Det finns en massa länkar på russavelsföreningens sida, där borde du kunna hitta information. Sedan har Birgitta Elmlund skrivit en utmärkt bok som hetter "Russ" som åtminstone tidigare fanns med bland Ridsports bokklubbs små rasböcker. Om du kollar på Russavelsföreningens sida, så tror jag de säljer den i shopen.
Vad gäller trav- kontra ridtyp så ska alla russ kunna både travas och ridas. Det vill säga: man avlar för att få fram en allroundponny som passar till det mesta. Många russ gör ju också "lite av varje" - och trivs med det!
Mankhöjden ska ju vara max 130 cm och jag tror inte att någon uppfödare vill föda upp större russ - då kan de inte starta på travet. Däremot har man väl försökt att få fram exteriört sett bättre russ än "den urgamla vildhästen" - typ att man avlar för att slippa stupande kors, korta dåligt ansatta halsar, exteriöra avvikelser på benen och så vidare.
Vad gäller sjukdomar så är de relativt förskonade från det mesta - men fång är ju ett problem, liksom för många andra ponnyer. Lösa benbitar och sådant har jag aldrig hört talas om på russ?!
Jag tycker de russ jag har haft har mognat ganska snabbt i skallen. jag har ett 2-årigt sto nu och hon är betydligt mognare än sin bästis, som är en 3-årig islänning.
Däremot växer de ganska länge, men det gör ju nästan alla ponnyer.
Det man ska tänka på är att det är känsliga hästar - även om de inte är lika "ädla" som welshar tex så rinner det mycket hett blod i dem *s*. Fråga vilken ponnytravkusk som helst!
Khediven 1, som var första hingsten i stamboken, var troligen halvarab (om jag inte minns fel?) och hela 144 i mankhöjd.
Russ kan faktiskt vara skäckar, och man gör vad man kan för att behålla detta anlag. Bland annat kan en skäckig hingst godkännas på 38p exteriört (åtminstone var det så tidigare, jag tror det är likadant fortfarande). Russ är alltid ventralskäckar - dvs det vita kommer nerifrån benen och buken.
Jaha, det var en halv avhandling om russ det! *s*
Hoppas du fick svar på några frågor i alla fall!
Här är några russidor:
www.skogsbaggen.com (Mälardalens russavelsförenings sida)
www.gotlandsruss.just.nu (Svenska russavelsföreningen)
www.liselottesruss.just.nu (Liselotte Erixon - uppfödare)
http://home.swipnet.se/lantraser/lantraser.html (russet är en lantras - länkar till fler sidor)
http://medlem.spray.se/lokselen (här står om mitt russ Frö)