktad med de tillgängliga hanarna här, och det hade kanske varit kul att ta en kull innan man kastrerade henne. Men uppfödaren visste ju inte att hon skulle hamna här när hon kastrerades.

Jag tycker det är intressant att denna tankegång finns hos kattuppfödare, men inte t ex hästuppfödare. Jag har aldrig hört talas om att man kastrerar ett hingstföl innan man säljer det för att inte riskera att köparen använder hingsten till buskavel, exempelvis.
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Jo, jag förstår att man som raskattuppfödare rimligen inte är en vän av huskattavel. Jag tänkte mig det hela lite mer pragmatiskt: eftersom folk ändå föder upp huskatter, fast huskatter är fulla av allehanda fel och sjukdomar (de kollas ju inte) så vore det ju bättre för den allmänna katthälsan om åtminstone den ena föräldern var en frisk raskatt. När det nu ändå är som det är, och det finns huskatter, menar jag.

Sen skulle jag kunna tänka mig att man ändrar åsikt (som kattägare) med tiden. Vår raskatt är ju exempelvis kastrerad, vilket jag på ett sätt kan tycka är lite trist. Hon är importerad, och är därför obesläktad med de tillgängliga hanarna här, och det hade kanske varit kul att ta en kull innan man kastrerade henne. Men uppfödaren visste ju inte att hon skulle hamna här när hon kastrerades.

Jag tycker det är intressant att denna tankegång finns hos kattuppfödare, men inte t ex hästuppfödare. Jag har aldrig hört talas om att man kastrerar ett hingstföl innan man säljer det för att inte riskera att köparen använder hingsten till buskavel, exempelvis.

Men en häst får ju i regel bara ett föl åt gången och hur ofta upprepar man en och samma kombination? En honkatt som får 5 kattungar kan ju påverka nästkommande generation väldigt mycket om alla de kattungarna går i avel. Nu kan ju hingstar säkerligen överanvändas även de, men de får dock bara ett föl med varje sto, en hankatt får i snitt 3-5 kattungar per hona.

Att jag kastrerar mina kattungar innan de flyttar har främst att göra med att jag anser det vara det bästa för dem. Det gick öht. inte att se på mina grabbar att de hade genomgått en kastrering efter de hade vaknat. Total återhämtning omedelbart. Något jag aldrig har sett hos en vuxen katt. Att det förhindrar buskavel är dock en jäkligt bra bonus.
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Nä, jag som pysslat med avelsdjur bland både häst, hund och katt är faktiskt förvånad över de låga kraven inom hästavel. Många hingstägare bryr sig ju inte många sekunder om vad det är för sto som betäcks :crazy: och då är ju ändå hästen ett djur som ska hålla för betydligt mer påfrestningar.

Mina felfria hankattsungar säljs med rekommendation om att låna ut dem för en parning innan kastering, men det är ju sällan det går eftersom hanarna börjar strila och skrika vid halvårsåldern, och det kanske kan dröja upp till ett år innan det finns en lämpliga hona att para. Hanen i den här kullen kan ha en liten svansknick, och då kommer han säljas med avelsförbud... (och jag har redan ett bra sällskapshem åt honom). Hade flera ungar haft knick eller tidigare avkommor i de här linjerna hade jag inte gjort om kombinationen heller, men nu verkar det vara en slump.

Det jag är orolig för är alltså inte hanarna (för då brukar ju folk kastrera av bekvämlighetsskäl) utan honorna. Ska man ta en kull bör man börja planera det redan när man köper katten, eftersom den ska testas, hitta lämplig hane osv. Att ha en hona fertil löpande eller på piller ett par år innan man bestämmer sig är ju en stor hälsorisk, och det vill jag inte att mina "bebisar" utsätts för. Då är det ju som sagt lite kluvet det där med kastrering. Det är bra ur hälsosynpunkt, men det kan inte göras ogjort om katten hamnar någonstans där den faktiskt skulle passa i avelsarbetet.
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Jo, jag förstår att man som raskattuppfödare rimligen inte är en vän av huskattavel. Jag tänkte mig det hela lite mer pragmatiskt: eftersom folk ändå föder upp huskatter, fast huskatter är fulla av allehanda fel och sjukdomar (de kollas ju inte) så vore det ju bättre för den allmänna katthälsan om åtminstone den ena föräldern var en frisk raskatt. När det nu ändå är som det är, och det finns huskatter, menar jag.

Nu säger ju Sassy även precis det jag tycker, att huskattavel inte är något jag vill stödja över huvud taget. Men sen är det ju också så att bara för att föräldrarna till en raskatt är testade och friska (som Sassys hona och hane, eller min hona och hane) så kan man ju tyvärr inte garantera att avkomman är frisk. Utan det är fortfarande så att man måste testa varje katt innan den går i avel, och det kan man ju göra lika väl på en huskatt som en raskatt. Jag tror inte att en person som köper en raskatt som de sedan använder i huskattavel testar den innan parning - då kunde de ju lika gärna valt en hane av samma ras som också varit testad och förmodligen få ut betydligt mycket mer pengar för kattungarna också. ;)

/Erica
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Nu har jag pysslat med dem en stund :love:
Eftersom de fortfarande har bolådan i sängen (:angel:) är det helt okomplicerat att hålla på med dem. De sover/spinner vidare när jag tar upp dem. Hanen är jättefin, underbra pälskvalitet, jättebra färg och bra profil/haka. Honorna har lite sämre päls och färg, men åtminstone en av dem hoppas jag blir jämn i typen, hon har också fin profil och haka, hur nu det har gått till med två föräldrar med halvdana hakor. Jag hoppas hon har ärvt sin mammas fina panna och ögon, för då kommer hon bli snygg! Så mycket lättare det är att bedöma ungar när man känt på ett par, förra kullen kändes helt i blindo. Typen kan ju alltid växa åt vilket håll som helst, men pälsen på en korat blir ju bara bättre med åren.

(Orsaken till att de bor i sängen är två. Dels ville vi ha koll första dygnen eftersom vi inte var säkra på att allt var ok. Dels envisas Maja med att lyfta upp dem i sängen på nätterna. När vi har bolådan där är hon nöjd och vi vet var kattungarna är... Tanken var egentligen att låsa in hela familjen i en stor hundbur nattetid de första två veckorna, men det här funkar ju också :angel:)
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Hihi, myyyysigt med bebisar i sängen! :love: Blir avundsjuk! Själv ställde jag bolådan alldeles nedanför sängen vid min huvudkudde, så jag kunde ligga där och spana ner på underverken. :love: De är ju så fantastiskt söta, svårt att låta bli att titta på dem jämt! :D

Imponerande att du redan kan se typ och pälskvalitet på dem! Jag hade verkligen ingen koll alls förrän de var rätt stora, fast jag tror förstås också att det kommer vara mycket lättare andra kullen. :) Men det känns ju tveksamt om man kan se något alls när de är bara någon dag ändå! ;)

/Erica
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Typmässigt är det ju bara enstaka detaljer man kan se. Panna, haka och profil brukar vara "rätt" när de är ganska små och sedan växer de ur det under ett par lååånga år. Det svåra med korater är ju att de är så långsamma, Maja var snygg när hon var 4-6 mån, sedan växte hon och inte förrän nu när hon är 3 har hon blivit "färdig".

Pälskvalitet är dock relativt lätt att bedöma, även om det är rufsig ända till de tappar kattungepälsen. Kort, silvrig och med så lite ull som möjligt, det känns redan vid födseln! (Nu är det ju inte så många poäng på just pälskvalitet, men jag tycker ändå det är väldigt viktigt eftersom känslan av katten är en väldigt stor del av det rasspecifika)

Sedan måste jag säga att alla assistentgångar gjort nytta. Inte för att jag kan se min egen ras, men även i förhållande till andra raser börjar man fundera över detaljer man inte tänkt på. Hur viktig är pannans höjd? Ögonbrynsbågar? Vad gör hakan för totalintrycket av huvudformen? Vilken rygglinje vill jag ha? Svansform? (och ju mer man lär sig desto mer börjar man hitta "fel" i bedömningarna. Det kanske är vanligast på kat.3 med så otroligt många olika raser, men inte sällan känns det som att domarna har "åsikter" som inte är förankrade i standard)
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Ja, kan absolut tänka mig att det är jättenyttigt att gå assistent! Någon gång i framtiden kanske jag också gör det, i nuläget är det inte riktigt min prioritet dock (jag blir så lättstressad och skulle aldrig kunna ställa ut katt samtidigt som jag gick assistent, nu måste jag dessutom lära upp mina kattungeköpare ;) ). Och det var väldigt lärorikt att ha kull också, fastän man fick en rätt dålig känsla för om ens egna katter var bra eller dåliga relativt andra. Mina besökare tyckte mina katter var mycket finare än vad jag själv tyckt ofta - men jag har ju endast haft mina egna att jämföra i detalj med.

Intressant det där med panna, haka och profil, ska kolla det på nästa kull. Päls känns svårt att bedöma på nyfödda ragdolls :D men man kunde absolut känna enorm skillnad efter ett par veckor. Nu tycker jag dock att mina kattungar hade som sämst päls då de var mellan 6-10 veckor, några var jättebra men de som var sämre fick mycket bättre pälsar ju längre tiden gick. Rocky har nu mycket bättre päls än han hade då, fastän han har lite för ullig päls. Mozzarella har jättebra päls som tur är. :)

/Erica
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Jo, jag förstår att man som raskattuppfödare rimligen inte är en vän av huskattavel. Jag tänkte mig det hela lite mer pragmatiskt: eftersom folk ändå föder upp huskatter, fast huskatter är fulla av allehanda fel och sjukdomar (de kollas ju inte) så vore det ju bättre för den allmänna katthälsan om åtminstone den ena föräldern var en frisk raskatt. När det nu ändå är som det är, och det finns huskatter, menar jag.

Sen skulle jag kunna tänka mig att man ändrar åsikt (som kattägare) med tiden. Vår raskatt är ju exempelvis kastrerad, vilket jag på ett sätt kan tycka är lite trist. Hon är importerad, och är därför obesläktad med de tillgängliga hanarna här, och det hade kanske varit kul att ta en kull innan man kastrerade henne. Men uppfödaren visste ju inte att hon skulle hamna här när hon kastrerades.

Jag tycker det är intressant att denna tankegång finns hos kattuppfödare, men inte t ex hästuppfödare. Jag har aldrig hört talas om att man kastrerar ett hingstföl innan man säljer det för att inte riskera att köparen använder hingsten till buskavel, exempelvis.

Fast om man parar en frisk katt med en sjuk så är det ju fortfarande risk för att avkommorna blir sjuka? All risk är för stor risk, ska det vara nån idé så ska ju båda vara fritestade och friska.
Min lilltjej är inte frisk i knäna. Även om hon parats med en hane som inte hade samma problem så fanns ju risken att hon nedärvde det. 50% mot 75% är ingen större skillnad i mina ögon. Dessutom finns det ju fel (t.ex det min lilltjej har) som inte är rakt nedärvt utan ploppar upp lite som det vill. Mig veterligen har ingen i hennes stam patellaluxation, men likväl fick hon det.
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Småttingar :love:

Jag blir ju inte mindre kattungesjuk direkt :cry: :D

Hela familjen är kattungesjuk! Hanoo har fått komma hem, och han ligger utanför bolådan och bevakar dem. Denna gången vågade han kliva in och nosa på dem direkt :love: (Sist väntade han tills de var ute ur lådan "för egen maskin")
 
Sv: Koratbebisar på intåg!

Jag är också mer kritisk till mina egna katter än andra är. Helt ok, det är ju jag som ska fatta rätt beslut avelsmässigt, och då får man inte vara blind för fakta. Att mina två är fantastiskt vackra och Frasse är jordens goaste kattkille är ju kanske inte riktigt objektiva fakta :angel:

Pannan på mina kommer efter ett par veckor, och efter 10 veckors ålder förändras den mycket lite. På tex britter som ska ha en helt annan form tror jag man väntar på pannans höjd med utveckling?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Mina kattungar är två veckor idag. Föddes relativt små, är tjocka kattkorvar nu. Två honor och två hanar, och Maja är definitivt...
Svar
11
· Visningar
948
Senast: fettso
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 320
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 799
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp