Ferrari

Trådstartare
Är så förälskad i russ och vill gärna ha ett, kan man köpa ett russföl och bara köra in det?? :) :crazy: :idea:

Eller tycker ni att man ska skaffa medryttare till russet så att den får lite variation??? Nu är det så att det kommer dröja år innan jag kan köpa mitt efterlängtade russ men jag vill gärna veta... :rofl: :bow:

Om man inte rider in russet, kan man då löshoppa russet ca 1 dag i veckan och köra 6 dagar??? :confused: :cool:

Fast ungefär såhär tänkte jag mig ungefär: 2 dagar medryttare, 1 dag löshoppning, 3 dagar körning och kanske en vilodag?? Låter det bra?? :angel: :) :D

Tacksam för svar... Kramar :smirk: ;)

Man kan ju ha ridhästar som bara rids och ingen verkar ju ha något emot det så varför inte en häst som bara körs? Men omväxling är nog bra för alla hästar! Köra in kan du ju göra ganska tidigt. Jag känner en som körde in sitt halvblodsföl första halvåret. Han har ju inte dragit vagn men allt förarbete! Låter skoj! Lycka till!

Man är då inne på att köpa russ från lojsta isf... :p

Jag var i somras med på premieringen av russen på lojsta... man vart så förälskad....

Ett hingstföl kostar 3000 kr och ett stoföl 5000 kr.... :love:

Gud, vad jag längtar tills jag kan köpa mig ett litet russ.... och en fördel till: Man blir inte hjulbent av att köra! :cool: :) :D

Klart du ska ha ett russ! Ett stall är liksom inte komplett utan en sådan liten raring! ;)

Jag är vuxen och har nog inte ridit B-ponny på de sista 35 åren eller så - mitt russ har haft ponnybarn med vilka han har hoppat upp till LB och gått dressyr, själv har jag tävlat bruks- och vanlig körning, varit med på otaliga "barnponnyridningar", utställningar och så visade vi honom på kvalipå kvalitets och ...
Han är dJa, han är den absolut bästa allround-häst jag haft - fast jfast jag aldrig själv suttit på hans rygg!

Gå med i russavelsföreningen så länge - här är deras sida på nätet: http://gotlandsruss.just.nu/

:banana:

Skaffade mig en 1-årig russhingst i våras som är helt underbar. Jag är en vuxen liten ryttare så han är tänkt att bli ridhäst varefter.

Vad jag dock har märkt är att det verkar vara otroligt svårt att få fram vettig information gällande Russ. Tänker då på ex. hur länge de växer, hur det generellt är i huvudet, hur de skall se ut extriört skillnader om det är travhästar eller ridhästar, ev. sjukdomar som är relaterade till denna ras, om någon avlar för att bibehålla grundextriören eller få fram större ridmodeller, färger m.m.m.m.

Det mesta man hittar är bara en massa resultat och så några hemsidor på fåtalet uppfödare.

Vet du några sidor?

MVH/

Det finns en massa länkar på russavelsföreningens sida, där borde du kunna hitta information. Sedan har Birgitta Elmlund skrivit en utmärkt bok som hetter "Russ" som åtminstone tidigare fanns med bland Ridsports bokklubbs små rasböcker. Om du kollar på Russavelsföreningens sida, så tror jag de säljer den i shopen.
Vad gäller trav- kontra ridtyp så ska alla russ kunna både travas och ridas. Det vill säga: man avlar för att få fram en allroundponny som passar till det mesta. Många russ gör ju också "lite av varje" - och trivs med det!
Mankhöjden ska ju vara max 130 cm och jag tror inte att någon uppfödare vill föda upp större russ - då kan de inte starta på travet. Däremot har man väl försökt att få fram exteriört sett bättre russ än "den urgamla vildhästen" - typ att man avlar för att slippa stupande kors, korta dåligt ansatta halsar, exteriöra avvikelser på benen och så vidare.
Vad gäller sjukdomar så är de relativt förskonade från det mesta - men fång är ju ett problem, liksom för många andra ponnyer. Lösa benbitar och sådant har jag aldrig hört talas om på russ?!
Jag tycker de russ jag har haft har mognat ganska snabbt i skallen. jag har ett 2-årigt sto nu och hon är betydligt mognare än sin bästis, som är en 3-årig islänning.
Däremot växer de ganska länge, men det gör ju nästan alla ponnyer.
Det man ska tänka på är att det är känsliga hästar - även om de inte är lika "ädla" som welshar tex så rinner det mycket hett blod i dem *s*. Fråga vilken ponnytravkusk som helst! :)
Khediven 1, som var första hingsten i stamboken, var troligen halvarab (om jag inte minns fel?) och hela 144 i mankhöjd.
Russ kan faktiskt vara skäckar, och man gör vad man kan för att behålla detta anlag. Bland annat kan en skäckig hingst godkännas på 38p exteriört (åtminstone var det så tidigare, jag tror det är likadant fortfarande). Russ är alltid ventralskäckar - dvs det vita kommer nerifrån benen och buken.

Jaha, det var en halv avhandling om russ det! *s*
Hoppas du fick svar på några frågor i alla fall!

Här är några russidor:
www.skogsbaggen.com (Mälardalens russavelsförenings sida)
www.gotlandsruss.just.nu (Svenska russavelsföreningen)
www.liselottesruss.just.nu (Liselotte Erixon - uppfödare)
http://home.swipnet.se/lantraser/lantraser.html (russet är en lantras - länkar till fler sidor)
http://medlem.spray.se/lokselen (här står om mitt russ Frö)

:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 928
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar