Koräddsla hos häst.

K

ketchup

Min häst är totalt livrädd för kossor. När jag höll på att rida in henne gick vi förbi en kohage, då skenade hon igenom ett kalhygge.

Vi har sett kossor på långt håll, då spänner hon sig och står som förstelnad och stirrar på dem.

Jag har ingen boxplats på anläggningen längre så jag måste rida dit och träna och påvägen måste man passera kossor. Idag stegrade hon och skenade lite smått hemåt

Tänkte rida förbi tillsammans med trygga hästkompisar men tror inte det kommer hjälpa.

Kanske kan fråga hästens uppfödare om det hänt något speciellt? eller det kanske känns lite fånigt, är det vanligt med hästar som har koskräck?

Sv: Koräddsla hos häst.

Inte ovanligt bland ovana hästar. Och hos en häst som redan har koskräck tror jag det är svårt att få bort, och om man lyckas så tar det väldigt mycket tid.
Det bästa är att låta dem gå ihop med lite kreatur. Men det är långt ifrån alla som har den möjligheten.

Inte ovanligt bland ovana hästar. Och hos en häst som redan har koskräck tror jag det är svårt att få bort, och om man lyckas så tar det väldigt mycket tid.
Det bästa är att låta dem gå ihop med lite kreatur. Men det är långt ifrån alla som har den möjligheten.

har absolut inte möjligheten att låta henne gå ihop med kossorna.

Hur går det om du leder henne förbi då?

Ska testa det imorgon, bäst att ta kjedja på henne då. Hon kan bli vääldigt stark ..

Men hon kanske litar på mig mer om jag står på. Kan testa oxå om pappa leder oss förbi när jag sitter på

Min dam tycker kor är lite konstiga och läskiga men får inte panik.

Det hör dock inte hit, men överlag om hon tycker ngt är läskigt går hon hellre fram om jag är på marken än sitter på.
(Fast vi jobbar på att det är ok när matte sitter på oxå, blir uppäten först i alla fall... haha.. nä men att det är lugnt när jag säger så. :))

Min dam tycker kor är lite konstiga och läskiga men får inte panik.

Det hör dock inte hit, men överlag om hon tycker ngt är läskigt går hon hellre fram om jag är på marken än sitter på.
(Fast vi jobbar på att det är ok när matte sitter på oxå, blir uppäten först i alla fall... haha.. nä men att det är lugnt när jag säger så. :))

Så är min oxå. Förut var hon jätte rödd för hundar efterso mvi har blivit jagade, Nu bryr hon sig inte om dom längre,

Hade en fjording en gång som trots att hon hade bott på ett naturbruksgymnasuim med kohagen mittemot hästhagarna var livrädd för kor.:´crazy:

Testa att leda förbi:)

Rid förbi med trygga hästkompisar- det hjälper. Jag lät min häst stå och beta och titta först ett bra tag. Sedan red jag förbi med en hjälp häst och nu är det helt hanterbart. Första gången var drakblåsning och jag kände hennes hjärtdunk mot skänkeln...nu rider jag förbi kossor i hagar och det går bra.

Jag har dock betänkligheter om vi skulle möta lösa kor som rör sig emot oss på vägen... då vete katten hur det skulle gå, men sålänge de håller sig på sin sida om stängslet är det helt ok. Jag tränade henne själv några ggr innan jag fick hjälp av en hästkompis men ärligt talat tror jag hästkompisens lugn gjorde bäst nytta :o

Rid förbi med trygga hästkompisar- det hjälper. Jag lät min häst stå och beta och titta först ett bra tag. Sedan red jag förbi med en hjälp häst och nu är det helt hanterbart. Första gången var drakblåsning och jag kände hennes hjärtdunk mot skänkeln...nu rider jag förbi kossor i hagar och det går bra.

Jag har dock betänkligheter om vi skulle möta lösa kor som rör sig emot oss på vägen... då vete katten hur det skulle gå, men sålänge de håller sig på sin sida om stängslet är det helt ok. Jag tränade henne själv några ggr innan jag fick hjälp av en hästkompis men ärligt talat tror jag hästkompisens lugn gjorde bäst nytta :o

Nu känner jag mig taggad, hon ska bli av med sin röddsla. Hon är inte rädd för bruna kossor, utan bara för skäckiga.

Men skäckiga hästar är hon inte rädd för iaf :d

Jag hade samma problem med min pålle, han gick verkligen i taket, stegrade, bockade steppade, ja allt, han vägrade gå förbi kossorna utan stog bara där och blåste upp sig. Jag har tränat honom med två hästkompisar en som red före och en som red brevid mig, så jag hamnade längst ut så långt bort från de hemska som möjligt men ändå så han kunde se dom, de va lite läskigt, men så länge ja pratade med honom gick de jätte bra, och efter två - tre sånna träningar kabn han gå förbi dom sj , visst de kan va läskigt om dom springer som dårar brevid men det funkar :)

vilka hemska historier(egentligen). det är ju bara små oskyldiga rara kossor xD.. min gamla foderhäst hoppade in i ett tagtrådsstängsen och fick halva sidan uppriven :O... hon var även livrädd för svart-vita skäckar.. vilken knasboll...

Måste bara berätta om vår knasiga hingst - Som 1-åring gick han på hingstbete och hästarna delade hagen med ett gäng kvigor! Var inga problem alls! Det var lustigt att se att han föredrog deras sällskap framför de andra hingstarna - Han stog mitt i koflocken och betade tillsammans med dem i bland drog de även en galopprunda.

I dagslägaet är kor absolut inget problem - Han verkar i stället mycket förtjust när sambon kör honom förbi kohagar!

Annars är det väl träning & åter träning som gäller - Ta promender förbi varje dag! //Linda

På tal om kossor, hur vanligt är det att en häst är rädd för granntanten som sitter på huk och påtar i trädgårdslandet?
Min medryttarhäst får frispel!! Det går bra om tanten står upprätt däremot.

Min mammas islandssto var lite rädd för kor, men i somras så var de på kofösningskurs i Mariefred och sedan dess är hästen inte rädd för kor.
Kanske vore det en lösning.

Hejsan:)
Det kan vara doften, min vägrar att gå framåt :s
så jag har med problem.

kramms

Min valack är livrädd för kossor.
Det är inte så farligt om korna står still, eller om de står en bit ifrån.
Visst tittar han.
Men om de skulle springa mot honom ellerpå något sätt komma närmare, får han panik.
I början fick han panik bara han kände doften av dem, sen stod han uppstallad på en gård en vinter med ett STOORT lösdriftsstall med mjölkkor.
Nu är han inte lika mesig längre.

På tal om kossor, hur vanligt är det att en häst är rädd för granntanten som sitter på huk och påtar i trädgårdslandet?
Min medryttarhäst får frispel!! Det går bra om tanten står upprätt däremot.

Lika löjlig som mitt sto då:smirk:.
Bilar som rullar = inget farligt.
Bilar som står still = Livsfara, vänd om, spring för livet, HJÄLP!!!:angel:
Har hänt ett antal gånger att det står bilar parkerade på skogsvägarna här, då det finns gott om svampställen, och det är lika trixigt att få henne att gå förbi varje gång!

Så här gör jag med farligheter:
Så fort jag känner minsta spänning i hästen stannar jag henne och låter henne titta. Hon får absolut inte vända eller vika åt sidan. Bara stå stilla eller gå framåt om hon skulle välja det.
Där står vi på lång tygel tills hon slappnar av helt, och nästan blir lite uttråkad. (OBS Du och tyglarna och allt måste vara helt avslappnat. Tänk på din andning!)
Då tar vi ett par steg till mot det farliga, och stannar igen.
Det tar lite tid, men när man väl passerar korna så är det som sagt nästan en uttråkad häst som gör det.

På det sättet får jag henne att passera kor, fladdrande ensilageplast, bäckar etc etc.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 219
Senast: SkorpSmulan
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar